Wat is de status van het bedrijf Tado en de ontwikkelingen?

Het valt me op dat het ineens heel stil geworden is van de kant van Tado. Gebruikers stellen hier vragen en krijgen geen antwoord, klagen over telefonische en e-mail bereikbaarheid.

Er is zogenaamd een hele groep ontwikkelaars bezig aan de vele veelgevraagde features maar er is al maanden geen nieuwe software meer uiitgekomen. Het laatste bericht op de site over een nieuwe feature is al van midden vorig jaar en dat was de irritante functie om een knop op de pagina te zetten om je naar een onderhouds service te lokken, naar mijn mening niks meer of minder dan een advertentie. Voegt niks toe aan het product, is irritant. Gelukkig hebben we adblock+.

Wat is er gaande? Zijn er problemen? Is men overdonderd door grote aantallen leveringen via een energiebedrijf? Zijn er nog updates te verwachten of komt er binnenkort ineens een nieuw product wat alle bestaande spullen verouderd maakt en zonder software updates laat zitten? Heeft het hoofd van het ontwikkelteam een andere uitdaging gevonden?

Van een product zoals de Tado verwacht je regelmatige updates, eventueel een mogelijkheid om te kiezen voor beta of preview software, etc. Toen ik hem aanschafte en zag dat de software versie meer dan 50 was had ik ook het idee dat er levendig aan geupdate werd, maar dit is kennelijk plotseling stil gevallen.

Ik hoop dat het tijdelijk is en de boel weer normaal op gang gaat komen.

Antwoorden

• JurianJurian | Admin

We hebben zojuist een compleet nieuw product (nieuwe hardware en software) op de markt gebracht. De Slimme Aircobediening V3+. Hier is natuurlijk veel ontwikkellaarstijd in gestoken de afgelopen maanden. https://www.tado.com/nl/slimme-aircobediening

Ik zou zeker aanraden om van dit forum gebruik te maken om features die u graag wilt zien te "upvoten" in dit deel van het forum: https://community.tado.com/nl/categories/suggesties-idee%C3%ABn-en-verbeteringen

Op die manier kunnen we zien in welke features wij de komende maanden tijd zullen gaan steken om het product te blijven verbeteren!

Daarnaast zijn we overgestapt op een chat-gebaseerd support systeem: Om u beter van dienst te kunnen zijn en onze beschikbaarheid te vergroten zetten we momenteel ons ondersteuningssysteem om in een chat-gebaseerd systeem. Als u meer hulp nodig heeft, gebruikt u onze livechat op www.tado.com Als alternatief kunt u ook ons contactformulier gebruiken. Een van onze medewerkers zal u zo snel mogelijk antwoorden. 

• Rob2Rob2 ✭✭

Betekent dit dat mijn bestaande V3 thermostaat van nu af een stiefkindje is en bij allerlei vragen over nieuwe functies het standaard antwoord gaat worden "dan moet u een V3+ aanschaffen"? Ik hoop van niet.

Ik heb al eerder voorstellen gedaan en andere voorstellen upvoted, maar daar is dus niets mee gedaan. Ik verwacht niet dat meteen MIJN voorstellen geimplementeerd worden, maar er is dus geen enkele update geweest. Dat vind ik toch wel wat zorgwekkend.

Ik heb zelf momenteel geen vraag maar ik kijk zo nu en dan op dit forum en ik maak me zorgen over het feit dat er allerlei andere klanten zijn die vragen stellen en totaal geen antwoord meer krijgen van Tado. Als je halfweg een installatie vast zit en je krijgt een week lang geen contact dan is dat niet leuk.

Het lijkt me dat als er een nieuw systeem is, het minste wat je kunt doen toch is om de klanten daar heen te verwijzen als dat beter uitkomt.

• MichaelMichael | Moderator

Ik heb zelf momenteel geen vraag maar ik kijk zo nu en dan op dit forum en ik maak me zorgen over het feit dat er allerlei andere klanten zijn die vragen stellen en totaal geen antwoord meer krijgen van Tado. Als je halfweg een installatie vast zit en je krijgt een week lang geen contact dan is dat niet leuk.

Voor directe hulp kan men beter direct vragen indienen bij Support via:

Reacties vanuit tado° kan voor een tijdje uitblijven om de community een kans te geven om bepaalde vragen te beantwoorden. Maar wij staan openen voor verbeteringen dus suggesties zijn welkom. Wij zullen proberen scherper te zijn in de beantwoording.

