Vloerverwarming - Stadsverwarming - meerdere honeywell kleppen

Opties

Goedenavond Allemaal,

Ik ben nieuw hier, aangenaam kennis te maken! ;) Mijn naam is Boudewijn en ik heb al ruim 2 jaar TADO in mijn huis zitten. Ik ben er erg tevreden over, alleen nu loop ik toch tegen iets aan waar ik geen oplossing voor kan vinden op dit forum. Wij zijn aangesloten op Eneco stadsverwarming.

Voorheen hadden wij radiatoren beneden (met slimme knoppen), en radiatoren boven (met slimme knoppen) met een slimme themostaat (bedraad) in de woonkamer aangesloten op een honeywell zoneklep.

We hebben nu verbouwd en hebben een vloerverwarming geïnstalleerd in de woonkamer, en de radiatoren boven behouden. Dit is normaliter niet zo'n probleem, omdat je dan uit de " standaard " opties kan kiezen van tado. Echter is het nu aangesloten zoals in dit schema verwarming staat:


De zonekleppen zijn allemaal nieuw en van honeywell en alle koppelingen en leidingen (TECE 20 x 2,8) liggen in de vloer gegoten (vanuit het verleden). We hebben nu deze TADO producten:

- Slimme thermostaat (bedraad - aangesloten op de zoneklep bij de stadsverwarming)

- Draadloze extensie set (staat aangesloten op de zoneklep na de vloerverwarming)

- Drie slimme radiatorknoppen voor de kamers boven.

De uitdaging zit erin dat mijn leidingen boven heet worden op een of andere manier, waardoor een zoneklep plaatsen op de vloerverwarming eigenlijk niets toevoegt.

Eerst zat er een zoneklep op de vloerverwarming, maar omdat de vloerverwarming bijna altijd aanstaat bleef ik stroming hebben en daardoor alle bleven de leidingen naar boven warm ondanks dat de radiatorknoppen (tado) dicht stonden.

Hierdoor was het boven 30 graden en niet vol te houden.

Daardoor is er nu voor gekozen om de zoneklep van de vloerverwarming te plaatsen na de vloerverwarming, met de gedachte dat de radiatorknoppen dan warmte daar kunnen vragen. Zie hiervoor het bovenstaande schema. Helaas blijkt via TADO dat dit niet te regelen is, en niet in te regelen valt.

Echter heb ik de volgende problemen nu:

1. Indien de vloerverwarming aanstaat, en die staat altijd aan, dan gaat de klep naar boven ook open en is mijn huis weer te warm. (alle knoppen staan dicht boven).

2. Indien de radiatorknoppen warmte vragen, dan gaat de extensiekit klep wel open, maar de hoofdklep niet open.

Hoe valt dit op te lossen met Tado? Is dit nog middels een slimme radiatorknop in de aanvoer naar de vloerverwarming oplossen (65m2)?

Of valt dit alleen op te lossen met een ander systeem? Zo ja, wat voor systeem en hoe kan dat werken.

Kunnen jullie aub mij helpen met wat advies?

Bijgevoegd een aantal fotos van;

  1. Vloerverwarming verdeler met honeywell klep erop (nu dus eraf)


  1. Vloerverwarming verdeler nu met de honeywell klep eraf, maar daar is wel ruimte om nog een radiatorknop tussen te plaatsen


  1. Meterkast


  1. Leiding werk in de vloer (gevonden na egalisatie van de vloer). Links de meterkast, rechts de koof waar de leiding naar boven gaat (foto hierna).


  1. Opengebroken vloer met doorgeknipte oude leidingen (die naar de radiatoren in de woonkamer gingen) met de nieuwe koppeling voor de vloerverwarming.

De koof waar de CV leiding nu naar boven gaat, met de nieuwe honeywell klep ertussen.

Ik ben redelijk ten einde raad, omdat ik geen idee heb hoe ik dit kan oplossen.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten, Boudewijn

Reacties

  • Andreplusplus
    Opties

    Dag Boudewijn, welkom.

    Ik begrijp je schema niet helemaal - het lijkt er op dat je beneden en boven in serie met elkaar hebt verbonden?

    Dwz als de ST klep dicht zit gaat er geen warm water de woning in, en als de EK klep dicht zit kan de vvw het wel doen, maar boven komt dan geen warmte?


    Op je foto's zie ik 2 kleppen, 1 bij de vvw (maar nu dus weg?) en 1 in de leiding naar boven.

    Zit er op de Eneco aanvoer ook nog een klep voor de totaalaanvoer naar de woning, of is dat in principe altijd open? Of is dat de klep die eerst bij de vvw zat? Of heb je er drie en 1 niet in gebruik?

