Helpt een slimme radiatorknop tegen ‘doorschieten’ van warmte (in andere ruimte)?

In de kamer heb ik een slimme Tado thermostaat. Ook een convectorput en een vaste radiator die beiden geen slimme radiatorknop hebben. Ik ben er zeer tevreden over.

In de woonkeuken heb ik 2 forse radiatoren met Danfoss-radiatorknoppen. Die hoeven vrijwel nooit hoger te staan dan op 2,5, want ze zijn ruim bemeten.

Het probleem was al (en nu nog steeds), dat verhoging van de kamertemperatuur ook in de woonkeuken te merken is, ondanks dat we niet aan de knoppen draaien. Het lijkt wel of de temperatuur in de woonkeuken even doorschiet.

Als ik in de woonkeuken de Danfossknoppen vervang door slimme Tado radiatorknoppen, wordt daarmee bovenstaand probleem minder of zelfs voorkomen?

Beste Antwoord

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

Je kunt bij de Tado knop zelf configureren of die al of niet warmte moet vragen. Als je dat uit zet (geen zoneregelaar) dan zal de ketel ook niet gaan branden als het in de keuken te koud is maar in de woonkamer te warm. Net zoals met de huidige knoppen.

Zet je dat wel aan dan kan het inderdaad gebeuren dat het te warm wordt in de woonkamer tot je daar ook Tado knoppen plaatst.

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja maar alleen als je dan kamer en keuken als 2 aparte ruimtes configureert. En hoe goed het werkt zal er vanaf hangen hoeveel lucht er heen en weer gaat tussen die twee ruimtes (waarvan ik aanneem dat ze in werkelijkheid 1 geheel zijn).

Je kunt ook beginnen met die knoppen op een lagere stand te zetten want kennelijk staan ze te hoog, anders hadden ze zelf het water al afgeknepen als het te warm wordt.

• Er gaat geen lucht van de ene ruimte naar de andere. Woonkeuken en woonkamer zijn aparte ruimtes waar ook nog een gang tussen zit.

De knoppen in de woonkeuken zijn zo ingesteld dat het daar rond de 21 graden is. Maar als in de woonkamer de temperatuur verhoogd wordt, b.v. van 19 naar 21, is dat vreemd genoeg ook in de woonkeuken te merken. Het is net alsof de Danfoss radiaterknoppen toch war warm water doorlaten, waardoor de temperatuur daar doorschiet. Het is niet de hele tijd. Na verloop van tijd wordt het weer gewoon.

Vandaar mijn vraag of een Tado radiatorknop daar beter op reageert.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tja dat hangt er vanaf wat de oorzaak is. Als je kranen niet goed sluiten dan gaat het vervangen van de knoppen niet uitmaken.

Wellicht dat de Tado knoppen beter constateren dat de temperatuur OK is en de kraan dicht kan. Als het probleem zit in de meting van de temperatuur (bijv de knop zit "op de tocht") dan heb je bij Tado de mogelijkheid om er apart nog een temperatuurvoeler bij te kopen die je op een goede plek in de ruimte hangt en die dan de boel aanstuurt.

• Bedankt. Ik ga het proberen, slechter kan het niet worden.

Wat anders:

Omdat het in de woonkeuken in zeer korte tijd op temperatuur is en het daar beter geïsoleerd is dan in de woonkamer, denk ik er over om de radiator en de convectorput in de woonkamer voorlopig niet te voorzien van Tado-radiatorknoppen. Als in de woonkeuken warmte gevraagd wordt, dan wordt in de woonkamer ook (even) warmte geleverd terwijl dat misschien niet nodig is, maar dat zal nooit lang zijn. Is mijn redenering juist of zie ik iets over het hoofd?

• Bedankt voor je reacties. Ik ga er mee aan de slag.

• T.k.n om ervaringen te delen:

Inmiddels ben ik een maand verder. Het ‘doorschieten’ van warmte in de woonkeuken is stukken minder. Waarschijnlijk omdat, zoals Rob2 zegt, de slimme thermostaatknoppen eerder en beter constateren dat de temperatuur OK is.

Ik ben beslist geen technicus, maar zelfs voor mij was het vervangen en installeren van de thermostaatknoppen, dankzij de zeer duidelijke handleiding, snel en eenvoudig geregeld.

In de (aparte) woonkamer heb ik alleen een Tado thermostaat. De radiator en de convectorput hebben resp een gewone knop en helemaal geen knop. Als in de woonkeuken de slimme thermostaatknoppen ‘s morgens warmte vragen, dan duurt dat hooguit een half uur. In de woonkamer stijgt de temperatuur dan met ca 1 graad (b.v van 17,5 naar 18,5) wat eigenlijk nog niet nodig is, want pas in de loop van de middag moet het daar 20,5 zijn. Voor mij is dit ‘probleem’ niet groot genoeg om in de woonkamer slimme knoppen te laten installeren.

Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!