Pendelen Nefit Topline icm vloerverwarming met zonneklep

Opties

Ik heb precies hetzelfde probleem als anderen op dit forum (BG met VVW en radiatoren [met tado knoppen] op de overige verdiepingen) ben ik nu na veel uitzoeken achter. Heb ook contact, per mail, met support maar dit schiet niet echt op.

Dit jaar flink geïsoleerd (spouw en vloer, radiatorfolie en buisisolatie) en het pendelt als een gek. Als er een VVW warmtevraag is, stijgt de ketel temperatuur vrij snel naar 50 graden en hoger (50 graden setpoint in tado en ketel [Nefit Topline CW5], volgens support, kan ik dit zelf checken?). en slaat af met code OY (te hoge aanvoer) en vervolgens OA (anti-pendel). Verwarmen van de woonkamer gebeurd wel maar echt bijzonder traag (4u voor 1 graad omhoog). VVW thermostaat staat op 35, retour VVW is ongeveer 28 volgende meter op verdeler. Retour bij CV weet ik momenteel niet daar ik even geen IR thermometer heb helaas.

Als ik ook nog enkele radiatoren open heb staan, werkt het systeem best prima en wordt de max temperatuur op de ketel niet (of heel traag, nog niet kunnen checken) bereikt. Maar beste is geen VVW vraag en gewoon een paar radiatoren open, dan moduleert het prima. Bij 1 radiator open wordt er ook gependeld maar niet zoveel als met VVW erbij.

Tips die ik heb gekregen van andere; zet max ketel op 60 (nu pendelt hij iets minder snel) en de bypass van de VVW open zetten. Maar echt goede tips zijn dit nog niet. Vermogen van de ketel heb ik de afgelopen jaren al flink teruggeschroefd naar grofweg 8kW.

Naast ketel slijtage en hoger gasverbruik van het pendelen is het ook echt een comfort issue. Vooral als VVW en een radiator verwarmt moet worden daalt iedere zoveel minuten de aanvoertemperatuur naar ook de radiatoren en worden die ruimtes dus niet meer comfortabel warm. Kortom, ik wil van het pendelen af EN een lager gasverbruik.

Ik heb vorig jaar dit probleem ook al gehad en het reduceren van het ketel vermogen leek toen voldoende te zijn, maar nu, na isolatie is het weer terug en erger. Ik heb toen bij tweeakers om hulp gevraagd, maar denk dat ik hier beter uit ben.

Mijn slimme thermostaat hangt bedraad aan de zonneklep die achter de bypass en voor de verdeler zit. Via de extensiekit is de ketel middels de EMS-Bus (D31) aangesloten. CV pomp mag tot min 50% (lager kan niet) en max 100% moduleren (max lager zetten maakt niets uit). CV max temperatuur staat nu op 60, tado max setpoint op 50 en de VVW thermostaat op 35. Zie voor plaatjes tweakers

Heeft iemand nog een tip? Simpelweg meerdere ruimtes onnodig verwarmen omdat de ketel z'n warmte niet kwijt kan lijkt me niet echt een duurzame oplossing?

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Ik heb toen bij tweeakers om hulp gevraagd, maar denk dat ik hier beter uit ben."

    Dat lijkt me niet. Als je Tado wilt spreken kan dat alleen via de servicedesk, hier vind je alleen mede-gebruikers en wellicht ook nog minder technische dan op Tweakers.

  • Het verbaast mij enigszins dat de ketel meer gaat pendelen als je de VVW aan zet ten opzichte van alleen 1 radiator open hebben staan?


    Dit is naar mijn idee onlogisch, juist omdat een VVW over het algemeen een behoorlijke capaciteit heeft waardoor je juist verwacht dat hij minder / niet gaat pendelen ten opzichte van de situatie waarbij je alleen 1 radiator open hebt staan.

    Je geeft aan dat je de BYE pass van de VVW meer open gezet hebt? Bedoel je daarmee dat hij dan dus eerder gaat werken. Dat zou namelijk betekenen dat je aanvoerwater (heet) via de byepass terug naar de ketel gaat. De ketel krijgt dan heet water terug waardoor juist gaat pendelen? Dat zou ook verklaren waarom je VVW langzaam opwarmt. Het warme water gaat terug naar de ketel en niet je vloer in

  • @Marsmuziek misschien was ik niet helemaal duidelijk dus in volgorde van minder/geen pendelen naar veel pendelen:

    1) meerdere radiatoren aan, VVW uit

    2) 1 radiator aan, VVW uit

    3) 1 radiator aan, VVW aan

    4) geen radiatoren aan, VVW aan

    Vloerverwarming heeft inderdaad een flinke capaciteit (6kW grofweg, 120W/m2 voor houten vloer met 10 cm hoh leidingen). maar als de verdeler het afknijpt omdat het water in de vloer al goed op temperatuur is, kan de warmte dus toch niet kwijt.