Het lijkt me dat als er een nieuw systeem is, het minste wat je kunt doen toch is om de klanten daar heen te verwijzen als dat beter uitkomt.

Als er een feature uitkomt die eerder bij de suggesties naar voren is gebracht, dan zullen wij in dat topic naar voren brengen dat deze feature daadwerkelijk is uitgebracht.

Groet,

Michael

• Rob2Rob2 ✭✭

Er gebeuren wat vreemde dingen op het forum. De antwoorden hierboven staan niet op chronologische volgorde!

Met "een nieuw systeem" bedoel ik geen nieuwe feature in de Tado, maar een nieuw systeem voor het verlenen van support. Als het niet de bedoeling meer is om het forum te gebruiken voor het verkrijgen van support, zet dat er dan duidelijk bij, is mijn suggestie. Als concrete directe vragen aan support onbeantwoord blijven geeft dat geen positieve indruk. En anderen snapten het ook niet. Vandaar deze suggestie.

• ComictoysComictoys ✭✭✭

Ik word er niet vrolijk van dat het telefoonnummer nu ineens niet meer kan worden gebruikt. Hoewel het soms lang wachten was voordat je aan de beurt was, werkt telefoon bij complexere vragen VEEL beter dan een chatfunctie. Voor mij was telefonische bereikbaarheid een belangrijke overweging bij de keus voor Tado . Als ik de keus nu opnieuw zou maken, zou ik ernstig overwegen om toch voor Honeywell te kiezen, ook al spreekt de functionaliteit van Tado mij meer aan.

Ik ben overigens ook een beetje teleurgesteld in de ontwikkelsnelheid van nieuwe functies in de (iPhone/ iPad) app; zeker omdat een aantal zaken al geruime tijd geleden door Tado zijn aangekondigd in de roadmap. Ook hier had ik van Tado meer verwacht dan van bv Honeywell . . .

Is er al enig zicht op wanneer we de volgende stap in de roadmap kunnen verwachten (dagen, weken, maanden of jaren)?

Ik hoor graag een reactie van Tado.

• MichaelMichael | Moderator

@Rob2

Bedankt voor de feedback.

@Comictoys

Tot op heden kunnen wij geen inzicht geven wanneer de features op de roadmap uitkomen. Excuses voor het ongemak.

• 1) Erg jammer dat er geen telefonische contact kan zijn. Als het goed is is er alleen contact tijdens de installatie en daarna jaren niet meer. Dus slechte ontwikkeling!

2) Waarom is er sinds ongeveer een jaar geen update voor de roadmap meer geweest? Of de roadmap is aangepast en prioriteiten zijn veranderd. Prima, maar geef dat dan aan. Of er wordt wel aan gewerkt, maar dit wordt niet meer gecommuniceerd.

3) Het lijkt niet alsof het slecht gaat met Tado als ik op Linkedin kijk. Veel mensen aangenomen, prijzen gewonnen. Maar wij als klant merken hier toch niet zo veel van. https://www.linkedin.com/company/tadogmbh/

4) Het is logisch dat je niet precies aan kan geven wanneer features op de roadmap uit komen. Je kan wel aangeven of de roadmap uberhaupt nog klopt of dat hier grote wijzigingen zijn geweest.

Conclusie: communicatie moet echt beter!

• Bij de aanschaf had ik het volste vertrouwen, de hele mikmak = zo'n 800 euro en een boel werk. Ketel kon de installatie niet aan 1200 euro kosten omdat de regelaar het begaf. Totale investering 2000 euro.

Maar dat is het waard als dat je systeem een hoop verbeterd.

Sinds de aankoop idd een update die je reparatiedienst verkoopt, goede deal voor Tado, referral centjes wheee

Daarna geen enkele verbetering meer.

Vorige winter werd mij via support beloofd dat er en alles uit knop zou komen we zijn nu een jaar verder en ik lees bovenstaande. Ik ben niet van gisteren en het is vrij duidelijk, produkten maken en zoveel mogelijk verkopen de rest is duidelijk bijzaak. Een beetje lijmen via 'er word aan gewerkt' 'we hebben de handen vol met een nieuw product' enz allemaal larie want een dergelijk product heeft perfecte (perfecte!) ondersteuning en ontwikkeling nodig!

Ik stel voor dat we massaal reviews gaan schrijven op sites als coolblue, amazon en bol zodat mensen weten waar ze aan toe zijn met Tado.

• Mijn eerste 3 reviews gingen de deur uit.

