Thuis Suggesties, ideeën en verbeteringen

Knoppen open zonder ketelsturing

Laatst was mijn ketel in storing en kon ik 'm niet meer aankrijgen omdat de pomp niet kon circuleren. Dit kwam omdat al mijn radiatoren dicht staan, het is immers zomer (alhoewel vandaag niet). Ik moest dus een aantal kamers opensturen door warmtevraag, waardoor de ketel weer aan te krijgen was.

Hierna zat ik te denken: ik wil mijn slimme knoppen open kunnen laten staan, zonder dat de ketel aan gaat. Dit is voor het regulier laten draaien van de pomp ook goed namelijk.
Mocht dit al kunnen, dan hoor ik het graag

Reacties

• B79B79 ✭✭✭
    Ja dat kan. Moet je even bij de helpdesk aanvragen.
    Nadeel is wel dat als je die kamer wel met warmte vraag wil laten werken dit dan niet meer mogelijk is.
    Eigenlijk zou je in jouw situatie een bypass moeten laten installeren. Dit om blokkade van de pomp te voorkomen.
    Als het verder de hele winter gewoon goed werkt zou ik er nu voor kiezen om de slimme thermostaat knop er vanaf te halen. Dan staat die radiotor ook open. En als het kouder wordt deze weer terug zetten.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Eigenlijk zou het Tado systeem als alle kranen aangeven dat ze op temperatuur zijn en de ketel gestopt wordt, de laatste kranen niet moeten dichtzetten, maar dat pas doen als er ergens anders in huis een kraan warmte vraagt.

Dat zou ook het batterijverbruik verminderen als er bijv 1 ruimte is die steeds warmte nodig heeft (omdat die hoger is ingesteld bijvoorbeeld). En het verbetert het rendement omdat de restwarmte in de ketel en het buizennet nog nuttig wordt ingezet.

• B79B79 ✭✭✭
    Er zou ook optie ingebouwd kunnen worden waarbij je 1 ruimte als bypass zou kunnen laten werken. De wc bv. Dat die knop altijd mee open gaat als er ergens warmte vraag is. En weer sluit na bv 10 minuten. Of de nadraaitijd van je cv pomp.
    Neemt niet weg dat als je ook met normale thermostaat knoppen die mechanisch werken je ook altijd een bypass Of een radiotor Die altijd open staat moet hebben.
  • Rob2Rob2 ✭✭✭

Nee dat hoeft helemaal niet, als er ERGENS warmtevraag is dan kan die kraan open gezet worden en dan wordt DAAR de warmte geleverd, als die vraag er niet meer is (de ruimte is op temperatuur) dan kan de ketel uit en die kraan blijft open, dat is dan tevens de bypass.

Is er nu ergens anders warmte nodig en niet in die zelfde ruimte DAN pas wordt ergens anders een kraan open gedaan, de vorige kraan weer gesloten, en de ketel gestart.

Als het zo zou werken dan zou je ketel nadraai warmte ook niet in de eventueel aanwezige bypass gedumpt worden, beter dus. En ook, als de volgende warmtevraag weer uit dezelfde ruimte komt (bijvoorbeeld omdat dit de enige ruimte is die op dat moment verwarmd moet worden) dan hoeft de kraan ook niet dicht-open, wat weer batterijverbruik scheelt.

Log In of Registreer om te reageren.