vloerverwarming ?

Bennie_Rijk
Bennie_Rijk ✭✭✭

Hallo tado°

Wij hebben vloerverwarming en wij zouden graag de kamers op de bovenverdieping apart willen aansturing. Wat heb je hiervoor nodig?De slimme thermostaat, knoppen voor de 1e verdieping en knoppen voor de vloerverwarmingsverdeler?

Groet,

Bennie

Beste Antwoord

Antwoorden

  • Goedemorgen, ik ben hetzelfde van plan als Bennie in ons nieuwe huis. Er komt vloerverwarming op de gehele begane grond en wil voor zolderkamer en badkamer een slimme thermostaat. Op zich is verhaal duidelijk en ook als zodanig al min of meer door mijn installateur uitgelegd. IK heb nog twee vragen:

    1) Er moet een bedrade connectie tussen zoneklep en slimme thermostaat worden aangelegd. Mijn vraag is waar dan de slimme thermostaat geplaatst moet worden? Ik neem aan in de te verwarmen ruimte? In mijn geval zou dit dus een meter of 8 zijn tussen zoneklep (en vloerverwarmingsinstallatie) en slimme thermostaat. Hoor graag of deze redenatie klopt.

    2) Is de goede werking van het systeem ook nog afhankelijk van leeftijd en functionaliteit van de CV ketel? We hebben een oude combiketel uit 2001 en gaan deze zeker wel vervangen. Maar is dat een must om dat nu meteen te doen bij de installatie van vloerverwarming en de eventuele installatie van slimme thermostaten.

    Dank alvast voor meedenken!

  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    ''1) Er moet een bedrade connectie tussen zoneklep en slimme thermostaat worden aangelegd. Mijn vraag is waar dan de slimme thermostaat geplaatst moet worden? Ik neem aan in de te verwarmen ruimte? In mijn geval zou dit dus een meter of 8 zijn tussen zoneklep (en vloerverwarmingsinstallatie) en slimme thermostaat. Hoor graag of deze redenatie klopt.''

    Dat klopt inderdaad. De Slimme Thermostaat kan zodoende de juiste temperatuur meten en de klep open/dicht zetten.

    ''2) Is de goede werking van het systeem ook nog afhankelijk van leeftijd en functionaliteit van de CV ketel? We hebben een oude combiketel uit 2001 en gaan deze zeker wel vervangen. Maar is dat een must om dat nu meteen te doen bij de installatie van vloerverwarming en de eventuele installatie van slimme thermostaten.''

    Nee, op deze manier kunnen wij ook (ervan uitgaande dat het compatibel is) het huidige verwarmingssysteem aansturen.

    Groet,

    Michael

  • Beste Michael,

    Beetje vreemd dat je mijn vraag sluit terwijl mijn vragen niet benatwoord zijn?! Uiteraard heb ik dit topic gelezen, dat heb ik ook aangegeven in mijn schrijven. Dus hierbij alsnog graag antwoord:


    Mijn situatie: Eengezinswoning, vloerverwarming op de begane grond (verdeler in de kelder onder de trap), thermostaat in de huiskamer, ketel in de garage. Op de etage 3 slaapkamers en badkamer waar ik graag 4 radiatorthermostaten wil plaatsen om de ruimtes onafhankelijk te kunnen regelen.

    Uitdaging is aansturing van de vloerverwarming. Als er op kamers op de etage warmtevraag is dan zal de vloerverwarming natuurlijk ook gaan branden. Dit is ongewenst. Op een soortgelijke vraag in het forum wordt gesproken over een aparte zoneklep voor de vloerverwarming.

    Is het mogelijk om ipv de ketel ook de vloerverwaming(spomp) met de extensiekit aan te sturen? Momenteel heb ik vanuit mijn huiskamer een bedrade verbinding naar mijn ketel in de garage. De vloerverwarming hangt in de kelder en deze kan niet bedraad bereikt worden. Dat is ook onmogelijk te realiseren omdat de leidingen door de muur lopen.

