Thuis Aan de slag met tado°

Setup met twee ketels

Wat zou de setup moeten zijn in een huis met twee ketels (Remeha Avanta 28c)?

De woonkamer heeft vier radiatoren waarvan er twee door de ene ketel en twee door de andere ketel worden bediend. Naast de woonkamer is er behoeft aan een eigen warmteregeling in de twee badkamers (elk één radiator), de kantoorruimte (twee radiatoren) en een tuinkamer (twee radiatoren).

Op dit moment is er één draadloze thermostaat (een Honeywell Chronoterm) en zijn de ketels op de bovenverdieping middels een magneetcontact doorverbonden. Dat betekent dat ze nu ook tegelijk aan- en uitgeschakeld worden en dat lijkt mij niet efficiënt. Het liefst heb ik een aparte aansturing van de ketels, maar wel binnen één systeem (één app, één aansluiting op de router).

Nb. De technische support van tado° heeft aangegeven dat dit mogelijk is maar de communicatie verliep wat moeizaam via Google translate, en een duidelijk antwoord m.b.t. de precieze configuratie heb ik nog niet kunnen krijgen. 

Antwoorden

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Volgens mij is dat niet mogelijk met Tado. Als de helpdesk zegt van wel dan zou ik blijven vragen om een uitgewerkt voorstel hoe dat dan zou moeten werken, wat je moet kopen, en hoe het geconfigureerd moet worden voor de werking die jij wenst. En niet kopen voor dat op orde is.

• Met dat laatste ben ben ik het helemaal eens Rob.

Ik ben al even op zoek naar een goede oplossing en wil er niet te makkelijk vanuit gaan dat e.e.a. niet mogelijk is met Tado, Ik wil dus zeker ook onderzoeken of er oplossingen zijn die misschien net wat verder gaan dan de standaard setup.

De helpdesk gaf aan: 1 Smart Thermostat Starter Kit + 1 Smart Thermostat + X Smart Radiator Thermostats.

Daaruit maak ik dan op dat er twee thermostaten zijn die elk een 'eigen' ketel bedienen. Één van deze twee smart thermostaten is dan de 'hoofd'-thermostaat die de verbinding heeft met internet (en de app) en deze heeft een connectie met de andere thermostaat. Beide smartthermostaten worden aangevuld met een 'eigen' set met radiatorthermostaten.

De hoofdthermostaat hangt dan denk ik in de woonkamer en is met een Extension Kit verbonden met 'zijn' ketel en met de router. De tweede smart thermostaat kan in principe naast de tweede ketel hangen met een directe kabelverbinding.

De vraag is dan of dit een mogelijke configuratie is, en of een (één) setup met twee smart thermostaten goed in te regelen valt.

Thanks, John

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Ja goede vraag. Ik weet ook niet of dat gaat werken... wat zeker niet mogelijk is, dat is 2 internet bridges. Maar die heb je in dit geval niet. Dus wieweet kan dit wel.

Log In of Registreer om te reageren.