Kamers apart verwarmen zonder Tado radiator knop

Options
Beste Tado Community,

Op advies van Tado heb ik een slimme thermostaat met een slimme sensor aangeschaft. Mijn wens was om een slim systeem te instaleren én de zolder apart van de woonkamer te kunnen verwarmen. Op zolder hebben wij ons kantoor. Met ons "oude" systeem werd het huis verwarmd en zodra de gewenste temperatuur was bereikt in de woonkamer sloeg het systeem logischerwijs uit. Hierdoor is de zolder in de winter te koud.

Inmiddels is het systeem geinstaleerd en alles werkt naar behoren. Nu is de woonkamer altijd eerder op temperatuur dan de zolder. Dus vraag ik mij af of de woonkamer wel stopt met verwarmen terwijl de zolder nog niet op temperatuur is.

Advies van Tado is om op de zolder de radiator knop te combineren met de sensor. Echter is de radiator niet competable en vraag ik mij af of de sensdor dan uberhaupt wel een meerwaarde heeft en of dit wel de oplossing is voor mijn wens/probleem?

Ik wil ook niet met een hogere energie rekening eindigen nu het Tado systeem lang aanstaat tot dat de zolder is verwarmd, het Tado systeem dient hopelijk als kosten besparing en zuiniger verbruik voor milieu.

Tado heeft al de instellingen gewijzigd naar apart verwarmen, maar ik twijfel of dit is wat ik nodig heb.

Kunnen iemand mij adviseren?

Mvg
Raoul

Comments

  • MartinMartin
    edited February 2022
    Options

    Hallo @Raoul1,

    Je bedoelt dat er geen thermostaatafsluiter op de radiator aanwezig is? In dit geval kan er inderdaad geen Tado slimme thermostaat op geplaatst worden.

    Om de zolder te kunnen regelen moet de radiator wel open of gesloten kunnen worden door Tado. Daarvoor heb je wel de slimme knop nodig.

    Als de zolder per definitie altijd langzamer opwarmt dan de woonkamer, kan je kiezen voor een Draadloze slimme thermostaat die de temperatuur meet op zolder. Als de temperatuur dan bereikt wordt in de woonkamer, blijft de cv doorstoken totdat de zolder op temperatuur is. Dit kan er wel voor zorgen dat de woonkamer veel te warm wordt.

    Wat je nog wel kan doen is spelen met de radiatoren beneden. Er bijvoorbeeld voor zorgen dat de woonkamer en zolder ongeveer even snel opwarmen maar perfect wordt dit nooit.

    Ideaal is beneden en boven voorzien van slimme Tado thermostaat knoppen waardoor er actief geregeld kan worden.

  • Raoul1
    Options
    Hi Martin,

    Dank voor je reactie.

    Ik bedoel inderdaad dat er geen thermostaatafsluiter op de radiator zit waardoor het onmogelijk is voor de Tado thermostaatknop de radiator af te sluiten.

    Op zolder heb ik dus al de draadloze slimme thermostaat (door mij sensor genoemd) geinstaleerd. En het resultaat is inderdaad dat het systeem doorstookt tot beide ruimtes op temperatuur zijn. Dus de woonkamer te warm en meer verbruikt naar mijn idee.

    Helaas moet ik dusdanig veel (grote) radiatoren vervangen om dit nog een beetje kosten efficient te houden. Alleen de radiator op zolder vervangen is ook geen oplossing.

    Ik denk dat ik dus maar met een elektrisch kacheltje ga werken voor de keren dat de ruimte word gebruikt in de winter, uiteindelijk zullen we weer 100% naar kantoor kunnen ;)

    Gr
    Raoul
  • @Raoul1 Als ik je verhaal zo lees zou ik ook gaan voor een elektrisch kacheltje. Dit klinkt namelijk als een tijdelijke situatie. Groeten Robert

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Options

    Je hoeft niet de hele radiator te vervangen om een Tado knop te gebruiken, maar alleen de kraanvoet.

    Die kun je los kopen.

  • Andreplusplus
    Options

    @Raoul1 Je hoeft inderdaad niet de radiatoren te vervangen, maar alleen het ventiel (Rob2 noemde dat de kraanvoet)

    Dus zoiets

    vervangen door zoiets

    En daarop komt dan de tado knop. De onderste is meestal wel iets langer, dus er moet een paar milimeter van de buis afgehaald worden. Daar moet je even iemand voor inschakelen.

    Als je een Heimeier kraan neemt (€25) dan past de tado erop zonder hulpstukken.

    Je kan natuurlijk ook gewoon de kranen in de woonkamer dichtdraaien als je op zolder zit.