Hoe maak je een setup met een powerline adapter

Tado werkt bijna naar tevredenheid, op één kamer na. Deze kamer ligt het verste weg van de bridge, dus begrijpelijk dat dit de enige kamer is met problemen. Wat heb ik al geprobeerd?

• Knoppen omwisselen, nog steeds blijft de knop op die kamer het vaakst zonder verbinding. Dus het is de locatie, niet de knop.
  • Bridge verder van de router geplaatst en rechtop gezet (locatie 2). Dat gaf op die kamer betere resultaten dan de bridge vlakbij de router plaatsen, maar nog niet optimaal. Bovendien waren nu de andere kamers wat vaker buiten bereik.
  • Bridge op een locatie (nr 3) nog verder bij de router vandaan, wat hoger in de ruimte en verder bij grote metalen objecten (de radiatoren in de woonkamer) vandaan. Dit is helemaal funest voor die ene kamer, hoewel de andere kamers nu weer iets beter reageren dan op locatie 2.

Ik wil best plekken in huis proberen en stopcontacten vinden zal een uitdaging zijn, maar dat moet lukken. Waar ik echter mee zit is het netwerk. Voor een definitieve oplossing is best wat te realiseren, maar ik ga geen gaten gaan boren voor de netwerkkabel, zonder dat ik weet of het ook daadwerkelijk nut heeft. Nu zegt Tado zelf iets over een powerline adapter, maar hoe werkt dat dan? Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dat is?

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Hoi Anitaatje,
    Een powelineadapter is een systeem om de draden van het stroomnet te gebruiken om computerdata te versturen. Je hebt er 2 apparaten en stopcontacten voor nodig. Één bij de router en de ander bij het punt waar je signaal nodig hebt. Is het zo J&J genoeg?
    Een (simpeler) alternatief is om een wifirepeater (wifiversterker) met ethernetpoort te gebruiken. Dan heb je maar 1 stopcontact nodig, en je hebt meteen beter wifisignaal in huis. Als je al een wifirepeater in huis hebt dan dit beter niet doen.
  • Hoi Herres,

Dank je voor je reactie. Bijna J&J genoeg ;). Ik heb al een Wifirepeater in huis. Die hangt toevallig op de kamer waar ik de connectieproblemen heb.

• Ik zie dat daar een netwerkpoort op zit. Kan ik daar een netwerkkabel insteken om de Bridge er aan te koppelen? En dan maar hopen dat er een andere radiator niet buiten bereik raakt, haha!
    • Als dat niet kan, wat is dan de oplossing met betrekking tot powerline adapters? Kan ik een tweede repeater toevoegen aan de bestaande set (zie is van Ziggo)? Zou dat nut hebben met betrekking tot tado?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ja dat zou normaalgesproken moeten lukken. (Als het niet werkt zal er misschien iets in de instellingen van de repeater ingesteld moeten worden). Inderdaad spannend of alles dan nog binnen het bereik past. 🙏

Een 2e repeater aansluiten zal wel werken, maar halveert meestal de snelheid van je WiFi. Dat zul je wel niet willen.
    Dus dan toch maar een setje powerlineadapters kopen. Vanaf €55.
  • Hoi Herres,

Dank je voor je antwoord. Ik ga proberen en laat weten of het gelukt is.

Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!