    Over de bypass had ik al mijn twijfels. Deze stond tot gisteren een beetje open en op advies van mijn installateur (en CV onderhouder) verder open gezet. Ik vond het al een vreemd verhaal omdat inderdaad in mijn beleving zo eerder warm water terug gaat naar de ketel. Zijn redenering was dat de ketel dan eerder merkt dat er aan de warmtevraag voldaan wordt en zo afslaat (wat mij dan juist als pendelen in de oren klinkt

    Met bypass (bijna) dicht lijkt me trouwens dat er ook veel warmte (ook via bypass) terug gaat via de retour omdat als er 50 graden heet water richting de VVW thermostaat gaat en deze mengt naar 35 graden (met een retour van 28 uit de VVW) hoeft er maar weinig van die 50 graden bijgemengd?. Of zie ik dat verkeerd. Advies dus om bypass juist dichter te draaien?

  • Als ik dit zo lees blijf ik het een bijzondere combinatie vinden.

    Je cv kan het vermogen dus makkelijker kwijt op 1 radiator dan op geen radiator en wel de VVW.

    Dat klinkt in ieder geval alsof het probleem bij de VVW verdeler zit.

    De byepass verder open klinkt mij echt als een raar verhaal. Het niet kwijt kunnen van de warmte van je ketel ontstaat juist door een hoge retour temperatuur.

    Een byepass reageert niet op een hoge temperatuur, maar als de druk te hoog wordt (zodat er altijd circulatie in je systeem mogelijk is).

    Zou het kunnen dat de byepass defect is en altijd water doorlaat?

    Mogelijk eens testen door de cv te laten draaien terwijl je nog een andere radiator open hebt staan (voldoende doorstroming mogelijk) dan zou je byepass koud moeten blijven. Als je byepass dan ook warm wordt betekent het dat deze te snel in werking treed. Dit zorgt ervoor dat je cv veel sneller retour water terug krijgt wat niet door een warmte afgifte systeem is gegaan en dus geen tijd heeft gehad om af te koelen. Met mogelijk pendelen tot gevolg

  • paulmadejong
    december 2022 aangepast
    Opties

    @Marsmuziek ik ga het de komende dagen eens testen en in ieder geval de bypass "dicht" draaien.

    Ik heb sowieso een bijzonder huis met een opbouw. Het oudere deel heeft nog een soort ringleiding waarbij altijd warm water naar ook de dichte thermostaat knoppen stroomt (en daarmee ook richting VVW welke de oude radiatoren beneden heeft vervangen. Andere huizen hier in de buurt hebben soms zelfs de pech dat de radiator in die ring zit en dus open moet staan om de volgende radiator van warmte te voorzien.

    In de nieuwe opbouw zit die "ringleiding" niet en gaat er alleen warm water naar een knop als daar ook een warmtevraag is.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ik heb heel je verhaal op tweakers gelezen. Keurig gedocumenteerd allemaal.

    De bypass is een veiligheidsvoorziening, niet iets om permanent door te laten stromen. Hij hoort open te gaan op het moment dat de pomp van de ketel nadraait terwijl de radiatoren e.d. allemaal dicht staan. Zolang er in standaard bedrijf geen water doorloopt kun je hem dus de veerspanning wat losser zetten.

    De pompsnelheid van de vloerverwarming lijkt vrij laag te staan, mogelijk beperk je daarmee de warmtetoevoer te veel. Als je de regelkranen van de groepen hebt gebruikt is de weerstand al wat groter. Probeer hem eens op hogere standen. Begin met max, en als dat helpt terugregelen.

  • paulmadejong
    december 2022 aangepast
    Opties
    @Herres dank je 😉

    Ik heb de bypass nu bijna dicht zitten. Dat waren aardig wat rondjes draaien.

    De vloerverwarming pomp (Grundfos Alpha Adapt) staat op constante druk in de adapt stand en komt eigenlijk nooit boven 1 bolletje snelheid uit. Het is mijn aanname dat lagere snelheid beter is zodat de vloer de warmte beter op kan nemen en dus de retour host lager wordt? En juist zo’n adapt stand zou er niet voor niets opzitten lijkt me?

