Thuis Aan de slag met tado°

Wat heb ik nodig voor mijn gewenste zone setup?

Beste community,

Binnenkort ga ik mijn huis verbouwen, waarbij er op 4 plekken vloerverwarming aangelegd gaat worden:

• Woonkamer (BG)
  • Eetkamer (BG)
  • Serre (BG)
  • Badkamer (1e verdieping)

Daarnaast heb ik op de 1e en 2e verdieping nog 4 kamers die door gewone radiatoren verwarmd zullen worden.

Nu zou ik graag de mogelijkheid willen hebben om in alle 8 de ruimtes (4x vloerverwarming en 4x radiatoren) de warmte afzonderlijk te kunnen regelen en vraag ik mij af wat ik aan materiaal moet kopen van Tado en waar de installateur rekening mee moet houden bij het aanleggen van de vloerverwarming?

Ik heb me al redelijk verdiept op deze site en ben er wel al iets wijzer van geworden. Nu heb ik nog de volgende specifieke vragen:

• Welk materiaal en maatregelen zijn er nodig om de 4 ruimtes met vloerverwarming individueel te kunnen verwarmen? Dit betreft dus 4 vloerverwarmingszones. De 3 zones op de BG zullen naar 1 pomp gaan en die op de badkamer naar een aparte pomp. Heb ik voor elke vloerverwarmingzone een aparte Tado thermostaat nodig, die bedraad is naar de zoneklep van de het vloerverwarming circuit voor die ruimte?
  • In kamers waar 2 radiatoren staan, moet ik voor beide radiatoren een slimme radiatorknop aanschaffen en die als 1 zone duiden?

Alle andere adviezen zijn uiteraard ook meer dan welkom voor deze opzet. Bij voorbaat dank.

Antwoorden

• JoeyJoey | Moderator

Beste FlorisR,

Bedankt voor je vraag,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft je specifieke vragen, de zones in de tado° app/configuratie zullen de kamers in uw woning reflecteren. Dus twee tado° Slimme Radiatorknoppen zullen samen in 1 zone/kamer komen.

Wat betreft de vloerverwarming zul je voor elke zoneklep een tado° Slimme Thermostaat moeten bedraden, bij het installeren van de vloerverwarming zal hier rekening mee gehouden moeten worden. Waar wilt u de Slimme Thermostaat geïnstalleerd hebben in de kamer, daar zal bedrading beschikbaar moeten zijn naar de klep. De ketel zal door een Extensiekit moeten worden aangestuurd. De Extensiekit kan de huidige thermostaat vervangen of u kunt deze naast de ketel plaatsen. De bekabeling hiervoor zit inbegrepen.

Met vriendelijke groeten,

Joey

• Beste Joey,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Uiteindelijk heb ik met de installateur afgesproken dat er 2 vloerverwarmingszones komen: 1 voor de begane grond (BG) en 1 voor de badkamer. Mijn installateur (komt mee met aannemer) werk zelf niet met Tado maar alleen met Honeywell. Hij doet dus alleen de voorbereiding voor me.

Klopt het dan dat ik het volgende aan Tado materiaal nodig zal hebben voor mijn opstelling:

• 1x slimme thermostaat starterskit, incl. bridge --> die komt in de woonkamer te hangen en is via draad verbonden aan vloerverwarmingsklep voor zone BG
    • 1x slimme thermostaat uitbreiding --> komt in badkamer te hangen en is via draad verbonden aan vloerverwarmingsklep voor zone badkamer
    • 7x slimme radiatorknoppen voor de radiatoren in de ruimtes waar geen vloerverwarming is
    • 1x extensiekit --> zodat de 2 slimme thermostaten en radiatorknoppen kunnen communiceren met de ketel

Nog 2 andere vragen:

1. De radiatorknoppen communiceren rechtstreeks met de extensiekit/ketel toch? Daar heb ik geen aparte slimme thermostaten voor nodig?
    2. Heeft er iemand advies welke zonnekleppen ik kan kopen voor de vloerverwarming?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Groet, Floris

Log In of Registreer om te reageren.