Slim schema behouden tijdens internetstoring

Opties
Vorige week had mijn internetprovider een storing. Het viel me op dat het slimme schema toen niet meer werkte. Alleen handmatige bediening op de thermostaat en radiatorknoppen was nog mogelijk. Op de support pagina vond ik dit later ook terug.
Echter, bij bijvoorbeeld Netatmo en Nest thermostaat lijkt het erop dat het slimme schema wel blijft doorwerken tijdens een internetstoring. Zou dit bij Tado ook mogelijk gemaakt kunnen worden?
68
68 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Hoe zit het nu met het implementeren hiervan?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk niet dat dit met de huidige hardware ooit gaat gebeuren... het principe is dat de hardware dom is (alleen de temperatuurregeling doet) en dat alle "slimme" schema's en andere sturingen in de cloud (op de server) gebeuren.

    Daar zal de hardware kwa capaciteit en mogelijkheden ongetwijfeld op zijn ontworpen.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Op zich is dit zo’n probleem nog niet denk ik. Er wordt tegenwoordig zoveel ontworpen waar internet of een server voor nodig is om te werken.
    Bij sommige mensen draait het hele huis via Google home of andere dergelijke producten.
    Het grootste probleem is dat we er teveel van afhankelijk zijn geworden. We willen die luxe. Dan zullen we ook met de keerzijde ervan moeten leren leven.
    Mensen schieten tegenwoordig eerder in de stress als internet niet meer werkt dan dat de zuurstof ineens weg is.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je internet via kabel of DSL hebt dan zou je zelf kunnen regelen dat je een "backup" hebt via mobiel. De betere providers (en routers) ondersteunen vaak wel dat je een 4G USB stick in je router plaatst die dan je internet overneemt als de hoofdverbinding niet werkt.

    Kunst is om dat zo in te regelen dat het wel je Tado verbinding overneemt maar niet de Youtube filmpjes want dan is de bundel op je kaartje zo op en dan valt de verwarming alsnog uit...

  • Dragunov
    Opties

    Alles zou vanop je eigen computer moeten draaien, daar draait het toch om als je je huis (semi-) automatisch wilt maken, domotica draait toch ook vanop een lokale server...

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat is steeds minder vaak het geval Dragunov!

    Steeds meer IT oplossingen draaien "in the cloud" net zoals Tado: de spullen thuis zijn relatief dom en maken een uitgaande verbinding naar een cloud server waarop alle "slimheid" gebeurt en alle onderlinge koppelingen tussen diensten.

    Men doet dat zo omdat je dan niet afhankelijk bent van hoe het lokale netwerk eruit ziet bij de klant. Geen gedoe met firewalls, "poorten open zetten", etc. En geen afhankelijkheid van "servers" die mensen thuis moeten hebben zoals een PC of NAS of iets anders waarop ook weer software draait die geconfigureerd moet worden, geupdate moet worden, en als er wat fout mee is heeft een helpdesk moeite met te bepalen wat er aan de hand is.

    Daar heb je allemaal geen last van met een "cloud service". Het enige nadeel daarvan is dat het niet werkt als het internet plat is. Dus moet je dan moeite doen om te zorgen dat het internet niet plat gaat. Maar dat is meestal eenvoudiger dan allerlei dingen zelf thuis neerzetten... (ik gaf het al aan, zet er een USB 4G stick bij met een klein abonnementje)

  • ko3st
    Opties
    @Rob2 als ik je slimme idee zou willen uitvoeren dan heb ik (en mogelijk ook anderen) daar wat hulp bij nodig. Volgens mij is dit voor jou niet zo moeilijk om een link plaatsen, of nog beter, een stappen plan te maken, waarin je stap voor stap bespreekt wat je moet doen om je idee gestalte te doen geven. 't Kost je wel wat tijd om te maken, dat wel.... Zou je dat willen doen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nou dat is heel erg afhankelijk van welke provider je nu hebt, welke router je gebruikt, of die opgelegd wordt door de provider of dat je die eventueel zou kunnen vervangen, wat voor alternatieve verbinding je zou willen gebruiken en of daar nog beperkingen aan zitten (bijv maximale snelheid, maximaal gebruik per maand, etc).