    De groepen zijn een beetje geknepen op de warmte goed te verdelen. De uitbouw heeft geen extra tonzon vloerisolatie (geen kruipruimte, Langleven de vorige bewoners) en is standaard wat kouder. Door met de groepen te spelen is dit verschil een stuk kleiner.

    Overigens had ik in de geschetste situaties vooral een 100% warmtevraag van tado waarbij dit optreed (setpoint op ketel op 50). Nu net toevallig een moment waarbij tado maar 1 friebletje aangeeft (33% volgens app) en setpoint is 36. Nu treed ook weer de OY code op gevolgd door OA (anti pendel). De gevraagde temperatuur van tado maakt dus niet veel uit blijkbaar
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Zet die bypass zover los dat er nog geen water doorloopt in standaard gebruik. Het is geen kraan die je open zet, maar een drukveer die de tegendruk van het open gaan bepaalt.

    Het kan geen kwaad om de pomp hoog te zetten, kijk wat het voor een effect geeft. Kennelijk geeft de ketel meer warmte af dan de vloer opneemt. Dat kan komen door een te lage pompsnelheid.

  • paulmadejong
    december 2022 aangepast
    Opties
    @Herres
    Ik snap dat het een veer is maar hoe voel ik of iets doorloopt of niet? Waarschijnlijk alleen door warmte?

    Ik zal de VVW pomp eens hoog zetten en ff aankijken. Gelukkig zit ie in de trap kast dus hoor ik het niet 😉

    De ketel pomp staat trouwens op 50-75 (min-max)%. Kreeg altijd de tip deze zo lag mogelijk te zetten ivm warmte afgifte maar kan me ook voorstellen dat ie bij lage pompsnelheid z’n warmte niet goed kwijt kan?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    1 door warmte of door het ruisen van het passerende water

    2 prima, ik ben benieuwd

    3 voor de hoofdpomp geldt inderdaad iets vergelijkbaars. Maar 50% vind ik niet erg laag. Dus ik verwacht niet dat dat het probleem is.

  • Lager dan 50% pomp modulatie laat de CV zich niet instellen helaas
  • paulmadejong
    december 2022 aangepast
    Opties

    Hier wat bevindingen nadat ik de bypass dichter heb gedraaid en de VVW pomp hoog heb gezet (een Grundfos die nu niet meer op constante druk auto-adapt staat maar op constante druk volle kracht). Het CV vermogen staat op het laagst mogelijke percentage van 23% (7.1 kW)

    1) De VVW aanvoer werd ineens netjes 40 (met thermostaat knop op 40). Ik dacht dat de knop een afwijking had maar blijkbaar ging er iets anders mis. Deze dus terug gezet naar 35 om de vloer niet te warm te maken (bamboe). Moet dit nog nalopen met een IR thermometer. Ook heb ik vannacht veel minder getik in de leidingen gehoord (de radiator in mijn slaapkamer staat uit maar vanwege die "ringleiding" komt er wel warm water wat voor getik zorgt).

    2) Retour van VVW is minimaal verhoogt, nu 30 ipv 28/29.

    3) Vannacht met alleen VVW aan is er denk ik NIET gependeld!! En was de vloer aangenaam warm en de ruimte (niet op temperatuur) maar warmer dan eerdere nachten op dit tijdstip (18.9 ipv 18.5 waar een verlaging naar 18.7 is toegepast)

    4) Zet ik meer radiatoren aan, dan zegt de ketel temperatuur van grofweg 51 terug naar 45 en krabbelt langzaam weer omhoog. Bij iedere radiator erbij gebeurd dit weer en krabbelt deze steeds minder snel omhoog. Nu met 3 radiatoren open (en VVW) en een 100% tado vraag staat de ketel op 48 graden. Ben benieuwd of ie de 50/51 nog gaat halen. Is dit moduleren of een gebrek aan vermogen bij meer warmtevraag? Als ik uitga van vol vermogen in al deze ruimtes dan zou er nu zo'n 10 kW nodig zijn namelijk (al kan ik me voorstellen dat voor de VVW niet de volle 6kW nodig is door bijmengen).

