Hoe krijg ik mijn tap water warmer?

Ik heb vandaag een nieuwe cv ketel laten installeren. Het betreft een intergas extreme 35. Met cw5 warm water.
Nu ben ik met de instellingen bezig en iedere keer gaat mijn tap water instelling terug naar 55 graden. Deze had ik graag 65 graden gehad.
Zodra ik de tado thermostaat losmaak blijft deze instelling staan op 65 graden. Het moment dat ik deze weer aansluit springt de ketel direct weer terug op 55. Blijkbaar heeft tado hier een begrenzing op. Kan alleen nergens vinden waar je dit zou kunnen aanpassen.
Of is dit iets waar je weer bij een fictieve helpdesk moet zijn ?

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja dat soort parameters kun je bij Tado helaas niet zelf instellen, dat moet "de helpdesk" voor je doen.

Beetje betuttelend inderdaad, ik denk ook dat ze eerst een praatje met je gaan maken over de wenselijkheid van deze wijziging... (ik heb wel vaker reacties gezien met een ondertoon van "dat doen we niet want dat zou meer energie verbruiken")

Het wordt tijd dat er eens een mogelijkheid komt voor klanten om zelf de instellingen van hun eigen systeem te bekijken en wijzigen...

• B79
    B79 ✭✭✭

Ik snap gewoon niet waarom hier grenzen aan zitten.

na 10 seconden googlen vind je heel snel dat voor legionella preventie het tap water boven de 60 graden moet zitten.

Het is veiligheid en gezondheid waarmee ze spelen. Je kan hier dood aan gaan.

En de oplossing is zo simpel. Ik snap niet waarom ze dit risico willen nemen.

Al dan niet te bedenken wat voor juridische narigheid zou kunnen betekenen mocht iemand hier ziek van worden.

Dit risico wil je als bedrijf toch niet lopen.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Oh ik zie dat je DEZE instelling wel zelf kunt aanpassen, dit zit in je slimme schema voor het instellen van het heet water. In alle AAN perioden zit de instelling van de temperatuur, 55 is alleen de beginwaarde maar die kun je wel hoger of lager zetten.

• B79
    B79 ✭✭✭
    Nou ik ben weer een hoop wijzer geworden hiermee. Tado neemt als het ware je cv ketel over zodra je open therm aansluit.
    Op gloednieuwe ketels gaat alles nog veel verder.
    Mijn oude ketel kon ik nog handmatig de warmte comfort functie bepalen. Aan/uit of eco.
    Mijn nieuwe ketel heeft dit ook. Werkt helemaal met touchscreen. Als de tado losgemaakt wordt kan je ook in dit menu komen en de comfort functie weer bedienen. Ook de warm water in de ketel vast zetten op 65 graden. Zodra tado weer aangesloten wordt kan je niet meer in dit menu. En kan je eigenlijk alleen de temperatuur in de app aanpassen. Geen idee of dit dan ook meteen een comfort functie is. Zodat je snel warm water hebt vanuit een kleine boiler.
    Vandaag veel contact gehad met de helpdesk.
    Die begrepen mijn punt niet.
    Uiteindelijk hebben ze de hele warmwater tegel uit de app gehaald. Met het idee dat tado zich helemaal niet meer bemoeid met het warm water. Dit had niet de gewenste oplossing. Toen was alles begrensd op 55 graden en kon helemaal niks meer veranderen. Want de warmwater tegel was verdwenen.
    Toen maar gevraagd of alles weer naar het oude gemaakt kon worden. Dat werd zeer snel weer herstelt.
    Ik ben ermee aan het spelen geweest. Als je de warme kraan aanzet en in de app de temperatuur verandert, gaat ook de temperatuur van het water mee omhoog en omlaag. Dit heb ik gemeten met een thermometer.
    Ik weet alleen niet of het water in de kleine boiler ook op temperatuur blijft. Want dat is iets wat ik niet wil namelijk.
    Kortom, heb een hoop gemaild en gechat met de helpdesk. En ben weer terug op het punt waar we begonnen zijn.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

Hier kan ik bij mijn Vaillant Ecoplus HR de temperatuur in Tado instellen op 65 graden, is ook het maximum

• B79
    B79 ✭✭✭
    Ja dat klopt. Maar zet het in je tado s uit en probeer dan eens op je ketel op 65 te zetten.
    Zodat je ketel de baas is.
    Dat lukt bij mij niet. Na 30 seconden is tado weer de baas. En geeft de ketel weer 55 aan.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik snap niet wat er nou nog niet goed aan is...

