Apart aansturen tweede circuit tbv verwarmen tuinhuis

Ik ben van plan een Tado systeem te installeren in mijn huis. Momenteel heb ik een (bedrade) Nest thermostaat, die ik wil vervangen door een (bedrade) slimme thermostaat van Tado. Alle 11 radiatoren in huis wil ik dan voorzien van slimme radiatorknoppen. Tot zover het overzichtelijke gedeelte.

Op het forum kom ik veel vragen tegen over aansturen van zonekleppen, bijv. voor vloerverwarming. Overal lees ik dat die apart aangestuurd worden door een bedrade slimme thermostaat. Zijn er echter ook draadloze opties? Ik heb namelijk in mijn tuin een apart bijgebouw dat is aangesloten op het tweede circuit van de CV (verwarming via spiraal in de boiler). Daar kan ik natuurlijk een zoneklep op aansluiten. Echter, het is niet mogelijk om een draad te trekken naar het tuinhuis. Is er een alternatieve methode waarmee ik:

• thermostaat op benedenverdieping woonhuis kan gebruiken (al dan niet bedraad);
  • alle radiatoren in woonhuis apart bedienen;
  • het tuinhuis (tweede circuit) kan verwarmen zonder dat ik een draad hoef te trekken.

Excuses als deze vraag zo al is gesteld, maar het eindeloos doorlezen van allerlei forum-posts gaf me geen 100% uitsluitsel.

Dank!

Beste Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓

Dag Ottie,

Om dit te kunnen beantwoorden zou ik willen weten hoe het 2e cv circuit wordt geschakeld. Is daar nu een aparte thermostaat voor, en gaat dat aan/uit of modulerend?

Tuinhuis klinkt riant, zeker met een grote tuin. Hoe groot zal de afstand zijn tussen de plaats waar de Tado "bridge" komt en de plaats in het tuinhuis waar een thermostaat kan komen? De bridge moet alle Tado apparaten kunnen bereiken, dus de afstand mag niet te groot worden. De bridge wordt aangesloten met een draad op de router en dat bepaalt vaak de positie ervan.

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Ik geloof dat ik iets niet begrijp.
    Zit het tuinhuis nu op dit moment op het 1e circuit of op het 2e?
    Heeft het 2e circuit wel een extra klep nodig?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    16 maart aangepast Antwoord ✓

Dat zou kunnen , daar denk ik ook aan.

Je hoeft nu dus niets te doen behalve de kranen open te zetten in het tuinhuis? Er is dus geen schakelaar oid nodig om het 2e circuit aan te zetten, het staat altijd aan? Dan zou je ergens een pomp hebben.

Antwoorden

• Hi Herres,

Dank voor je reactie.

Op dit moment wordt het tweede circuit 'handmatig' geschakeld, dat wil zeggen er zit (nog) geen zoneklep tussen dus als ik het tuinhuis wil verwarmen ga ik één voor één alle radiatoren open draaien tot het aangenaam voelt en dan draai ik ze aan het einde van dag weer dicht :-). De ketel is een Itho Daalderop Combifort en is geschikt om een tweede aan/uit thermostaat op aan te sluiten (met extra tweewegklep).

De afstand tussen de plaats waar de bridge komt en de plek waar de thermostaat in tuinhuis zou komen is ca. 8 meter. Dat kan ik eventueel verkleinen naar 4/5 meter als ik de bridge via een langere LAN-kabel naar een ander deel van het huis verplaats.

• Sorry, niet helemaal duidelijk inderdaad.

Het tuinhuis is al aangesloten op het tweede circuit. Dat er een extra klep nodig is, was een aanname van mij. Wellicht is dat met slimme radiatorknoppen helemaal niet nodig?
  • Ja, dat is een goede. De eerlijkheid is dat ik niet precies weet hoe mij Itho Daalderop CombiFort 32/80 werkt. Ik heb onderstaand gevonden online. Daaruit begrijp ik dat de pomp van de CV-ketel bepaalt of het tweede circuit ook warmte kan geven. Het instellen van de nadraaitijd van de pomp op "continue", zou dus er dus voor kunnen zorgen dat ik 'slechts' slimme Radiatorknoppen in het tuinhuis hoef de plaatsen (wellicht gezamenlijk samen aangesloten op 1 temperatuursensor) om de warmtevraag te regelen.

4 Hoe werkt het tweede CV-circuit? 

De Daalderop Combifort® heeft de mogelijkheid om twee CV-circuits te verwarmen. Het eerste (hoofd)circuit wordt gebruikt voor de warmwatervoorziening en de CV. Dit circuit werkt met een kamerthermostaat. Op het tweede (secundaire) circuit kan bijvoorbeeld een vloerverwarming van de badkamer of een designradiator met een maximum vermogen van 5 kW voor de standaardtoestellen en 8 kW voor de Plus-toestellen worden aangesloten.

Dit tweede circuit levert warmte zolang de pomp van de CV-ketel draait. Het circuit onttrekt dan warmte uit het boilerwater en geeft dit af aan het tweede circuit. De tijd dat er warmte geleverd wordt aan het tweede circuit is afhankelijk van de tijd dat de pomp nadraait op boilerstand. Dit is instelbaar door uw installateur. Op deze manier wordt er dus geen kamerthermostaat gebruikt.

• Herres
    Herres ✭✭✭

Ik heb de handleiding van de Combifort opgezocht en moet zeggen dat ik de beschrijving van het 2e circuit erg summier vind en onvoldoende om iets definitiefs te kunnen aanleggen. Meer informatie hierover zou verstandig zijn.

Ik dacht aan 2 opties:

• als de regeling van het 2e circuit gebeurt dmv een aan/uit schakeling dan zou dat kunnen met een draadloze thermostaat in het tuinhuis met draadloze ontvanger aangesloten op het 2e circuit. Dan heb je in principe geen Tado slimme knoppen nodig. Het is een 2-zone opstelling die op die manier in de Tado instelling verwerkt moet worden.
    • als het 2e circuit permanent beschikbaar is zoals je aangeeft dan zou je de radiatoren simpel kunnen voorzien van Tado knoppen zonder extra regelingen. Ik heb het gevoel dat een permanent verwarmend 2e circuit minder energiezuinig is.

Tot zover mijn gedachten. Ben benieuwd hoe je hier verder mee gaat.

• Beste Herres,

Dank voor het meedenken wederom! Ik denk dat de twee opties die je beschrijft inderdaad beiden het overwegen zijn. Helemaal eens dat de beschrijving van Daalderop erg matig is over de aansluiting / gebruik van het tweede circuit.

Voor jouw eerste optie is het me nog niet helemaal duidelijk hoe de aansluiting van thermostaat moet plaatsvinden. Er staan meerdere aansluitschema's in de gebruikershandleiding. In het ene schema is de 2e thermostaat direct op de Daalderop aangesloten, in een ander aansluitschema staat een toegevoegde tweewegklep die door aan/uit thermostaat aangestuurd wordt. Op online fora lopen de meningen ook uiteen of een extra tweewegklep nodig is, dus dat is nog even het uitzoeken waard!

Nogmaals dank, ik hou je op de hoogte over de keuzes!

• Herres
    Herres ✭✭✭

Ik heb aan Itho Daalderop gevraagd om documentatie over het 2e circuit. Het antwoord is dat ik het aan mijn installateur moet vragen. Haha.

Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!