    Ik zou verwachten dat je vanaf de stadsverwarming aanvoer 2 leidingen hebt (aan de rode), 1 naar de vvw beneden en 1 naar boven, en dan van beide ook weer de retour terug naar de blauwe op de stadsverwarming dinges.

    Dan kun je die afzonderlijk van elkaar open en dicht zetten.

    Maar er hoeft m.i. geen klep in de leiding naar boven - de waterstroom wordt door de slimme knoppen iop de radiatoren geregeld.

    Dus ik zou het zo doen:

    Klep bij de stadsverwarming en slimme knoppen op de radiatoren. (vvw kom ik zo op). Alle leidingen (vvw en naar boven) kunnen warm worden als de klep van de stadsverwarming open staat.

    ST regelt de hoofd-warmtevraag voor de woning (is de zonecontroller) en stuurt de klep van de stadsverwarming aan. Deze regelt tevens de temperatuur beneden (is het meettoestel voor 'woonkamer'). Als het beneden warm moet worden gaat de stadsverwarming klep open en de vvw doet zijn ding.

    De slimme knoppen zijn in hun eigen kamers opgenomen en elke kamer heeft de ST als zonecontroller ingesteld (m.a.w. als een radiator warm moet worden, gaat de stadsverwarmingklep zonodig ook open)

    In het algemeen is het probleem met deze setup dat het beneden te warm kan worden als er boven warmte gevraagd wordt (knop vraagt warmte, stadverwarming klep gaat open en er gaat ook warm water door de vvw, ook als het beneden al op temperatuur is). Dus je moet de vvw dicht kunnen zetten als het al warm genoeg is.

    Daar heb je een prachtige klep voor, die eerst ook op de juiste plek op de aanvoer van de vvw verdeler zat. Ik zou hem daar weer op zetten. De vraag is nu: hoe regel je die, en het antwoord is: met een tweede slimme thermostaat (die door de servicedesk van tado in dezelfde ruimte wordt geplaatst - dat kun je nl. niet zelf). Die sluit je bedraad aan op de klep en je probleem is opgelost.

    Nu heb je al een extensiekit waarmee je hetzelfde kunstje zou moeten kunnen doen in mijn ogen - maar dat ben ik nog niet tegengekomen op het forum. Maar misschien kan kan tado support je dat vertellen.

    Voor meer informatie over een vergelijkbare set-up (maar dan wordt een pomp aangestuurd ipv een klep - komt op hetzelfde neer, en als je dat zou willen doen zou ook een mogelijkheid zijn): zie Dé oplossing voor...

    Ik hoop dat dit je weer moed geeft en dat het daadwerkelijk zo is dat je de leidingen naast elkaar in plaats van achter elkaar hebt, of kunt maken.

    (En als je echt wil zou je ook een tado radiatorknop kunnen plaatsen waar eerst de klep zat bij de vvw verdeler; maar je hebt aardig wat groepen, dus ik zou dat niet aanbevelen, omdat de knop niet zo'n grote waterstroom aan kan en bovendien niet ineens open en dicht gaat maar in (kleine) stapjes)

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ik heb dezelfde vragen als Andreplusplus. Maar nog een opmerking. De extensiekit of draadloze ontvanger is niet bedoeld voor deze situatie, en werkt daarom ook niet zoals je wilt/verwacht. Je zou hem misschien wel de hoofdklep kunnen laten aansturen. De oude klep terugplaatsen voor de vvw, en aansturen met een bedrade thermostaat. De klep naar de verdieping lijkt overbodig.

  • BoudewijnV
    Opties

    Goedemorgen!

    Bedankt voor jullie mega snelle en uitgebreide antwoorden! Ik probeer het door te lezen en te begrijpen, en om erop te reageren;

    " Ik begrijp je schema niet helemaal - het lijkt er op dat je beneden en boven in serie met elkaar hebt verbonden? "

    Dit klopt volgens mij, wij hebben de oude situatie gebruikt en dit verlegd naar de vvw. Dit was dus altijd in serie, en was het idee als het "toen goed ging" het nu ook goed zou gaan als je er een zoneklep op zou zetten bij ingang van de vvw. Dit blijkt dus niet zo te zijn, want de leidingen naar boven worden alsnog kokend heet.

    '' Dwz als de ST klep dicht zit gaat er geen warm water de woning in, en als de EK klep dicht zit kan de vvw het wel doen, maar boven komt dan geen warmte?''