Als er toch degelijke updates komen zal ik niet nalaten ze aan te passen of verwijderen.

Het ene plezier is het andere waard.

• Uiteraard geen reacties maar deze week bericht van Coolblue dat alle reviews online staan.

Graag gedaan

• ComictoysComictoys ✭✭✭

Beste Tado,

Op 5 juni vroeg ik (hierboven) wanneer we de volgende stap in de roadmap kunnen verwachten (dagen, weken, maanden of jaren). Jullie gaven aan "tot op heden wij geen inzicht te kunnen geven".

Volgens mij is er nog niets uitgevoerd van de items en nu is zelfs de HELE ROADMAP VERDWENEN???? of staat hij elders?

Wat moeten wij hier als klanten van denken? Ik heb het Tado systeem (smart thermostaat+ 14 radiatorknoppen) sinds april en heb nog steeds geen functionele verbetering gezien in (iPhone of web) app, anders dan een op verkoop gerichte extra tegel.

Ziet Tado zich nog steeds als innovatief? Vindt er nog ontwikkeling plaats? Vinden jullie het zelf niet nodig om de klanten op de hoogte te houden?

Ik herhaal het nog maar eens: Ik ben een beetje teleurgesteld in de ontwikkelsnelheid van nieuwe functies die al geruime tijd geleden door Tado waren aangekondigd in de roadmap. Ook hier had ik van Tado meer verwacht dan van bv Honeywell . . .

Graag een inhoudelijke reactie van Tado.

• Rob2Rob2 ✭✭

Inmiddels is (op 8 oktober zo te zien) de software van de internetbridge geupdate van 50.6 naar 60.6. Dit is de eerste update die ik zie sinds de aanschaf van mijn Tado.

Nu snap ik meteen wat er fout was aan mijn vermoeden mbt de software versies: versie 60.6 moet je gewoon lezen als "ongeveer de 6e versie" want de versienummers kunnen rustig met 10 tegelijk oplopen. Ik weet dat dit wel vaker gedaan wordt om commerciele redenen, maar ik zie het toch als een zwaktebod. Versienummers horen van de vorm X.Y te zijn waarbij X een grote nieuwe versie met allerlei nieuwe functies aangeeft en Y dan een kleine update is om een foutje te verhelpen. Na 50.6 komt 50.7 of 51.0, niet 60.6.

En wat er nou precies veranderd is dat is niet duidelijk, waarschijnlijk een of ander beveiligingslek verholpen ofzo, maar er is nergens iets te zien van nieuwe functionaliteit. En de software van de thermostaat is ook nog hetzelfde (54.13).

Dus maar weer wachten op echte updates, die iets verbeteren in de functionaliteit.

• Ik ben toch ook wel teleurgesteld. Mooie woorden over ontwikkeling en goede support, maar al een jaar geen nieuwe updates gehad van betekenis. De roadmap is niet meer te vinden en hier blijft het ook stil. Is het product verworden tot een cash cow? Minimale investeringen voor Tado, maximale opbrengsten? Hoe lang denken jullie dat dat goed blijft gaan?
  • Ik heb speciaal een account aangemaakt op dit forum om me hier bij aan te sluiten. We zijn nu al meer dan 2 jaar eigenaar van een Tado thermostaat en hebben op die tijd geen enkele noemenswaardige update gezien als gebruiker. Hoe kan je als technologiebedrijf 2 jaar lang geen enkele update uitbrengen?! Uiterst betreurenswaardig. Mijn beslissing voor Tado is ook deels ingegeven door de development map die toen beschikbaar was. Dat daar op al die tijd nog niets van gerealiseerd is, is in het beste geval onbegrijpelijk maar eigenlijk ronduit schandalig.

Bijvoorbeeld dat de informatie die in de app beschikbaar is ook in de web versie valt te bezien kan voor een doorsnee web developer écht geen uitdaging zijn. Hoe kan het dat dit letterlijk jaren moet duren?

En V3+ kan je echt geen update noemen, gezien de gewijzigde formule en los daarvan er nog steeds weinig of geen functionaliteit is bijgekomen.

• Ik heb inmiddels van alles aangeschaft, maar betwijfel of ik het ga installeren. Inmiddels ben ik 9 e-mails verder en het enige wat ik heb is dat ik aan het lijntje wordt gehouden door standaard antwoorden. Het is alsof je tegen een bot aan het praten bent.

Jammer ik overweeg om de hele boel ongeopend terug te sturen.

Log In of Registreer om te reageren.