Thuis Aan de slag met tado°

Tado thermostaat en radiatorknoppen icm stadsverwarming

Hoi,

Ik ben van plan mijn kamerthermostaat en radiatorkranen te upgraden naar een tado systeem inclusief radiatorkranen. Hierbij overweeg ik om de bedrage kamerthermostaat aan te schaffen met meerdere radiatorkranen. Ik heb hierbij wat vragen en hoop dat ik op dit forum geholpen kan worden.

A) KAMERTHERMOSTAAT

Mijn huidige thermostaat is een Honeywell thermostaat aangesloten op een Honeywell M100-AG klep die de stadsverwarming bedient. Dit is een aan/uit systeem en wordt centraal bedient vanuit de woonkamer. Ik heb verder geen extra zones of vloerverwarming, dus een simpele installatie denk ik. Hieronder heb ik foto's geplaatst van de thermostaat, aansluiting en de honeywell regulator van de stadsverwarming.

Vraag 1/4: Uit andere threads in dit forum begrijp ik dat het aansluiten van de thermostaat simpelweg is de twee draden die op mijn oude thermostaat zijn aangesloten op R en W aan te sluiten op de COM en NO aansluitingen in de Tado thermostaat. Dit zijn naar ik begrijp de aan/uit regeling. Hierbij maakt het ook niet uit welke kabel ik aansluit op de COM en NO. Kan ik de thermostaat zo aansluiten zoals ik hier beschrijf?

B) RADIATORKRANEN

In onze woning hebben we 9 radiatoren: 3 zijn nog de originele "nieuwbouw" radiatoren. De overige 6 hebben we destijds vervangen voor 6x Jaga LowH2O radiatoren met 5x Jaga Strada en 1x Jaga Knockonwood mantel.

Op de tado site heb ik deze compatibiliteitsguide gevonden voor radiatorknoppen: https://support.tado.com/nl/articles/3482335-met-welke-radiatorkranen-zijn-de-slimme-radiatorknoppen-compatibel-heb-ik-een-adapter-nodig-om-de-slimme-radiatorknoppen-te-monteren. Echter de merken van mijn radiatoren staan er niet tussen, of ik kijk eroverheen.

Ik wilde graag weten of de radiatorknoppen op deze radiatoren passen en heb hieronder foto's geplaatst van de aansluitingen:

Vraag 2/4: Passen de radiatorknoppen van tado op deze aansluiting van onze "nieuwbouw" radiatoren? Moet ik hierbij nog rekening houden met bijzonderheden vanwege de verticale plaatsing van de radiatorknoppen?

Vraag 3/4: Passen de radiatorknoppen van tado op deze aansluiting van onze Jaga radiatoren? Moet ik hierbij nog rekening houden met bijzonderheden vanwege de horizontale plaatsing van de radiatorknoppen?

Vraag 4/4: De radiatorknoppen van de Jaga radiatoren zijn laag geplaatst, ong. 20 cm van de grond. Zullen de sensoren van de tado radiatorknoppen wel goed werken op die hoogte?

Ik ben niet super technisch, maar heb wel voldoende skills om de thermostaat en radiatorknoppen zelf te vervangen. In het verleden heb ik de originele thermostaat al een keer vervangen en de "nieuwbouw" radiatoren ook regelmatig gedemonteerd, ivm schilderwerkzaamheden. Als ik hulp kan krijgen met mijn vragen, dan kan ik kijken wat mijn volgende stappen zijn.

melgi

Antwoorden

• Even een terugkoppeling: dankzij tado Technische Ondersteuning heb ik antwoorden gekregen op mijn vragen en de sprong gewaagd en een tado bedrade thermostaat en losse tado radiatorkranen besteld en geïnstalleerd. Installatie was simpel en duidelijk dankzij de heldere installatieinstructies in de tado app. Toen ik eenmaal de eerste radiatorkraan had geplaatst en geïnstalleerd, was het plaatsen van de overige 5 kranen appeltje-eitje. Ik heb nog 3 radiatorkranen die ik in de nabije toekomst ga plaatsen, omdat we daarvoor nog de 3 "oude" nieuwbouw radiatoren gaan vervangen voor moderne exemplaren met thermostaatkraanaansluitingen.

Zeer happy dat ik de stap heb gewaagd en mijn huis verder heb gemoderniseerd met de mooie domotica oplossing van tado!

Log In of Registreer om te reageren.