    EK klep bedoel je dan de zoneklep in die koof? Als die dicht zit, dan komt er inderdaad geen warmte boven, maar doet de vvw het wel.

    '' Op je foto's zie ik 2 kleppen, 1 bij de vvw (maar nu dus weg?) en 1 in de leiding naar boven. ''

    Correct, degene die eerst bij de vvw was geplaatst is nu in de leiding naar boven geplaatst omdat ik anders stroming had naar boven

    '' Zit er op de Eneco aanvoer ook nog een klep voor de totaalaanvoer naar de woning, of is dat in principe altijd open? Of is dat de klep die eerst bij de vvw zat? Of heb je er drie en 1 niet in gebruik? ''

    Ja, bij de foto van de meterkast zie je de klep zitten (rechts) op de totaal aanvoer naar de woning. Deze wordt nu aangestuurd (en werd aangestuurd) door de slimme thermostaat. Toen de zoneklep nog op de vvw stond had ik de extensiekit op de totaalaanvoer aangesloten, en de slimme thermostaat bedraad aangesloten op de zoneklep van de vvw. Echter had ik toen dus het probleem dat ik stroming boven had, en mijn leidingen boven kokend heet werden (radiatoren koud - terwijl alle knoppen dicht zitten).

    '' Ik zou verwachten dat je vanaf de stadsverwarming aanvoer 2 leidingen hebt (aan de rode), 1 naar de vvw beneden en 1 naar boven, en dan van beide ook weer de retour terug naar de blauwe op de stadsverwarming dinges. ''

    Het heeft eigenlijk altijd zo gezeten (aan de blauwe). Dit was eigenlijk in eerste instantie geen optie voor ons, omdat we niet wisten hoe de leidingen liepen, en de leiding direct het beton in gaat. Wat is het verschil tussen de blauwe en de rode? Omdat nu de klep op de blauwe zit in plaats van de rode :)

    Nu zou ik eventueel nog het volgende kunnen laten doen;

    1. Klep van de blauwe afhalen
    2. Rode (die links van de klep zit dan? nr 5 erboven op de foto?) laten splitsen met een directe leiding naar de aanvoer naar de vvw (zit links naast de meterkast). De andere leiding zou ik dan kunnen aansluiten op de splitsing die de vvw nu gebruikt (die zit ook aangesloten op de loop die naar boven gaat).

    Op deze manier zou ik niet de vloer hoeven open te breken...

    Je oplossing:

    '' Klep bij de stadsverwarming en slimme knoppen op de radiatoren. (vvw kom ik zo op). Alle leidingen (vvw en naar boven) kunnen warm worden als de klep van de stadsverwarming open staat. ''

    Ik heb dus de klep bij de stadsverwarming, en boven op de radiatoren die ik wil gebruiken slimme knoppen. (twee stuks kan ik niet ombouwen ivm de badkamer, maar die staan dicht).

    '' ST regelt de hoofd-warmtevraag voor de woning (is de zonecontroller) en stuurt de klep van de stadsverwarming aan. Deze regelt tevens de temperatuur beneden (is het meettoestel voor 'woonkamer'). Als het beneden warm moet worden gaat de stadsverwarming klep open en de vvw doet zijn ding.

    De slimme knoppen zijn in hun eigen kamers opgenomen en elke kamer heeft de ST als zonecontroller ingesteld (m.a.w. als een radiator warm moet worden, gaat de stadsverwarmingklep zonodig ook open) ''

    ST regelt dit nu zo en is nu zo ingesteld. Met betrekking tot de ST als zonecontroller voor boven weet ik dat niet zeker, omdat de extensie kit nu is opgenomen in het programma.

    '' In het algemeen is het probleem met deze setup dat het beneden te warm kan worden als er boven warmte gevraagd wordt (knop vraagt warmte, stadverwarming klep gaat open en er gaat ook warm water door de vvw, ook als het beneden al op temperatuur is). Dus je moet de vvw dicht kunnen zetten als het al warm genoeg is.

    Daar heb je een prachtige klep voor, die eerst ook op de juiste plek op de aanvoer van de vvw verdeler zat. Ik zou hem daar weer op zetten. De vraag is nu: hoe regel je die, en het antwoord is: met een tweede slimme thermostaat (die door de servicedesk van tado in dezelfde ruimte wordt geplaatst - dat kun je nl. niet zelf). Die sluit je bedraad aan op de klep en je probleem is opgelost.

