Thuis Suggesties, ideeën en verbeteringen

Radiatorknop te weinig / minimaal geopend

Hallo

Ik ervaar problemen met de Tado radiatorknoppen indien de gevraagde temperatuur bijna bereikt is. De plunjer gaat dan klaarblijkelijk maar zo minimaal open (of sluit zich tot bijna 100%) dat er maar heel, heel weinig water door de thermostatische kraan stroomt. Dit zal vast gedaan zijn om op deze manier heel langzaam die laatste paar tienden van graden te bereiken in de ruimte waar de slimme thermostaat hangt. Echter: Doordat de kraan maar minimaal open gaat of blijft, zal de bypass in het CV systeem in werking gaan, want er is bijna geen doorstroming meer. Met als gevolg dat het aangevoerde water min of meer direct terug stroomt naar de CV ketel en aanvoer en retourtemperatuur dus bijna gelijk worden. De keteltemperatuur loopt op met als gevolg dat de ketel gaat pendelen. Ik kan me voorstellen dat veel meer mensen hier last van hebben, aangezien steeds meer woningen ingericht zijn met enkel thermostatische kranen. Indien dit b.v. dus de laatste kraan is die een beetje open staat in huis, treedt er steeds pendeling van de ketel op. Dat kan niet de bedoelding zijn. Het zou veel fijner zijn om deze aansturen te laten regelen door de slimme thermostaat en OpenTherm. Deze zal sowieso bij een hele kleine warmtevraag er al voor zorgen dat er relatief rustig gestookt wordt door de CV ketel ofwel dat de aanvoertemperatuur heel laag is. Dan bereik je hetzelfde resultaat: Het heel langzaam bereiken van een minimale temperatuurstijging.

Mijn vraag aan Tado: Is het mogelijk om instelbaar te maken voor de knoppen dat ze:

• Ofwel zelf een soort van modulatie doen door het ventiel in stappen te openen of te sluiten (wellicht in een viertal stapjes ofzo. Gelijk aan hoe het nu altijd / standaard werkt dus;
  • Ofwel maar twee standen te kennen: Ofwel geheel open, ofwel geheel dicht. De modulatie kan dan volledig overgelaten worden aan de ketel.

Ik denk dat dit veel problemen kan opleveren en m.i. is het minimaal programmeerwerk voor de Tado ontwikkelafdeling.

Heel graag verneem ik

0
0 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

• Rob2Rob2 ✭✭✭

Er zijn meer problemen bekend als alle kranen dicht zijn, bijv dat de ketel nog nadraait. Er zou best wel e.e.a. slimmer kunnen maar dan moet eerst de programmeur weer aan het werk zijn :-)

Log In of Registreer om te reageren.