Radiator(knop) achter een gesloten gordijn in woonkamer met centrale thermostaat

Hallo team

Een probleem doet zich voor in de situatie waarbij de woonkamer met een centrale tado thermostaat een aantal radiatoren in de woonkamer met tado radiatorknoppen aanstuurt (en zoals nu blijkt ook viceversa).

Als er ‘s-avonds een gordijn dicht moet waaráchter zich een radiator met tado radiatorknop bevindt dan blijft die radiator gewoon reageren op de centrale tado thermostaat, en werkt niet onafhankelijk.

Dus als het kouder wordt in de woonkamer dan draait die radiator áchter het gordijn vol mee, en verwarmt de ruimte áchter het gordijn. Zonde want daar is geen warmte nodig.

Draai ik die specifieke radiatorknop dan op een lagere temperatuur, worden door de synchronisatie met de centrale thermostaat alle radiatoren en de centrale radiator thermostaat ook op die lagere temperatuur ingesteld.....

Dit is op te lossen door de ‘gordijn’ radiatoren een aparte zone / kamer te geven maar er zijn al te weinig zones beschikbaar (max 10 bij het plaatsen van een centrale radiator thermostaat).

Oplossingen:

1) uitbreiding van het maximaal aantal zones / kamers tot 16 of 20 zou helpen (of gelijk 24)

2) een soort Master (centrale thermostaat) - Slave (radiatorknop) waarbij ik (tijdelijk) een tado radiatorknop even loskoppel van de centrale tado thermostaat

By the way, ook het maximaal aantal tado radiatorknoppen die op de zone van de centrale tado thermostaat (is nu 6) zou ik prettig vinden.

Graag jullie oplossing

Mvg

Arien

Antwoorden

• JoeyJoey | Moderator

Hallo arien,

Bedankt voor je vraag,

Jouw bericht geeft eigenlijk al aan waar je aan toe bent, jouw voorgestelde oplossingen zijn geen opties. Beide vergen een gigantische aanpassing van zowel hardware als software.

Het enige wat voor je overblijft is bijvoorbeeld de gordijn korter maken,

Met vriendelijke groeten,

Joey

• Beste Joey

Dit is een briljant antwoord, dat komt voor publicatie in aanmerking. Fantastisch.

Even serieus: ik moet mijn huis aanpassen omdat jullie systeem niet voorziet in een oplossing, er niet goed is nagedacht over het maximale aantal zones?

En de opmerking dat het uitbreiden vh maximaal aantal zones een gigantische aanpassing vergt? Ik zit zelf ook al jaren in de automatisering en ik weet zeker dat jullie een aantal zaken niet hard-coded in de hardware hebben zitten. Dat de software aangepast moet worden, dat begrijp ik.

Trouwens, waar blijven jullie met upgrades? Tado zit nu in de volgende fase: groei, en niet zo’n klein beetje ook. Maar van aanpassingen en uitbreidingen is al een lange tijd geen sprake. Investeren dus en de organisatie uitbouwen.

Het is dat de meeste gebruikers nog geen weet hebben vd beperkingen maar met de groei komt vanzelf het besef bij de installed base dat het principe heel mooi is maar het aan compleetheid ontbreekt.

Ik hoop dat jullie vaker met minor patches komen ipv eens in de twee jaar een major upgrade. Dat ben je wel verplicht aan de steeds grotere installed base. Tenminste, als je die awards wil blijven krijgen zoals die van de Cleantech Group

En dat het uitbreiden vh aantal zones dan ook bij een minor patch / upgrade zit. Dat zou ik, en ook anderen lees ik in de BLOGS waarderen. Net zoals een externe, kleinere, goedkopere temperatuur voeler voor een radiator knop.

Graag verneem ik of er alsnog iets aan het ‘gordijn’ probleem te doen is, desnoods via een tijdelijke oplossing.

Met vriendelijke groeten

Arien

Log In of Registreer om te reageren.