Radiator maakt fluittoon lawaai

Hallo,

ik ben een grote fan van Tado, en heb over de jaren heen alle kamers van mijn huis uitgerust met een slimme thermostaat en slimme radiatorknoppen. Er is echter één ding die me verschrikkelijk stoort en die ik niet opgelost krijg.

In de living heb ik slimme radiatorknoppen. Soms maakt een van de radiatoren een heel storend, fluitend lawaai. Dit gebeurt meestal wanneer de knoppen door Tado van stand veranderd worden. Het is meestal - maar niet altijd - dezelfde radiator. Na een minuut of twee-drie stopt het lawaai. Met de vroegere thermostatische kranen gebeurde dat niet.

Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Ik hoop echt op goede suggesties want zoals het nu is, is het erg onaangenaam!

Antwoorden

• Herres
    Herres ✭✭✭

Ik denk aan 2 dingen:

• de radiator is verkeerdom aangesloten. Geloof het of niet, maar dit komt regelmatig voor. De toevoer (warmste leiding) moet aan de bovenzijde van de radiator zitten.
    • misschien is de pompsnelheid van de cv ketel te hoog. Door gebruik van Tado kan het zijn dat er maar enkele radiatoren tegelijk werken. De circulatiesnelheid van het water kan dan wat hoger oplopen. Dit kun je bij veel ketels instellen. Je moet daarbij wel weten wat je aan het doen bent. 😨
  • Ik zag deze post en ik heb EXACT hetzelfde.
    Ik heb een volledig nieuwe cv installatie laten plaatsen met een itho daalderop combifort² 32/80 ketel, overal nieuwe radiatorkranen op de rafiatoren een tado slimme thermostaat én overal tado slimme thermostaatknoppen.

Bij 2 radiatoren valt het regelmatig voor dat deze enorm hard beginnen te fluiten, alsof er iemand met een fluitje naast je bed 'full force' erop blaast. Of een stoorein die vertrekt.

Een derde radiator in de living 'suist' enorm hard als er water door gaat.

Het fluiten stopt als ik de tado knop helemaal open zet.

Voor het suizen van de 3de radiator, dat kan ik enkel oplossen als ik de tado knop helemaal dicht zet.

Zijn dit de radiatorkranen die ingeregeld moeten worden of is dit de CV pomp die te hard pompt?

Ik denk dat mijn technieker niet erg veel ervaring heeft met slimme radiatorknoppen en het feit dat het kan zijn dat slevhts één of 2 radiatoren soms maar open staan en de knoppen moduleren.

Enig advies?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Heb je wel een bypass? Zo niet dan die in ieder geval laten toevoegen.

• Herres
    Herres ✭✭✭

Als het water over de bypass gaat lopen neemt het rendement van de ketel af. Een echte oplossing zou beter zijn. Hoewel een bypass wel een nuttige en nodige voorziening is.

Een nog niet genoemde oorzaak kan zijn dat de installatie niet goed ontlucht is, dit geeft geruis en ander geluid. Simpel zelf uit te voeren.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja een echte oplossing zou beter zijn, maar als je ook een oplossing wilt hebben en liefst nog deze maand dan is het niet realistisch om op software oplossingen vanuit Tado te rekenen.

• Herres
    Herres ✭✭✭

Dit geluid heeft niks me Tado te maken. het komt door een niet goed ingeregelde installatie (pompsnelheid, waterzijdige inregeling, materiaalgebruik, of ontluchting). Dingen die je niet met software van Tado kunt regelen.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik lees "al jaren last van" en "nieuw laten plaatsen" (2 vraagstellers) dus ik neem aan dat open deuren zoals ontluchten niet de oplossing gaan bieden. Dat zou allang gedaan moeten zijn. Maar goed, controleren kan geen kwaad natuurlijk.

Er is het bekende probleem dat een Tado kraan warmte vraagt en de ketel start en dan als de temp OK is de kraan dicht doet en de ketel zegt te moeten stoppen, echter die ketel draait dan nog even door en dan komen er problemen (overdruk of geluid bij een bijna dichte kraan).

Dit is iets wat Tado zou kunnen oplossen in de software maar dat doen ze niet, ze adviseren een bypass te plaatsen. Als dat in die installaties waar het over gaat nu niet het geval is dan zou men dat dus moeten proberen. Zonder die stap heeft het ook weinig zin om bij Tado te klagen want dat wordt dan toch het 1e antwoord.

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Prima Rob, lijkt me een goed plan.
Log In of Registreer om te reageren.

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!