Je kunt de temperatuur wel instellen, hoewel op een onhandige manier zoals bij alle "slimme schema's" in de Tado.

Maar als je al je schema's langs gaat en overal je gewenste temperatuur neerzet dan moet het OK zijn toch?

• B79
    B79 ✭✭✭
    Wat ik wil is dat mijn cv het tap water altijd 65 graden Is. En het lijkt er nu op dat als ik dat in tado met de warm water tegel doe ook altijd de comfort functie aan staat.
    En die comfort functie wil ik niet gebruiken.
    Ik ben de hele dag niet thuis en water hoeft niet op temperatuur te blijven.
    Dus als ik warm water in tado uitzet heb ik geen comfort functie maar is het water door tado begrensd op 55 graden wat er dan uit de kraan komt.
    Wat ik bedoel is tado warm water uit en toch altijd 65 graden uit de kraan als ik die open doe.
    En dat kan nu niet.
    Het kan zijn dat die hele comfort functie door tado helemaal uitgezet is en ook niet mogelijk om daar gebruik van te maken. Maar dat is niet terug te vinden.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat klopt je kunt met Tado niet kiezen of je comfort functie wel of niet aan staat. De details van dit gedrag hangen van de ketel af en van de onbereikbare instellingen in het Tado systeem.

• Ik dacht dat het aan de ketel lag maar gelukkig vind ik nu eindelijk dit topic. Onvoorstelbaar dat Tado de tapwatertemperatuur zonder te vragen (en mogelijkheid om dit te wijzigen) begrenst.

Volgens mij kun je wel de comfort functie aan/uit zetten. Maar hiermee zet je automatisch de ketelinstellingen op 55gr.

Dit wil ik dus ook niet!

Dit zijn mijn gewenste instellingen

Comfortfunctie: uit

Temperatuur tapwater: 65gr

• B79
    B79 ✭✭✭
    Ik ben eruit nu.
    Tado overruled het nodige. Maar de comfort functie lijkt terug te zijn in het menu van de cv ketel.
    Kan het water continu op 65 graden zetter zonder dat de warmhoud functie actief is.
    Nou is 55 graden ruim voldoende om te douchen, toch de legionella bacterie heb ik liever niet.
    55 graden is ook weer mega efficiënt op je rendement. Met een cw5 ketel staat die echt een beetje pruttelen om het water warm te maken.
    Al met al ben ik niet ontevreden over hoe het nu werkt.
    Om de bacterie buiten de deur te houden heb ik 2 keer in de week een tijdprogramma staan wanneer het hier spitsuur in de badkamer is.
  • Ik zou gewoon willen dat ik zelf meer instellingen kan regelen (mss dat Helpdesk dan teveel calls zou krijgen door foute instellingen), maar steek het achter admin instellingen met password en ook met de melding dat dit op eigen risico is...

• Maar had/heb jij het idee of weet jij dit zeker dat het water op temperatuur wordt gehouden bij die 65 graden instelling? Want dit moet ik ook niet hebben. Het lijkt mij niet hoor want dat zou tegen de principes van besparen in gaan.

• Acefolder
    Acefolder
    9 februari aangepast
    Ik heb hetzelfde probleem. Ik wil gewoon altijd 65 graden. Maar dan werkt de ecostand niet en de douchertimer wordt ook uitgeschakeld. Vrijdag de helpdesk een chat gestuurd. Berichten zijn nu nog niet gelezen. Waardeloos!
  • hapklaar
    hapklaar
    13 februari aangepast

Ik liep vandaag tegen hetzelfde probleem aan. Na instellen van mijn CV op ww temp van 60 graden, zorgde de tado thermostaat ervoor dat deze weer naar 55 werd gezet.

Nu blijkt dat je dit moet instellen met de 'Hot Water' temperatuur in de app of op je tado dashboard. Deze moet dus aan staan, met de gewenste temperatuur, bijv. 60-65 graden. Staat deze uit, dan betekent dit 55 graden. Hiermee werkt het nu bij mij goed, op 60 graden, met tapcomfort uit.

Ik dacht altijd dat deze 'Hot Water' functie ervoor was om de tapcomfort setting van je CV te activeren, maar dat blijkt bij mij (Intergas Kombi Kompact HRE) niet zo te zijn. Dit moet ik apart op de ketel activeren.

Beetje vreemd gedrag als je het mij vraagt, en zou wel anders mogen.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dit gedrag wordt bepaald door de ketel, dit werkt bij ieder merk ketel weer anders. En wellicht is het bij bepaalde merken ook nog eens configureerbaar.