    Vanochtend vroeg, met alleen VVW nog open heb ik het ketel vermogen ff opgehoogd naar 30% (waar het voor deze kou op stond), toen ging hij vrij snel boven de 55 komen en dus pendelen. Heb dus het vermoeden dat ik voor VVW alleen open, echt het minimum vermogen van de ketel moet vragen maar dat dit met meer radiatoren dus weer niet echt voldoende is. Kortom, wat is de juiste stand voor het ketel vermogen of zie ik nog niets anders over het hoofd?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Mooi dat de oorzaak van een deel van het probleem is opgelost.
    Ik ken je ketel niet en weet niet of er nog andere parameters zijn die invloed kunnen hebben. Ik zou proberen in kleine stapjes naar een optimale situatie te gaan zoeken. Bij lagere temperaturen en vermogen luistert het allemaal veel nauwer.
    Verder heb ik geen suggesties.
  • Dat is inderdaad een resultaat van tado. Doordat je heel specifiek 1 of meerdere ruimtes verwarmt kan het benodigde vermogen natuurlijk erg schommelen.

    Een oplossing die ik zelf toepas hiervoor (maar dat hangt natuurlijk ook van jouw verwarmingsbehoefte af) is mijn ketel op een maxvermogen instellen zodat de VVW goed op temp komt (dit is bij mij het min vermogen). De keren dat ik dan de slaapkamers en studeerkamer wil verwarmen schakel ik even de VVW uit zodat het vermogen hiervan vrij komt voor die ruimtes.

    Is het een idee om je max aanvoertemp van je CV te verhogen naar bijvoorbeeld 70 graden? Zeker als je CV al op minimum vermogen draait is dit een oplossing om pendelen te voorkomen. Immers duurt het langer voordat je cv de max aanvoertemp bereikt. En doordat je al op minimum vermogen stookt heeft het ook geen negatief effect op het terug moduleren van je ketel (verder terug moduleren is sowieso al niet meer mogelijk)

  • Dank heren!

    @Marsmuziek is de aanvoertemp verhogen niet juist slecht voor mijn verbruik? Daarnaast wil ik hem juist "laag" om te zien of ik met een warmtepomp uit de voeten kan in dit huis (al heb ik dat al redelijk bewezen nu ik met 50 graden het huis warm krijg). Ook voelt een CV aanvoertemp die veel hoger ligt dan de VVW thermostaat als zonde (er hoeft maar weinig bijgemengd te worden en gaat dus veel warmte retour) of zie ik dat verkeerd?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Persoonlijk zou ik nu denken dat de prioriteit ligt bij het goed werkend krijgen van het systeem, zodat het betrouwbaar en comfortabel werkt. Dat kan natuurlijk voor iedereen anders liggen met andere prioriteiten.
    Dus nu eerst zorgen dat alles goed werkt, en daarna kijken in hoeverre de andere
    doelen ook gerealiseerd kunnen worden.
  • @paulmadejong

    Ik pak even mijn huis als voorbeeld om te proberen uit te leggen wat het verhogen van de max aanvoertemp kan doen.


    Ik heb op mijn ketel het vermogen helemaal terug geschroefd en de aanvoertemp verhoogt naar 70 graden. Echter bij de VVW vraag haalt de ketel die 70 graden nooit (meestal rond de 49) omdat het beschikbare max vermogen daarvoor te laag is. Dit voorkomt dus dat er heet water retour komt.

    Als ik nu mijn VVW uitzet en alleen 1 kamer de cv platen wil verwarmen heb ik (ondanks het helemaal terug schroeven van het vermogen van de ketel) te veel vermogen op mijn ketel dan dat de radiator kwijt kan.

    De aanvoertemperatuur zal dus oplopen en de ketel zal gaan pendelen zodra de max aanvoertemp bereikt is. Dit punt is eerder bereikt als je de max aanvoertemp op 50 zet dan dat ik deze op 70 zet.


    Let op, deze oplossing is dus zinvol als je het vermogen van de ketel al hebt terug gezet op minimaal. Immers heeft de ketel dan geen ruimte meer om verder terug te moduleren.

    Hopelijk snap je wat ik bedoel.

  • paulmadejong
    december 2022 aangepast
    Opties
    Ik snap hem! Ga ik maar weer een mail naar support sturen want tado heeft een Max van 50 staan (ketel al op 60 gezet maar dit doet niets). Dank voor de tips!

    In m’n huidige setup met 50C max en minimaal vermogen op de ketel werkt alleen de VVW prima. Met meer radiatoren dan lijkt het vermogen omdat die 50 graden nauwelijks bereikt wordt (de Max cv dus verhogen lijkt me dan nutteloos). Kortom, vermogen ophogen en max cv temperatuur verhogen om zo pendelen te voorkomen als alleen de VVW aanstaat en voldoende vermogen als meer dan VVW aanstaat? Begrijp ik het zo goed?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja dat is voor het moment wel de juiste conclusie 😉