Thuis Aan de slag met tado°

Van cappilair naar slimme thermostaat: wat nodig?

Hoi allemaal!

Site note: ben totaal niet technisch, maar de laatste dagen op fora / internet veel informatie aan het opdoen :).

Thuis heb ik Stadsverwarming. Op dit moment hangt er een draaiknop aan de muur, welke met een ijzerdraad (olie gevulde cappilair) naar de meterkast is verbonden. Zie foto's onderin. Als ik deze op 5 zet (werkt pas op 5...), gaat beneden de convectorput aan en de (thermostatische) radiatoren in de rest van het huis zodra ik deze opendraai.

Resultaat: energieverspilling beneden als we boven zitten + loeiheet óf ijskoud in huis, aangezien het alles of niets is met het huidige systeem: écht verschrikkelijk dus hoogtijd voor iets moderns.

Mijn doel: ik wil graag een constante temperatuur kunnen instellen, draadloos, per kamer. Ik denk dat veel support-artikelen op dit forum en de rest van het internet er al vanuit gaan dat er een elektrische klep in de meterkast zit o.i.d. en dat is bij mij nog niet het geval. Ik heb dan ook het vermoeden dat TADO niet 123 aan te sluiten is op mijn huidige systeem.

Iemand van Klusidee kwam met het (klus)idee om een M30x1,5 ventiel in de meterkast te plaatsen i.p.v. het ding waar het ijzerdraad nu mee verbonden is, zodat ik daar een Slimme Thermostaatknop op kon aansluiten (en zo de verwarming kan bedienen). Ik vraag me af of dat een goed idee is, omdat er dan 1) constant een temperatuur wordt nagestreefd (ook met de deuren open) en 2) deze temperatuur gebaseerd is op de temperatuur in de meterkast (waar de knop zit). Klopt dit? Ik kan TADO niet uitzetten bijv. in de zomer?

Mijn vragen:

Hoor ook graag of ik volgens jullie iets over het hoofd zie! Alvast bedankt voor de reacties :) Mvg, Mike!

Antwoorden

• Edit: ik bedenk me net dat met TADO in iedere kamer een temperatuur wordt nagestreefd indien deze zijn ingesteld. Nu heb ik soms de verwarming helemaal dicht (stand 0 met de draaiknop). Dat kan dan niet meer? Ga ik dan niet juist enorm veel energie verbruiken??

• B79B79 ✭✭
    Ik denk dat het voor jou heel verstandig is om even met de helpdesk van tado contact op te nemen.
    Je moet sowieso een thermostaat hebben die een klep aanstuurt of zoiets. Ben zelf niet bekend met stadsverwarming. Maar er moet iets zijn wat warm water toelaat tot je huis. Normaal is dit de cv ketel. Die wordt aangestuurd door de slimme thermostaat.
    Een extra thermostaatknop die wordt aangestuurd door tado zou een oplossing kunnen zijn.
    Alleen dat moet door tado bij jou specifiek worden aangepast. Geen idee of dit mogelijk is.

Als dit mogelijk is, dan zou het als volgt moeten werken. Elke ruimte zijn eigen slimme thermostaat knop die als er warmte vraag is de hoofd kraan open en dicht zet.

In jouw geval is er best veel winst te behalen.
    Maar laat je even goed adviseren over wat tado jou kan bieden. En anders vraag een installateur over wat de mogelijkheden zijn omtrent een elektrische klep.
  • Het is inderdaad een complex geval. Het is onduidelijk hoe de pijpen in je woning zijn aangesloten. Als er een doorgaande verbinding is vanuit de woonkamer naar de andere kamers, wat ik vemoed, dan zal er veel veranderd moeten worden om een situatie te bereiken die je wilt.

Log In of Registreer om te reageren.