Wat is in mijn situatie de beste oplossing?

Ik heb onlangs in de woonkamer mijn Honeywell Modulation thermostaat vervangen door de Tado Slimme thermostaat V3+ bedraad. Nu een week in gebruik en het werkt naar behoren.

Ik wil een aantal ruimtes van een Tado thermostaatknop voorzien om zodoende in die ruimtes de temperatuur onafhankelijk te kunnen regelen. In de woonkamer (waar nu de Tado thermostaat hangt) bevinden zich 3 radiatoren. In 2 andere kamers (op de 1e verdieping) met elk 1 radiator wil op elke radiotor een Tado thermostaatknop plaatsen.

Vragen:

1. Als ik in de woonkamer geen thermostaatknop op de radiatoren plaats, wordt deze ruimte ook mee verwarmt als ik alleen 1 van de andere kamers zou willen verwarmen?
  2. Zo ja, moet dan alsnog op elke radiator in de woonkamer een Tado thermostaatknop plaatsen en hoe werkt het dan in combinatie met de reeds aanwezige Tado thermostaat?

Beste Antwoord

• Herres
    Herres ✭✭✭
    23 februari aangepast Antwoord ✓

Hallo Jazzy,

Beide varianten thermostaatkranen kun je in allerlei vormen kopen zoals haaks, haaks verkeerd, verkropt. Welk type is het meest geschikt voor uw situatie?

Een praatje over waterzijdig inregelen. Dit inregelen van de juiste hoeveelheid waterstroom van de radiatoren heeft kortgezegd als doel een goede gelijkmatige temperatuurverdeling van de radiatoren onderling en over de hele installatie en daarmee een zuiniger(!) efficiëntere werking. Het voorkomt dat sommige ruimtes slecht warm worden omdat andere het warme water krijgen. Er is op internet genoeg over te lezen.

Met de bovenste (goedkopere) radiatorthermostaat met de witte dop is waterzijdig inregelen alleen mogelijk als u op de uitgaande leiding ook afsluiters (voetventielen) heeft. De onderste met de rode dop is het Imi- Heimeier Eclips systeem. Dit zorgt ervoor dat altijd de juiste hoeveelheid water wordt aangevoerd. De inregeling is heel gemakkelijk met een app. Volgens mij het mooiste systeem. Er is nog een tussenvorm waarbij een voorinstelling op de thermostaatknop zit waarmee ook ingeregeld kan worden als u geen voetventielen heeft. Maar als u toch nieuwe koopt zou ik overwegen om meteen de Eclips te kopen.

Of Tado radiatorknoppen ook verticaal goed werken weet ik helaas niet.

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭

1-ja, zodra er ergens warmte gevraagd wordt stroomt het daar waar het naartoe kan. Dus ook de radiatoren van de woonkamer.

2- ja, u kunt voor iedere knop in de woonkamer in de app aangeven dat de slimme thermostaat het meetinstrument voor die knop wordt. Ze volgen dan de thermostaat.

• @ Herres,

Dank voor uw reactie op mijn vragen. Het antwoord op de 1e vraag is helder.

Het antwoord op de 2e vraag is mij niet helemaal duidelijk, maar dat kan te maken hebben met mijn gebrek aan inzicht hoe de Tado thermostaat werkt in combinatie met de radiatorknoppen in afzonderlijke ruimtes en in de ruimte waar de thermostaat zich bevindt.

Zoals ik het begrijp is de op de Tado thermostaat maximaal ingestelde temperatuur leidend; d.w.z. als deze ingesteld is op b.v. 20 graden, dan wordt het in elke ruimte met afzonderlijke radiatorknoppen ook maximaal 20 graden (lager is afhankelijk van de instelling ter plekke). Als ik in mijn woonkamer op alle radiatoren knoppen plaats en de thermostaat op 20 graden instel, maar wil dat alleen b.v. mijn slaapkamer op dat moment wordt verwarmt naar 20 graden, hoe is de interactie van de thermostaat met de knoppen in dezelfde ruimte, zodat die ruimte niet wordt verwarmt?

Bij voorbaat dank voor de tips en het meedenken.

• Herres
    Herres ✭✭✭

Hallo @Jazzy ,

Iedere ruimte (zone) regelt de temperatuur zoals die is ingesteld voor die ruimte in de app of door de Tado radiatorknop in de ruimte zelf. Dus hoger of lager dan de thermostaat in de woonkamer, en onafhankelijk ervan.

Tenzij: u instelt dat het “meetinstrument” van de betreffende ruimte de slimme thermostaat is. En dat is precies wat u doet in de woonkamer. Daar volgende radiatorknoppen hetgeen de thermostaat meet en aangeeft als gewenste temperatuur.

Is het zo duidelijk?

• Hallo Herres,

Bedankt voor de aanvullende uitleg. Het is me nu duidelijk.

• Voortbordurend op mijn eerdere vragen heb ik graag wat advies t.a.v. welke Heimeier Thermostatische radiatorkraan geschikt is voor mijn radiatoren (zie foto 1) in combinatie met de Tado slimme radiatorknop.

Op de website van Heimeier kom ik 2 thermostatische radiatorkranen tegen:

a. Heimeier thermostatische kraan recht 1/2 zonder debiet-regeling (foto 2)

b. Heimeier thermostatische kraan recht 1/2 met debiet-regeling (foto 3)

Is het juist dat een horizontale montage van de Tado radiatorknop beter is voor het functioneren hiervan?

Alvast bedankt voor het meedenkend/advies.

• Ik heb bovenstaande laatste vragen in een nieuwe vraag verwerkt omdat mijn eerdere vragen als beantwoord zijn gelabeld.

• Hallo Herres,

Bedankt voor het advies. Maakt de keuze een stuk makkelijker!

Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!