thermostaat of radiator de baas?

Misschien een heel domme vraag, maar ik heb 1 kamer, die ondanks dat de thermostaat beneden op 20 staat en het overal ook 20 graden is, niet erg warm wordt. Mijn vraag is dus: kan de radiatorknop de thermostaat overriden? Als die op 20 staat en het maar 19 is, zegt ie dan tegen de thermostaat: ga aan? Of hoe werkt het? Omgekeerd begrijp ik het wel.

Beste Antwoorden

• wabbakwabbak
    Antwoord ✓

Dus het antwoord is : ja, de radiator kan de thermostaat overrulen en zegt tegen de thermostaat dat ie aan moet gaan, ook al vindt de thermostaat dat de juiste temperatuur is bereikt?

Antwoorden

• Als het goed is moet de themostaat een signaal van de radiatorknop om die kamer te verwarmen doorgeven aan de CV ketel, tenzij je in de app de radiatorknop van die kamer in dezelfde ruimte hebt gezet als de thermostaat en die als meetinstrument is ingesteld.

• Voor zover ik er achter ben gekomen heb je 2 instellingen voor je Tado Slimme thermostaat.

type A ) 

Je slimme thermostaat hangt b.v in je woonkamer ,wanneer bij het opwarmen de temperatuur in je woonkamer is bereikt b,v 21 graden stopt de slimme thermostaat de ketel.

Ook als er in andere ruimtes ( met slimme kranen die meer verwarming vragen) de temperatuur nog niet is bereikt.Want de woonkamer is bepalend voor de temperatuur.

type B )

Je Tado slimme thermostaat hangt in de woonkamer en de temperatuur van 21 graden is bereikt , dan stopt de ketel met verwarmen.

Maar bij type B is de slimme thermostaat ondergeschikt gemaakt aan andere slimme kranen,

elke slimme kraan in een andere ruimte kan aan de slimme thermostaat vragen om meer verwarming als dat nodig is ( b,v de badkamer naar 25 graden ).

De slimme thermostaat draait de slimme kranen in de woonkamer dicht en laat de ketel weer aanslaan voor andere ruimtes.

Wanneer systeem A bij jou in werking is en je wilt systeem B hebben , dan kan je via je account en dan de helpdesk aan Tado vragen om systeem A te wijzigen naar systeem B.

Alleen daar kan dat gewijzigd worden

Bij mij werkte het ook niet goed en dat heeft Tado op afstand voor mij veranderd.

Een duim voor Tado

• Dank voor het antwoord. Maar dat betekent dat je dus overal Tado knoppen moet hebben, want anders gaan alle radiatoren, met gewone knoppen lekker meedoen? De CV is toch aan door de vraag van die ene knop.

En ook een Tado thermostaat, of kan het ook met een bestaande Nefit Easy??

• HGBHGB ✭✭✭

Ik ken geen systeem type A of B dat door de Tado helpdesk moet worden ingesteld. Staat dat ergens in de handleidingen? Blijkbaar heb ik standaard type B want Ik bepaal zelf via 'Instellingen' in de app voor elke ruimte ("zone") welk apparaat de temperatuur meet en doorgeeft aan het systeem. Bij de bediening via de apparaten (i.p.v. via de app) maakt het in een ruimte met meer dan 1 thermostaat niet uit welke thermostaat ik hoger of lager zet. Ze zijn per zone met elkaar gegroepeerd/verbonden en elk apparaat kan voor die zone een warmtevraag naar het systeem sturen. De temperatuur veranderen in een zone heeft geen invloed op de andere zones.

PS Eigenlijk is type A dus helemaal niet 'slim' en werkt niet volgens de Tado-zoneregeling. Mijn oude, niet slimme thermostaat werkte ook al zo!

Dan het punt van 'overal Tado-knoppen'. Dat is wel het meest comfortabel maar niet nodig. Radiatoren met een niet-Tado knop (thermostaat of open/dicht knoppen) krijgen alleen warm water toegevoerd als het Tado systeem in een andere ruimte om warmte vraagt en de ketel laat branden. Bijvoorbeeld mijn radiator zonder Tado knop in de badkamer kan alleen warm worden als ergens anders in huis een Tado apparaat om warmte vraagt.

• De Tado is standaard van een type B, dus met de slimme thermostaat als "slaaf'. Je moet Tado service juist vragen om de instelling te veranderen en de radiatorkranen de slaven te maken.

• Ik had in het begin een Nefit ketel Met de Moduline 300 thermostaat in de woonkamer die bij mij thuis alleen de woonkamer en badkamer verwarmden de rest van de kamers stonden altijd uit.
    Dus als ik thuis was en de woonkamer aan stond was de badkamer ook verwarmt.
    Nu ik gestopt ben met werken en de woonkamer wat langer verwarmt word maar ik dat in de badkamer niet nodig heb, heb ik een tado slimme thermostaatknop en bridge op de badkamer gezet ( badkamer 3e verdieping woonkamer 1e )
    Vanaf dat moment kan ik de badkamer verwarmen wanneer dat nodig is, en dat werkte prima in combinatie met de moduline 300 thermostaat.
    Later heb ik alleen de Tado slimme thermostaat tijdens de blackfriday periode ( koopje ) gekocht en nu kan ik ook de temperatuur veranderen als ik elders ben.

En de slimme thermostaat is bij mij ondergeschikt gemaakt aan woonkamer type A dus, en als jij deze instelling ook heb op je slimme thermostaat maar je wilt die andere dan moet je dat via de helpdesk vragen, of anders om.
  • MichaelMichael | Moderator

@minipi

Bedankt voor de duidelijke samenvatting. A&B zijn inderdaad opties.

Het licht er een beetje aan hoe klanten hun installatie zijn begonnen. Als deze eerst de Slimme Thermostaat hebben aangemeld en daarna de knoppen. Dan is het standaard B.

Als eerst knoppen zijn toegevoegd en pas later de Slimme Thermostaat, dan wordt de link niet automatisch gemaakt, en is het standaard A

Pas op: tado° blijft constant het installatie proces verbeteren, dus dat dit nu het geval is zegt niet dat het in de toekomst ook zo is.

@wabbak

De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat die vervolgens de verwarmingsketel aanzet (of klep stadsverwarming open zet). Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen verwarming aanvragen, hoewel het in de kamer met de thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. Deze Slimme Radiatorknoppen zullen zorgen dat de radiatoren in die kamer dichtgezet kunnen worden als de gewenste temperatuur in die kamer al bereikt is, terwijl andere kamers mogelijk nog warmte aan het vragen zijn. 

Zie ook onderstaande links voor meer informatie:

https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286-Moet-ik-Slimme-Radiatorknoppen-toepassen-in-de-kamer-waarin-ik-al-een-Slimme-Thermostaat-ge%C3%AFnstalleerd-heb-) 

https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043-Heb-ik-Slimme-Radiatorknoppen-nodig-voor-al-mijn-radiatoren-)

Log In of Registreer om te reageren.