Optimaliseren installatie / ketel instellingen

Beste mede forumers,.

Sinds een week of drie ben ik ook in het bezit van een Tado systeem, en struin ik hier op het forum rond en lurk ik al heel wat informatie op hier.

Nu is geen installatie en wensen pakket hetzelfde, dus ik zou nog wel wat input van de Kapiteins hier willen horen :-)

Even kort mijn installatie:

Ketel Vaillant VHR 24-28 C

1e verdieping cv platen orgineel vanuit de bouw circa 1988, enkele platen.

Begane grond, huiskamer, vloerverwarming en 1 dubbele cv plaat.

Vloerverwarming door middel van een platen wisselaar, primair circuit aanvoer van CV water, secundair 2 groeps vloerverwarming instelbaar dmv thermostaatknop en eigen cv-pomp welke 24/7 draait.

Er is geen by-pass ventiel geinstalleerd, de platenwisselaar van de vloerverwarming staat altijd circulatie over als de ketel warmte genereerd.

Deze zit ook het verste van de ketel af.

En in de huiskamer een gesloten houtkachel.

Sinds drie weken in bezit van een Tado systeem.

In de huiskamer slimme thermostaat welke via Open therm met de ketel verbonden is.

Zowel de radiator in de huiskamer en de vloerverwarming (secundair) voorzien van een slimme radiatorkraan van Tado.

In de gang beneden, de badkamer en een werk/knutselkamer ook de radiatoren voorzien van een Tado radiatorkraan.

Tevens heeft de werk/knutselkamer een draadloze temperatuur opnemer.

Rest van de slaapkamers zitten nog gewone draaiknoppen, en staan in feite dicht, worden niet verwarmd.

Zijn nu dus 4 ruimtes in huis die zelf warmte kunnen vragen en dus de ketel kunnen aansturen.

Nu ben ik al een aantal dagen aan het "spelen" met de installatie om te kijken hoe ik de boel kan optimaliseren.

Ik loop nu tegen het feit aan dat de ketel eigenlijk te groot in vermogen is om de ruimtes te verwarmen als er warmte vraag is, waardoor deze dus in pendelstand gaat.

Heb de deellast van de ketel op de laagst mogelijke waarde gezet.

Ik kan nog spelen met de cv aanvoertemperatuur, de pomp nadraaitijd van de cv ketel, en de branderinstelvertragingstijd (pendelen).

Punten waar ik mee zit, de platenwisselaar van de vloerverwarming zorgt ervoor dat de retour temperatuur oploopt als de huiskamer niet vragend is.

Heb eerst gekeken wat er gebeurde als deze gewoon meeliep met de rest van het huis, maar dan zag je duidelijk dat de huiskamer zo 2 tot 3 graden boven de gewenste (ingestelde) temperatuur uitkwam zonder dat de ruimte door Tado aangestuurd werd.

Vandaar dat ik deze nu ook voorzien heb van een slimme radiatorknop.

De radiatorplaat op de werkkamer is nog een enkele plaat die vlgs mij een hogere cv aanvoer temperatuur nodig heeft om de ruimte op te warmen en goed op temperatuur te krijgen.

Welke aktie zou ik kunnen ondernemen om te kijken of ik de boel nog verbeteren kan.

1- Pressure relief/bypass ventiel in het systeem bouwen en Tado radiatorkraan in primaire circuit plaatsen ipv secundair.

2- Ketel vervangen voor model welke verder terug moduleert.

3- Tijden pomp/pendelstand aanpassen.

Cv aanvoer temperatuur verlagen icm minder groot verschil nacht/dag temperatuur.

4- Negeer de pendelstand lekker laten voor wat het is.

5- ???

Als eerste zou ik het in punt 3 willen zoeken, dat kost me alleen tijd, en zolang ik niets verpruts geen harde euro's.

Daarnaast zou ik nog kunnen kijken naar punt 1, en eventueel vervangen cv plaat op de werk/knutselkamer voor een model die met lagere temperaturen sneller opwarmt.

maar dat zijn weer wat grotere ingrepen.

Punt 4 ga ik pas over nadenken als deze ketel naar de eeuwige keteljachtvelden is heen gegaan.

Voor diegene die mee willen denken, graag jullie input/wijsheid in deze.

Met vriendelijke groet,

Nico

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭

Ben je al verder gekomen met deze puzzel?

ik herken het pendelen wat je beschrijft. Mijn nieuwe Remaha ketel deed dat ook. De leverancier gaf aan dat de Tau factor verlaagd kon worden en de instelling van het max. vermogen. Vooral dat eerste heeft het opgelost. Het is een soort factor die iets doet met het minder sterk reageren op warmtevraag. Misschien zit er in jou ketel,ook een parameter die dat doet?

Het veranderen van de nalooptijd is geen oplossing, het is alleen en soort besparing van restwarmte in de ketel. Als je de Tado in de primaire van de wisselaar zet heb je wel een bypass nodig met nalooptijd.

pomp vloerverwarming permanent laten lopen is kostbaar. Beter een pompschakelaar kopen met de sensor direct achter de Tado.

hoever ben je ondertussen?

• Ik ben intussen zoveel wijzer dat ik voorlopig even niets wijzig.
    Van het voorjaar zal ik op 1 kamer een radiator vervangen zodat die kamer sneller opwarmt.
    Ik zal me eens gaan verdiepen in de installateurs handleiding van mijn ketel.
    Had in ieder geval nog geen instelling gezien zoals de tau factor.
    Ik ga er eens op googelen wat dat precies doet.

Voorlopig monitor ik allen mijn verbruik, en vergelijk ik met voorgaande jaren hoe het verbruik zich verhoud.
Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!