    Nu heb je al een extensiekit waarmee je hetzelfde kunstje zou moeten kunnen doen in mijn ogen - maar dat ben ik nog niet tegengekomen op het forum. Maar misschien kan kan tado support je dat vertellen. ''

    Mijn probleem was dus op deze manier dat ik stroming boven heb, omdat ik had dus deze setup;

    Extensiekit op de stadsverwarming klep

    Slimme thermostaat op de zoneklep vvw

    Dit moest volgens TADO zo, omdat het andersom (ST op stadsverwarming klep) niet zou werken. Ik zal dit voorstel nog een keer doorsturen naar de helpdesk van Tado, als mogelijke optie.

    '' Ik hoop dat dit je weer moed geeft en dat het daadwerkelijk zo is dat je de leidingen naast elkaar in plaats van achter elkaar hebt, of kunt maken. ''

    Ik ben blij met jullie hulp! Als ik duidelijk heb, met een "garantie" dat het zo werkt dan kan ik het laten uitvoeren, daar krijg ik wel moed van.

    Het is mij nu alleen niet duidelijk of;

    1. Het nu achter elkaar ligt, daar nog een optie is om het op te lossen anders dan de leidingen te splitsen. Ik zal bovenstaande optie nog doorsturen naar Tado met de vraag of dit het zou oplossen.
    2. Als ik het anders ga oplossen met naast elkaar plaatsen. Moet ik dan de huidige klep van de stadsverwarming (op blauw) laten verwijderen, en de rode leiding (onder nr 5) laten splitsen, maar hoe sluit ik dat dan aan op mijn huidige situatie (aanvoer - retour)?

    Ik kan alleen naar boven aanvoer en retour aansluiten waar nu de vvw op is aangesloten zonder de vloer open te breken. De meterkast en de vvw zitten direct naast elkaar, dus ik kan hier buizen laten aanleggen. (zie foto hieronder, de gaten zie je bij de vvw al zitten en in de meterkast )


    '' Herres; Ik heb dezelfde vragen als Andreplusplus. Maar nog een opmerking. De extensiekit of draadloze ontvanger is niet bedoeld voor deze situatie, en werkt daarom ook niet zoals je wilt/verwacht. Je zou hem misschien wel de hoofdklep kunnen laten aansturen. De oude klep terugplaatsen voor de vvw, en aansturen met een bedrade thermostaat. De klep naar de verdieping lijkt overbodig. ''

    Dat klopt en dat was de insteek ook, alleen er blijft stroming naar boven gaan waardoor ik bijna 0,5 GJ in 3 dagen heb verbruikt. Omdat de vvw continu openstaat, en dus de klep erop ook, stond ook de klep bij binnenkomst stadsverwarming open en ging het stromen naar boven (ondanks dat alle radiatorknoppen dicht zitten, en de radiatoren koud zijn).

    Alvast bedankt voor de hulp! Ik heb het vermoeden dat de enige oplossing gaat zijn extra buizen aan te leggen waardoor er een splitsing te maken is. Zolang dit kan zonder de vloer open te breken is dat prima te doen, maar wil alleen zeker weten hoe het dan aangesloten moet worden.

    Aangezien jullie het hebben over een zoneklep op de rode kraan aan te sluiten ipv de blauwe (huidige situatie), en hoe dit dan effect heeft op de rest.

    Bedankt!

    Groeten, Boudewijn

  • BoudewijnV
    Opties

    Overigens kan ik niet begrijpen hoe de alternatieve oplossing (https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado/p1) zou kunnen werken in mijn situatie icm stadsverwarming.

    Ik heb namelijk ook gehoord van mijn vvw bedrijf dat ik geen pompschakelaar mag aansluiten op mijn nieuwe wilo pomp.

    Alvast bedankt!

    Gr. Boudewijn

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    maart 2022 aangepast
    Opties
    Ik denk dat het verstandig is om eerst uit te zoeken waarom er warmte naar boven blijft gaan terwijl alles dicht staat. Al het andere zijn workaround oplossingen waarbij het probleem blijft bestaan. Als het gaat om volgen van ingestorte leidingen kan een infrarood thermometer helpen.
    Als dit is opgelost kun je terug naar de opstelling met een klep in de vvw en de draadloze ontvanger als besturing van de hoofdklep op leiding 6.
    Zo zou ik het aanpakken.
  • BoudewijnV
    Opties

    Hi Herres,

    Ik denk dat dat komt omdat de vvw dus in dezelfde lijn ligt van boven. Dus doordat ik stroming heb op de lijn door de vvw dat het ook doorgaat naar boven.

    Daarom zit ik ook eventueel te kijken naar het splitsen van de leiding vanaf de stadsverwarming, want dit zou het probleem kunnen oplossen.