    Het is niet zo simpel om er een algemeen recept voor te geven. Soms kan de provider je helpen omdat ze een dienst aanbieden voor backupverbinding bij uitval. Bijvoorbeeld XS4ALL heeft daarvoor de dienst "service plus". Dat wordt ook door de helpdesk ondersteund dan.

  • CarloM
    Opties
    Bij de fritzbox router is die 4g backup optie standaard ingebouwd 4g stick met data inpluggen en configureren en klaar
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat klopt, alleen als je die altijd ingeplugd laat zit je wel met het probleem dat dan ineens al je internetverkeer via die stick loopt dus als je daar een 1GB abonnementje op hebt zitten en je zit lekker netflix te kijken op het moment dat je verbinding uitvalt dan is dat in no-time op.

    Dus je moet hem dan achter de hand houden voor als de verbinding uitvalt en op dat moment stoppen met de grote dataverbruikers.

  • lupus
    Opties

    Florian: wat bedoel je met niet meer werken? Ik heb nog geen Tado... kan dus zelf niet testen

    • Wordt de temperatuur niet meer op setpunt gehouden
    • Wordt er s' avonds niet mee naar nachttemperatuur geschakeld?
    • Of bedoel je dat je het schema niet meer kan consulteren?
  • Florian
    Opties
    @lupus, als de verbinding wegvalt blijft het laatst ingestelde setpunt behouden. Zolang er geen verbinding is wordt deze niet meer door het schema aangepast, dus gaat hij ‘s avonds niet naar de nachttemperatuur. Je kunt alleen nog handmatig op de thermostaat of radiatorknop zelf het setpoint wijzigen.
  • Jurian
    Opties

    Hallo,


    Ik heb in het Engelse forum een comment geplaatst waarom het niet triviaal is om dit op te lossen:


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik weet dat het zo werkt. Het probleem met die uitleg is dat je aan de ene kant wel verklaart waarom deze specifieke gevraagde functie er niet bij gemaakt kan worden, maar aan de andere kant blootgeeft dat het super simpel is om allerlei verbeteringen aan het hele schema gebeuren, de persoonlijke afwezigheid status, enz enz aan te brengen omdat dit alleen maar op jullie servers gebeurt en dus niet "uitgerold" hoeft te worden, niet aan kan lopen tegen beperkingen van de devices (hoeveelheid geheugen ofzo), enz.

    Dus door deze verklaring wordt het nog schrijnender dat er al jaren bijna niks ontwikkeld wordt op dit gebied, ondanks dat er keer op keer om gevraagd wordt.

  • Dragunov
    Opties

    Ik hoop dat er ook een Android versie komt van de Apple Homekit, Google Home is wss niet zo uitgebreid...

  • TaDoe
    Opties

    Vanochtend was hier een regionale storing (KPN), waardoor er van ± 9:30u - ±12:00u geen internetverbinding was.

    Nog niet eerder aan gedacht, maar voor bediening en werking van Tado ben je afhankelijk van die verbinding. Alles is in de app off line, dus kun je niet meer bedienen en op de radiatorknoppen heb ik kinderbeveiliging ingesteld waardoor ook handmatige bediening niet mogelijk is. Dit is toch echt wel een vervelende afhankelijkheid. Uiteraard kan als alternatief een verbinding met 4G/5G-netwerk worden gemaakt, maar dan moet je daarvoor wel de apparatuur in huis hebben (heb ik) en thuis zijn om dat te regelen.

    Wat me bovendien opviel is dat de cv-ketel continu bleef verwarmen en dus gas verbruiken tijdens de storing, wat uiteraard erg onwenselijk is! 😡



    Ik begrijp de initiële keuze voor het Cloud-concept, maar een alternatieve mogelijkheid om het systeem te bedienen zonder internetverbinding zou erg fijn (understatement) zijn!

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    De regeling zelf gaat niet via internet, alleen de bediening via de app de en de slimme schema's. Bediening kan altijd via de slimme thermostaat
  • TaDoe
    Opties

    Die stond conform het schema al ingesteld op 10°C, wat veel lager is dan temperatuur in alle ruimtes.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja maar als je het kinderslot erop zet kun je inderdaad niks meer als het internet plat is.

    Het enige wat je dan nog kunt doen is de knoppen "hard" resetten (erafhalen en het verborgen knopje indrukken) zodat je ze weer handmatig kunt instellen.