Thuis Algemene vragen en opmerkingen

“Luie” radiatorknop in ruimte met 3 radiatorknoppen

Ik heb 3 slimme radiatorknoppen aangesloten op de ruimte woonkamer. Succesvol aangesloten, geen foutmeldingen.

Als ik de temperatuur van de woonkamer via de app verhoog, dan gaan 2 radiatoren aan de slag, maar de derde reageert niet.

Door te spelen binnen de app, en de “luie” radiatorknop aan en af te melden als meettoestel krijg ik de radiator uiteindelijk warm.

Komt dit vaker voor? Is er een slimmere oplossing?

Antwoorden

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Als je een woonkamer hebt met meerdere radiatoren dan kun je denk ik beter een slimme thermostaat nemen (als je die niet al had) die ergens in de kamer hangt en die als meettoestel is opgegeven, met die kranen in de zelfde ruimte.

Meten ter plekke van de knoppen dat geeft toch altijd meetfouten en verschillen door tocht e.d.

• DragunovDragunov ✭✭

Dus wat doen die knoppen daar dan als je je thermostaat instelt als voeler?

Dan hoef je in die ruimte toch geen Tado knoppen als je een Tado thermostaat hebt of zie ik dit verkeerd?

Bedankt!

• Daar ben ik het mee eens. Dan kun je net zo goed gewone ventielen in die ruimte hebben en door deze meer of minder open te draaien de balans vinden.

TS zou ik aanraden de wat dwarse knop een eigen zone (kamer) te geven. Je kunt wat gaan experimenteren met de temperatuur en/of de temperatuurcompensatie.

Zo hen ik zelf een kamer en suite. Vaak is het één ruimte, maar heeft wel iedere radiator zijn eigen programma. ''s avonds dien we de schuifdeuren dicht en wordt er nog maar een ruimte verwarmd.

• Rob2Rob2 ✭✭✭

"Dus wat doen die knoppen daar dan als je je thermostaat instelt als voeler?"

Die draaien de toevoer open en dicht. Zodat als je kraan in de slaapkamer of badkamer om warmte vraagt terwijl het in de huiskamer al de goede temperatuur is, de radiatoren in de woonkamer dicht blijven.

Als je "gewone" knoppen monteert in de woonkamer dan moet je die weer bijregelen aan de hand van de op de Tado ingestelde temperatuur dus dat is niet handig.

• Rob je hebt gelijk. Even een blinde vlek wat de gewone ventielen betreft.

• DragunovDragunov ✭✭

Maar veranderen de thermostatische kranen qua temperatuur,als je ze fysisch controleert, naargelang de thermostaat waar ze instaan verandert?

Dus als je in de ruimte de thermostaat instelt op 20 graden en de kranen in diezelfde ruimte stonden op bv 22 graden, veranderen ze dan ook naar 20 graden of moet je ze zelf op 20 graden zetten (dus manueel)?

Bedankt!

• 2 april aangepast

In een ruimte waar meerdere Tado's zijn, maak je één master dus het meetpunt. De anderen zijn dan slave. Zij meten niet en hebben geen eigen slim schema. Gaan dus alleen open of dicht op aansturing van de master.

Een alternatief kan desgewenst zijn, dat je iedere Tado zelfstandig maakt. In een woonkamer met drie radiatoren waarvan een in een koude hoek zouden dit de alternatieven kunnen zijn.

A. Geen thermostaat / iedere knop wel hetzelfde slimme schema : de radiator in de koude hoek zal meer verwarmen dan die aan de warme kant, zodat je wel een evenwichtige temperatuur in de ruimte krijgt.

B. Met een thermostaat / maak één knop slave van de thermostaat / de anderen laat je zelfstandig / zie verder bij A.

Je gaat dus met zones werken in een ruimte.

• DragunovDragunov ✭✭

Bedankt!

Tado raadde dit eerst af omdat systeem in de war zou geraken

• Ik denk, dat het ervan afhangt, hoe ver de radiatoren van elkaar afstaan, staan er twee redelijk dicht bij elkaar, dan maak je de een slave van de ander.

Met een thermostaat, kun je dan weer 2 knoppen slave maken van de thermostaat en die in de koude hoek zelfstandig. Gewoon wat experimenteren.

• DragunovDragunov ✭✭

Hier heb ik de thermostaat en de ene kraan naast elkaar staan, dus die is dus Master en Slave, die aan andere kant zal op zijn eigen staan

Log In of Registreer om te reageren.