    Ik heb geen idee hoe ik anders kan uitzoeken waarom ik boven nog stroming heb, heb je tips? het zijn allemaal omgekeerde blokken onderaan de radiatoren.

    Thanks!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    In principe zou er al ergens een “splitsing” van de hoofdleiding moeten zitten.

    Tips voor foutzoeken?
    Het gaat om die stroming naar boven, hoe kan het, wat veroorzaakt het. Dat wordt spoorzoeken. Stapje voor stapje leidingen volgen van begin tot eind. Wat wordt er warm, wat blijft er koud. Wat verandert er bij het openen of sluiten van kleppen of kranen. Mogelijkheden onderzoeken om fouten te kunnen uitsluiten. Mogelijk is er ergens iets verkeerd aangesloten.
    Alleen ter plekke te ontdekken.
  • BoudewijnV
    Opties

    Hi Herres,

    De splitsing zit hier, als deze lijn naar rechts naar de koof dicht is, dan is boven ook dicht.

    Ik zal eens een infrarood thermometer aanschaffen om te gaan zoeken. Ondertussen hoop ik nog op een alternatief antwoord vanuit Andre, dat ik mogelijk nog de leiding opnieuw kan splitsen bij de stadsverwarming.

    Gr. Boudewijn

  • BoudewijnV
    Opties

    Hierbij nog een aantal foto's van alle radiatorblokken (zijn allemaal zoals bovenstaand, muv de badkamer die ziet er zo uit en staat uit).

    Gr. Boudewijn

  • Andreplusplus
    Opties

    Dag Boudewijn,

    Ik ben het eens met @Herres dat je eerst de oorzaak van onverwachte waterstroom naar boven moet zien te achterhalen.

    Het is een kring, heet water komt van rode leiding (5) je huis binnen en gaat via de blauwe (6) je huis weer uit, en de unit zal het warmte verbruik meten door temperatuurverschil en hoeveelheid doorgestroomd water te combineren.

    Vanaf de unit is het vanaf rood 5 naar rood 2 je huis in, en via blauw 1 weer terug door de unit naar 6.

    Dat de klep in 6 zit ipv 5 maakt niet echt uit, als een van beide geblokkeerd wordt doordat de klep dicht zit kan er geen water meer rondstromen.

    Nu, ik zou vanaf rood 2 twee leidingen maken, één naar boven, en één nasr de vvw verdeler, dus inderdaad de splitsing waar je zelf al over schreef. En ook 1 terug van vvw naar blauw 1 en ééntje van boven naar blauw 1. Zo heb je in feite twee parallelle kringen.

    Dat is de basis. Nu zou het zo moeten zijn dat als alle radiatoren boven dicht zitten, er geen warm water naar boven stroomt.

    Echter ik kan niet zien hoe je radiatoren zijn aangesloten. Wat ik zou verwachten is dat je ook op de verdieping een soort verdeler hebt waar elke radiator afzonderlijk op zit aangesloten, en dat zijn dan aparte ‘lusjes’ die naast elkaar op de aan- en afvoer van beneden zijn aangesloten. Of er loopt een leiding rond, en zit elke radiator daar met T-stukken op aangesloten. Dan zou er altijd water rond kunnen gaan, zelfs als alle radiatoren dicht zitten. Dat zou een verklaring van je probleem kunnen zijn.

    Maar dat is dan niet nieuw sinds de verbouwing, volgens mij, en zou je dat altijd al ervaren moeten hebben.

    Maar goed, als je dat op orde hebt kun je nadenken over het toepassen van tado. Wat ik eerder schreef met de extensiekit is blijkbaar niet mogelijk (haal ik uit wat je schrijf over info van tado support en de reactie van Herres).

    Dus dan kom je op 1 thermostaat (kan ook de extensiekit zijn?) om een klep bij de stadsverwarmingunit aan te sturen en een tweede om een klep bij de vloerverarming te besturen. En vervolgens waar je wil tado slimme knoppen ter vervanging van de radiatorkranen.

    Waarom je geen pompschakelaar zou mogen toepassen, weet ik niet. Dat zou je leverancier nog eens moeten uitleggen.

    Je zou ook de pomp aan/uit kunnen schakelen met een bedrade thermostaat. Dan heb je alleen het nadeel dat de pomp niet af en toe draait tegen vastlopen (bijv in de zomer).

    De onderblokken van de radiatoren zien er spannender uit dan ze zijn. Het is eigenlijk gewoon een kruising van aan en afvoer: ingang is bij de pijl omhoog, dat water gaat door de vertikale buis naar de bovenkant van de radiator en aan de onderkant komt het de radiator uit en gaat bij de pijl naar beneden via de afvoerleiding verder.

