Thuis Algemene vragen en opmerkingen

Mijn eerste seizoen met tado.

Ik heb een heel tado set gekocht vorig jaar half november. Als eerste alleen de slimme thermostaat met v3 bridge.
Had eerst circa 12 jaar een chromotherm 4 hangen van Honeywell.
Het stoken via open therm was direct merkbaar. Veel meer comfort en minder
schommelingen in temperatuur.
Duurde niet lang en met Black Friday heb ik 8 losse slimme knoppen besteld en geïnstalleerd.
De kinderen waren direct heel blij. Eindelijk konden de slaapkamers ook verwarmd worden zonder dat de woonkamer op standje Sahara moet staan.
En de slaapkamers konden ook niet vergeten worden weer uit te draaien.
Ik houd elke week de meterstanden bij en merkte direct dat ik tov vorig jaar minder aan het stoken was. Nou was het ook geen koude winter. Maar door vooral ruimtes in de avond niet meer mee te stoken. Zoals de keuken en de gang ging mijn verbruik nog verder omlaag.
De eind rekening wordt binnenkort opgemaakt en de winst is dit jaar 400€. Het tado systeem ga ik in 2,5 jaar terug verdienen.

Het gebruik was snel gewend. Vanuit de auto de verwarming aanzetten was mijn grootste wens.
De stook schema’s maken was ook zo gebeurd. Ben alleen niet heel tevreden met de vroege start. Heb dit een poos geprobeerd maar 2 uur van te voren alles warm vond ik wat overdreven. Dit ging ook niet weg.
Nu maar via het schema alles een half uurtje eerder aanzetten. Werkt voor mij prima.

Maar al snel kwamen ook de minpunten naar boven.
De slimme schema’s vind ik achteraf toch niet zo slim.
Mijn jongste 2 wonen om de week bij hun moeder en ik kan dan een ander schema gebruiken.
Met 3 schema’s kom ik uit maar de indeling van de dagen werkt dat niet zo makkelijk. (Ma tot zo. Werkdagen+weekend. 7 dagen los)
Hier zou iets meer vrijheid in mogen zitten.
Ik kan zo nog 6 schema’s verzinnen die software matig makkelijk te inbouwen zijn.
En nog handiger zou zijn om deze eigen namen te kunnen geven.
Op die manier ga ik nog meer besparen.

Een ander minpunt waar ik tegenaan liep was dat via open therm het cv water automatisch begrensd werd tot 70 graden. Met de oude thermostaat had ik dit op 80 staan.
Het huis werd toen veel sneller warm. Vond ik wat prettiger. Tado zou dit aanpassen maar heb daar tot nu toe nog geen verandering in gezien.
Ik snap dat het niet het beste is voor het rendement. Maar zoveel kan dit niet schelen in het verbruik. Wel in comfort.

Als tado de volgende 3 punten aanpast ben ik echt 100% tevreden.

Meer schema’s en naar eigen smaak kunnen indelen.
De 3 stook streepjes in het homescreen van de app.
Cv water verhogen naar 80 graden.

In het begin miste ik de 3 streepjes om te zien waar er gestookt wordt.
Dit is recent erbij gemaakt. Niet op de makkelijkste plek. Maar het zit er in.

Reacties

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Ik ben het daar mee eens, deze verzoeken zijn ook al door meerdere anderen gedaan.

In plaats van de persoonlijke wens "Cv water verhogen naar 80 graden" zou ik willen stellen dat dit soort "geavanceerde instellingen" (die de helpdesk kennelijk voor je kan doen) instelbaar moeten zijn voor iedere koper, in ieder geval in de webapp. Het moet mogelijk zijn om een extra knop "geavanceerde instellingen" te maken waar je dit soort dingen naar wens kunt instellen, of ieder geval alle instellingen die de helpdesk kan doen kunt weergeven zodat je weet waarom je kunt vragen.

• Helemaal mee eens met bovenstaande opmerkingen.
  • En ons een wachtwoord laten koppelen aan de geavanceerde instellingen en in mobile app ook bv irisscan, vingerafdruk,...

Log In of Registreer om te reageren.