advies mbt opstelling/instellingen

In mijn praktijk heb ik reeds enige tijd in elk gesprekslokaal een slimme radiatorkraan geïnstalleerd. In 1 ruimte hangt ook de slimme thermostaat (en dus ook 1 radiatorkraan). Momenteel stuur ik de radiatorkranen elk apart aan via de app en staat de thermostaat altijd uit. Dus als er bijvoorbeeld gewerkt wordt in lokaal 1 en 2, stel ik enkel daar de temperatuur in op 22 en de andere kranen blijven uit, net als de thermostaat. Nu vraag ik me wel af waarom ik die thermostaat dan eigenlijk heb? Is er een reden waarom ik hem wel zou aanzetten? Die zou dan bijvoorbeeld vaak aan staan terwijl de radiatorkraan in dezelfde ruimte uit staat (omdat er daar niemand aan het werk is en het lokaal dus niet opgewarmd hoeft te worden). Dan krijg je een situatie waarbij de thermostaat op 22 graden staat, maar het in het lokaal waar hij hangt continu 15 graden blijft omdat de radiatorkraan niet open staat.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

De thermostaat is nodig om je ketel aan te sturen. Als je geen ketel hebt of die is onder controle van iemand anders (stadsverwarming ofzo) dan heb je geen thermostaat nodig.

• Dankjewel voor je antwoord. Is het dan wel OK als ik de thermostaat niet instel maar de verwarmingen gewoon individueel aanstuur? Of stel ik de thermostaat toch ook beter? Maar dan staat die dus vaak ingesteld in een ruimte waar er geen enkele kraan open staat en het dus koud blijft.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Als je thermostaat als "zoneregelaar" staat ingesteld bij de knoppen dan kunnen deze via deze thermostaat de ketel aan zetten en maakt het niks uit hoe de thermostaat zelf staat.

Meestal stel je in een ruimte waar zowel een thermostaat als knop is de thermostaat in als meettoestel zodat die kijkt wat de temperatuur is. Gewenste temperaturen stel je altijd in per RUIMTE.

Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!