  • BoudewijnV
    Opties

    Goedemorgen!

    Bedankt wederom voor het uitgebreide antwoord! :) Dit geeft mij toch hoop, ondanks dat ik had gehoopt het zonder loodgieter te kunnen oplossen ;);)

    Zou het ook mogelijk zijn om die splitsing aan te sluiten op de aansluitingen (aanvoer, retour) die de vvw verdeler nu gebruikt? En dan nieuwe buizen aan te sluiten op aanvoer en retour van de vvw verdeler? In dat geval zou ik namelijk geen vloeren hoeven open te breken.

    Dit is de situatie:

    Waarbij ik op de eneco website zie dat ik een "gespiegelde uitvoering" heb:

    Mijn idee zou dan zijn om:

    1. De klep van blauw nr 6 af te halen
    2. De leiding rood nr 5 te splitsen; 1 naar de vvw verdeler -> 1 naar de oude aansluit punten van de vvw verdeler (gaan ook naar boven)
    3. De oude leidingen die de grond in gaan bij rood 5 en blauw 6 af te doppen net boven de grond, zodat er geen water uit kan komen
    4. Kleppen plaatsen zoals onderstaande foto.

    Dan zou ik uitkomen op deze situatie, waarbij de stadsverwarming klep geplaatst wordt voor de splitsing van de leidingen van rood 5. Daarna nog een klep voor de gesplitste leiding naar de vvw verdeler.


    Nog om even terug te komen op je andere punten:

    '' Echter ik kan niet zien hoe je radiatoren zijn aangesloten. Wat ik zou verwachten is dat je ook op de verdieping een soort verdeler hebt waar elke radiator afzonderlijk op zit aangesloten, en dat zijn dan aparte ‘lusjes’ die naast elkaar op de aan- en afvoer van beneden zijn aangesloten. Of er loopt een leiding rond, en zit elke radiator daar met T-stukken op aangesloten. Dan zou er altijd water rond kunnen gaan, zelfs als alle radiatoren dicht zitten. Dat zou een verklaring van je probleem kunnen zijn.''

    Het nadeel is dat ze alle leidingen bij de bouw van het huis (2005) in de anhydriet vloer hebben gestort. Ik heb dus nergens een verdeler zitten. Ik verwacht dus dat het een leiding is die rond loopt en op elke radiator zit daar dus zo'n t-stuk. Dit zal in het verleden ook een probleem zijn geweest, maar door de aansturing met tado en radiatoren was de stroming maar zeer beperkt (ik ben gierig met stoken ;) ). Daardoor is het eigenlijk nooit opgevallen, omdat de radiatoren bij elkaar maximaal 2 uur aanstonden per dag.

    Waardoor het nu aan het licht komt, is omdat de vloerverwarming wel nieuw is (aangesloten op de aanvoer van de oude woonkamer radiatoren). Ik denk dat doordat de vvw " continue " openstaat, en de radiatoren boven eigenlijk in dezelfde lus zitten na de vvw, er stroming blijft zijn. Een andere verklaring kan ik niet bedenken, zodra die klep in de koof nu dicht is is het overal boven " koud " .

    '' Maar goed, als je dat op orde hebt kun je nadenken over het toepassen van tado. Wat ik eerder schreef met de extensiekit is blijkbaar niet mogelijk (haal ik uit wat je schrijf over info van tado support en de reactie van Herres).

    Dus dan kom je op 1 thermostaat (kan ook de extensiekit zijn?) om een klep bij de stadsverwarmingunit aan te sturen en een tweede om een klep bij de vloerverarming te besturen. En vervolgens waar je wil tado slimme knoppen ter vervanging van de radiatorkranen. ''

    Dit klopt, als bovenstaande plaatje zou "werken" dan kan het los van elkaar gestuurd worden. Ik ben alleen benieuwd of het zo kan werken, want als ik onderstaande zou moeten toepassen dan is het eigenlijk hetzelfde wat ik nu heb:


    '' Waarom je geen pompschakelaar zou mogen toepassen, weet ik niet. Dat zou je leverancier nog eens moeten uitleggen.''

    Dat hebben ze gezegd omdat het een energie label a pomp is dat dit geen effect heeft en schadelijk kan zijn voor de pomp.

    Ik zie op deze foto's trouwens dat de vvw verdeler scheef hangt, is dat nog erg? Zal het eens meten met een waterpas.

    Bedankt voor de hulp!

