Relaiscontact thermostaat schakelt onverwacht.

Options

Probleem:

Na plaatsing van een nieuwe Tado slimme thermostaat in de woonkamer duiken er problemen op dat de thermostaat de verwarming onverwacht inschakelt, dus op ogenblikken die niet in het slimme schema staan. Hij luistert ook niet naar de handbediening: vb. ruimtetemperatuur is 19°, relaiscontact van thermostaat is gesloten (verwarming aan). Bij manuele bediening (pijltje neer) tot een lagere temperatuur, en zelfs tot stand 'OFF', blijft het contact gesloten.

Situatie:

In de betreffende installatie was reeds een Tado bridge en 2 thermostaatkranen (in badkamer en berging) aanwezig. Dit werkte al enkele maanden zonder problemen. De thermostaat werd toegevoegd aan deze installatie als sturing van een zoneklep. De zoneklep verwarmt de woonkamer en heeft geen relatie met de berging en badkamer. In de app staan de apparaten in hun eigen aparte kamer.

Oorzaak:

De nieuwe thermostaat werd blijkbaar standaard ook aangestuurd door de thermostaatkranen van de berging en de badkamer, wat in dit geval niet de bedoeling was. Na tussenkomst van een Tado medewerker is dit opgelost.

Voorstel:

Het zou niet slecht zijn dit mogelijks probleem in de handleiding/procedures te vermelden. Nog beter: via de app een extra instelmogelijkheid voorzien.

2
2 votes

Active · Last Updated

Comments

  • Maarten_Leuven
    edited January 2023
    Options

    Ik heb exact hetzelfde probleem sinds dat ik in augustus 2022 ook een aanpassing deed met een radiator valve (aan de thermostaat deed ik echter niets, het betreft radiator valves in andere ruimten).

    Het is nu deze nacht de derde keer dat mijn boiler door het dak gaat zoals u beschrijft. Om veiligheidsredenen heb ik daarom al van sommige radiatoren de tado valve afgehaald omdat er anders overdruk ontstaat op het circuit (alle valves blijven inderdaad gewoon toe terwijl de boiler volle vaart geeft).

    Ik heb vanwege tado nog geen enkele serieuze reactie vernomen op dit veiligheidsprobleem. Graag hoor ik welke medewerker u aan de lijn kreeg :)

  • Jve1958
    Options

    Beste Maarten,

    Sorry voor de late reactie, ik kijk immers niet meer alle dagen naar de community.

    Uiteindelijk heb ik van de medewerker Mark de oplossing gekregen (na eerst een drietal andere medewerkers per mail en chat te hebben gehad die me steeds maar bleven vragen naar foto's en schema's). Hij heeft van op afstand een setting gewijzigd. Blijkbaar staat de slimme thermostaat standaard ingesteld dat hij luistert naar de vraag van andere radiatorthermostaten in de woning. Dit was in mijn geval helemaal niet de bedoeling, gezien de thermostaat enkel een aparte ruimte moet aansturen.