Re: Koppeling Tado met vloerverwarmingpomp

Options

Comments

  • NickM
    Options
    Dit is geen antwoord op mijn vraag. Dat ik een zoneklep voor mijn vloerverwarmingverdeelunit kan zetten weet ik al. Mijn vraag is of ik de vloerverwarmingpomp ook op slimme wijze kan laten aan-/uitschakelen i.c.m. de zoneklep.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Options

    Lijkt me dat je daarvoor bij de leverancier van je vloerverwarmingspomp moet zijn. Als die met een schakelsignaal kan starten/stoppen dan kun je dat verbinden met de zoneklep.

    Echter dat is niet de gebruikelijke oplossing, normaal is dat vloerverwarmingspompen worden aangestuurd met een temperatuurvoeler op de leiding bij de verdeler, die de pomp laat lopen als er warm water vanaf de ketel komt (die plak je dus op de buis tussen de zoneklep en de verdeler).

  • NickM
    Options

    @Rob2 Bedankt voor het meedenken. De temperatuurvoeler heb ik inmiddels al op de aanvoerleiding tussen de zoneklep en verdeler. Schakelingetje van 4 euro via AliExpress.

    Enige nadeeltje dat ik nu nog moet oplossen is: 's zomers vraagt mijn vloerverwarming geen warmte en draait de CV nauwelijks. Echter wil ik niet dat mijn vloerverwarmingspomp een half jaar stil staat maar bv. iedere dag een minuutje draait om vastlopen te voorkomen. De temperatuurvoeler schakelt de pomp nu dus ca. 1/2 jaar uit.

    Ik zit te denken om via een tijdklok of programmeerbare wifischakelaar een paralle stroomaanvoer op de pomp te zetten, dus parallel aan de temperatuurvoeler Dan de tijdklok dagelijks 1 minuutje "aan" schakelen.

    Andere slimme tips?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Options

    Tja dat krijg je als je het zelf knutselt, die standaard "vloerverwarrmingspomp energie bespaar schakelaars" die je als een tussen-steker in het stopcontact doet en waar dan die temperatuurvoeler op is aangesloten die hebben daar al een voorziening voor, een ingebouwde timer die eens per dag of zo de pomp even laat lopen.

    Maar wellicht kun je dat ook nog wel bij je Aliexpress schakelingetje knutselen (als het daar al niet in zit) want daar zit het schakelgedeelte al in natuurlijk en dat is het meeste werk.