    Groeten, Boudewijn

  • BoudewijnV
    Opties

    @Andreplusplus zou dit kunnen werken?

    Bedankt voor je advies, fijn weekend!

    gr Boudewijn

  • Andreplusplus
    Opties

    @BoudewijnV Ik ben in de war m.b.t. je warmteafleverset. Ik dacht dat je niet de gespiegelde uitvoering maar de normale. Links zie ik buizen uit de vloer komen met isolatie eromheen, volgens mij zijn dat de aan en afvoer van de stadsverwarming. Het plaatje komt ook niet helemaal overeen met jouw set - nummering tot 5 vs 6.

    Om het zeker te weten kun je het wel testen: Als je de kranen 1 en 2 dicht zet (hendel horizontaal) zou je geen verwarming moeten hebben en geen warm water (misschien nog een beetje - laat de kraan desnoods even flink lopen). Heb je nog wel warm water, dan zijn 1 en 2 wel van je huis-CV installatie.

    Als je 1 en 2 opent en 5 en 6 sluit zou je wel warm water moeten hebben en geen verwarming.

    Als dat klopt, heb je de normale set, alleen zit je koud en warm water dan omgedraaid tov het plaatje. Ik denk niet dat dat een probleem is. Misschien heb je toch nog net een ander type (zie ook de nummering).

    Klopt bovenstaande niet en is het precies andersom, dan heb je inderdaad de gespiegelde uitvoering. Maar het lijkt me niet.

    En ik heb moeite te snappen hoe je leidingen liepen, nu lopen en hoe het moet worden

    Is dit hoe het nu is? 2 korte oranje gaan in de meterkast de vloer in (5 en 6) en liepen vanaf de schoenen voorheen onder de vloer naar de zwarte. Klopt het dat er dan in de vloer een aftakking is naar boven (groen)?

    Zwart is nu niet meer in gebruik en rood is wat daarvoor in de plaats kwam naar de vvw verdeler.

    Zou je het dan niet zo kunnen maken?

    De blauwe dingen zijn kleppen 😀 de bovenste in de oranje leiding is de bestaande in leiding 6.

    De andere zet je weer op de oude plek bij de verdeler in de aanvoerleiding. In de leiding naar boven geen klep.

    Lijkt mij het minste gedoe.

    Ik zou jouw oplossing dan zo schetsen

    Waarbij je dus in de vloer een stuk loze leiding hebt van het midden onder de schoenen door naar de meterkast en daar afgedopt.En vanaf de stadsverwarming 2 buisjes door de gaten, allebei met een T stuk: 1 pootje naar de verdeler, 1 pootje naar de aansluiting die dan de vloer in gaat (rode lijnen). En dan de kleppen zoals getekend.


    Maar allebei zou kunnen, en misschien heeft de loodgieter nog een ander idee.

    Schematisch is het niet moeilijker dan dit:

    Dan de rest van je vragen en opmerkingen:

    Ik denk dat doordat de vvw " continue " openstaat, en de radiatoren boven eigenlijk in dezelfde lus zitten na de vvw, er stroming blijft zijn.

    Dat probleem is met bovenstaande nog niet opgelost. Als er water rond kan stromen omdat de vloerverwarming dat nodig heeft, zal dat boven dan nog steeds to hete leidingen leiden (ook in de vloer) ookal staan de radiatoren dicht. Ik heb zo 1-2-3 ook geen oplossing met tado dingen. Want je zou dan inderdaad nog een klep nodig hebben om de leidingen naar boven af te sluiten als er geen enkele radiator meer warmte vraagt.

    Als je een tado apparaat (slimme thermostaat of draadloze ontvanger) zou toepassen om die klep te sturen, dan zou je die moeten instellen als zoneregelaar voor de ruimtes boven (ipv de ST die de klep bij de vvw bestuurt). Maar dan wordt de klep bij de vvw niet geopend als dat nodig is. Het is dan niet mogelijk om boven te verwarmen zonder beneden ook te verwarmen. Of je komt op heel ingewikkelde scenario's met een draadloze temp sensor in elke kamer. Dan in de app de kamer 2x opvoeren slk1a en slk1b en dan de temp sensor in 1a en de knop in 1b en dan heeft 1a de ST in de woonkamer als zoneregelaar en 1b de ST/drl ontvanger die de 3e klep stuurt. Maar ik zou niet weten of dat überhaupt mogelijk is...

    Dus het is wat ik in mijn vorige reactie al schreef

    Dat is de basis. Nu zou het zo moeten zijn dat als alle radiatoren boven dicht zitten, er geen warm water naar boven stroomt.