Bij mijn ketel schakelt de "hot water" functie van de Tado alleen de comfort instelling aan/uit maar als hot water uit is dan krijg ik evengoed wel warm water, duurt alleen langer. Ik vind dat ideaal. Bij andere ketels krijg je als hot water uit is alleen maar koud water.

• B79
    B79 ✭✭✭
    Hier zit duidelijk veel variatie in. Was gisteren bij m’n ouders en daar werkt die warm water functie weet anders als bij mij. Een nefit ketel gaat hier weer anders mee om dan mijn intergas.
    M’n ouders hebben dus echt koud water als het uit staan.
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

Tado zal meer functies moeten toevoegen aan deze feature...

• Ik lees hier dat je de warm water in kunt stellen via de app en dan slimme schema. Die optie kan ik op mijn app (gisteren geinstalleerd) niet vinden. Gisteren de TADO wireless starter kit werkend gekregen en deze werkt prima, op een paar hickups na dan (bridge verbindings probleempjes vermoed ik). Na de wireless extention kit heb ik nog een opentherm gateway (otgw) geplaatst om exact het gedrag van TADO te monitoren. Met de gateway kan ik ook de warm water wel blijvend instellen. Inderdaad na installatie van TADO was deze 55 graden, voorheen 60. Uiteraard is dat niet de bedoeling, ik wil alles via de TADO regelen.

Kan iemand mij zeggen waar ik het slimme schema voor warm water kan vinden. Ik zie alleen het slimme schema voor de CV?

• B79
    B79 ✭✭✭
    Waarschijnlijk staat die functie dan uit. Deze kan je zelf aanzetten of via de helpdesk laten activeren. Als je even op de tado site zoekt naar installeren voor installateurs kom je er wel. Je moet een functie HW aanzetten in het menu.
    Dan na een poosje komt die tegel net als al je andere ruimtes in je app ga staan. Van daar uit kun je een slim schema aanmaken
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭

En Tado past zelf de temperatuur van heet water aan, mogelijkheid zou moeten zijn dat je zelf kan kiezen om het max eruit te halen

• B79
    B79 ✭✭✭
    Als je die tegel in je app hebt kan je het helemaal aanpassen naar je eigen wens. In het begin had ik behoorlijk moeite met hun idee hierover. Dat het standaard op 55 graden staat. Dit omdat ik die instelling altijd uit had staan omdat ik meende dat dit ook te maken had met de kleine boiler die erin zat. Op mijn intergas ketel heeft dit totaal geen effect. Boiler staat uit en kan tado ook niet veranderen.
    Heb nu 1 dag in de week dat het tapwater op 65 graden staat om de leidingen te spoelen. Rest van de week staat die uit en dus op basis instelling van 55 graden. Als gunstig effect heeft dit nu dat er de hoogst haalbare rendement gehaald wordt tijdens douchen.
  • Hebben sinds vandaag een Intergas HRE 30, ook bij mij springt het tapwater naar 55 graden na het op de ketel op 65 graden gezet te hebben. Nu zie ik wel de tegel van het warme water, maar zie bij het veranderen van het slimme programma nergens een mogelijkheid om het tapwater temperatuur te kunnen wijzigen.

mijn TADO is op de ketel verbonden op de opentherm aansluiting met 2 draadjes en ook het binnenwerk van de tado is verbonden middels 2 draadjes! wat moet ik doen om dit te kunnen wijzigen? Alvast bedankt voor het meedenken.

• B79
    B79 ✭✭✭
    Als je in de warm water tegel die temperatuur aanpast gaat de ketel ook mee.
    Je ziet dan ook de getallen op je slimme thermostaat veranderen. Vanuit die tegel kan je ook een schema maken.

De enige echt handige functie ervan is als je puberdochter heeeeeel lang aan het douchen is, je de temperatuur op 40 zet. Dan is de badkamer heel snel vrij.
    Maar die informatie heb je niet van mij 🤭
  • Dank je voor snelle antwoord,

Ik zie wel de tegel, maar kan nergens de temperatuur wijzigen.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

In de web app kan het in ieder geval wel.

• Dag Rob2,

Hierbij screenshot van de web app.

Ander vraagje, hoe is je ketel (intergas xtreme 30) aangesloten? bij mij op de open therm aansluiting met 2 draadjes en ook 2 draadjes aan de tado. deze is ook op de opentherm aansluiting gezet.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Bij mij werkt het wel maar ik heb een andere ketel dus daar ligt het dan aan denk ik.

Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!