    Maar als dat nog steeds zo is, tja... dan lijkt het een beetje op je eigen conclusie:

    want als ik onderstaande zou moeten toepassen dan is het eigenlijk hetzelfde wat ik nu heb

    M.b.t. pompschakelaar: dat is blijkbaar een moderne pomp die ook moduleert nav constante waterdruk. En die mag blijkbaar een maximaal aantal keren per tijdseenheid geschakeld worden. Weer wat geleerd. Dan kan die oplossing dus niet

    Ik zie op deze foto's trouwens dat de vvw verdeler scheef hangt, is dat nog erg?

    Neuh, dat maakt niet uit. Slordig is het wel, maar ik neem aan dat je de verdeler toch inbouwt, zie je niets van.

  • BoudewijnV
    Opties

    Hallo @Andreplusplus! :)

    Sorry ik lig ziek op bed dus mijn reactie is even iets langzamer.

    Het klopt wat je zegt, op het moment dat ik 1 en 2 afsluit heb ik geen warm water meer, en geen verwarming. Als ik 5 en 6 afsluit dan heb ik nog wel warm water.

    Hoe de situatie aan leidingen loopt is als volgt:

    Waarbij de oranje leidingen nu naar de vvw lopen, en dit voorheen naar de radiatoren in de woonkamer liepen. De leiding richting de schoenen gaat naar een enkele radiator, en de leiding naar boven spreekt voor zich. In de vloer zit inderdaad de dubbele aftakking naar zowel de radiator in de gang, als de aansluiting van de vvw.

    Mijn probleem is dus nog steeds dat ik wel stroming naar boven heb op het moment dat ik alle radiatoren dicht heb zitten. De radiatoren worden ook niet warm, alleen de onderblokken.

    Daarom kom ik zelf uit op een " oplossing " als dit, maar geen duidelijkheid of Tado dit kan aansturen;

    De " lus " loze leidingen in mijn vloer behoud ik dan inderdaad, (loopt onder de meterkast en de keuken door zo terug de gang in.) maar dan heb ik wel een mogelijkheid om zonder de vloer te openen een andere klep erop te plaatsen.

    Ik ben alleen bang dat dit nog niet aan te sturen is door Tado. Wellicht wel met honeywell evohome, maar daar hoor ik nog niet super goede verhalen over de laatste tijd.

    Bedankt voor je tijd en energie die je erin steekt!

    Gr. Boudewijn

  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    april 2022 aangepast
    Opties

    @BoudewijnV: beterschap! (Door mijn Covid-isolatie had ik juist meer tijd dan normaal voor dit forum...)

    Het woonkamer deel kan: Slimme Thermostaat in de woonkamer, en extensiekit voor de klep.

    De EK is dan de zoneregelaar.

    Voor de rest, dan zou dit kunnen werken: Je hebt een bedrade ST nodig om de klep aan te sturen en die is dan zoneregelaar voor alle andere ruimtes in het huis. De ST zet je dan in een dummy ruimte ("meterkast") in de app en is altijd uit ("vorstbeveiliging").

    Als ik jou was zou ik dit even toetsen met de tado helpdesk, maar het zou zo maar een mogelijkheid kunnen zijn!

  • BoudewijnV
    Opties

    kleine update!

    ik heb het via de tado helpdesk en André plus plus aan de gang!

    wat is het geworden;

    draadloze sensor voor de woonkamer

    slimme thermostaat in de trap kast voor de zoneklep naar boven

    extensiekit voor de stadsverwarming klep.


    het werkt een beetje met een omweg, omdat de ST nu een middels een schema de klep open zet en die stem ik af met de radiatorknoppen boven. De knoppen kunnen zelf helaas geen warmte vragen, dan werkt het toch niet.

    @Andreplusplus bedankt voor de hulp! Is een zoneklep voor de ingang van de vvw echt nodig? Maandag komt nog Feenstra langs om een offerte te maken voor het inregelen van de vzw plus eventueel een 3e klep voor de aanvoer vvw. Ik twijfel alleen nog aan het nut hiervan.


    groeten boudewijn

  • Andreplusplus
    Opties

    @BoudewijnV Normaliter is het zo dat als er ergens in de woning warmte wordt gevraagd waardoor de hoofdklep open gaat, er ook warm water circuleert door de rest van de woning (vvw) die dan niet verwarmd hoeft te worden en dus te warm wordt.

    Je kan het eerst aanzien of dat effect bij jou optreedt, en evt later alsnog een klep toepassen als de woonkamer te vaak verwarmd wordt of te warm wordt.