    Indien dit niet mogelijk is zou het dan een optie zijn om een radiator thermostaat voor de vloerverwarming te hangen, deze in dezelfde zone als de thermostaat in de huiskamer op te nemen, en dan de huiskamerthermostaat de aansturing voor de juiste temperatuur te laten afhandelen. Of zou dit met een 2e muurthermostaat kunnen en hoe zou de oplossing er dan uit gaan izen? Welke thermostaat communiceert met welke afsluiter(s), welke met de ketel en hoe cummuniceren thermostaten onderling? Welk apparaat bepaald de temperatuur en kan dit binnen de zones individueel bepaald worden?

  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    Wij zijn ons ervan bewust dat in veel gevallen het geen ideale oplossing is (qua bedrading), maar tot nu is de enige oplossing die wij adviseren om Slimme Thermostaten te bedraden aan zonekleppen en de Extensiekit te bedraden aan de verwarmingsketel.

    Mocht dit veranderen, dan zal ik dat op het forum aangeven.

    Groet,

    Michael

  • Andere merken leveren een optie om de vloerverwarming pomp via een draadloze thermostaat te bedienen of zelfs de verschillende groepen van de verdeler apart aan te sturen. Werkt tado ook aan dergelijke oplossingen want vloerverwarming komt veel voor en in veel gevallen is een bedrade oplossing niet mogelijk.
  • Hallo Michael,

    Ik ben ook aan het overwegen om een draadloze thermostaat i.c.m. een aantal slimme knoppen aan te schaffen. Ik heb echter m.i. nogal een vreemde opstelling in mijn huis. Ik heb op de benedenverdieping in de hal en in de keuken vloerverwarming de keuken ligt echter direct aan mijn (open) woonkamer waar nog een radiator hangt.

    Ik zou dus ook graag willen dat mijn vloerverwarming afgeknepen wordt op het moment dat ik op bijvoorbeeld een slaapkamer warmte vraag. Nu zit ik aan mijn vloerverwarmingsregelaar echter ook een bedrade knop zitten zoals die normaal op een radiator zit (zie foto). Zelf heb ik er weinig verstand van, maar kan ik deze dan niet vervangen door een "slimme" knop?


  • Michael
    Michael | Moderator

    @Jeroen13752

    Deze (temperatuurbegrenzer) kan je niet vervangen omdat er anders +70 °C door de vloerverwarming zou kunnen lopen.

    Zie anders ook onderstaand topic:


  • @Michael

    Ah ok, nee laten we dat dan maar niet doen. Jammer, want dan gaat het wel een hele dure grap worden om alles voor elkaar te krijgen.


    Maar bedankt voor je snelle antwoord!

  • Goedendag.


    Wij zijn voornemens om een Tado V3 aan te schaffen voor zowel beneden als bovenverdieping. Het gaat hierbij een slimme thermostaat, een bridge en om 10 slimme thermostaatknoppen. De gehele woning is dan voorzien van deze knoppen. Echter, we hebben ook nog vloerverwarming (alleen op de begaande grond) welke is aangesloten zoals op de foto te zien is. Ik weet niet of dit een separaat verwarmingssysteem is, hoe kan ik dit zien of achterhalen?

    Stel dat het twee verwarmingssystemen zijn (1 voor de radiatoren en 1 voor de vloerverwarming), kan ik dan wel een thermostaatknop op de vloerverwarming zetten? Ik heb dan nog wel (omdat het een tweede systeem is) een extra slimme thermostaat en bridge nodig toch?

    Stel dat het één verwarmingssysteem is, dan wil ik alleen de radiatoren voorzien van slimme thermostaatknoppen. Gaan de slimme thermostaatknoppen op de radiatoren dan goed samen met de vloerverwarming (geen slimme thermostaatknop). Heeft iemand ervaring hiermee. De vloerverwarming (alleen op de begaande grond) is de hoofdverwarming op de begaande grond en radiatoren zijn bijverwarming.

    Graag hoor ik!

    Dank!

  • Ik bedoel uiteraard de V3+ variant.

    Graag zie ik een reactie tegemoet!

    Dank!
  • Ook ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden om de vloerverwarming met de slimme thermostaat draadloos te verbinden. Mijn gedachten gaan momenteel in de richting van het aansluiten van de pomp van de vloerverwarming via een slimme stekker en deze via bijv. IFTTT aan te sturen. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën hoe dit het beste gerealiseerd kan worden. En moet dit altijd via Alexa of Google of kan dit ook direct naar de slimme stekker?

  • Net als Adanita was ik ook op zoek naar de mogelijkheid om via IFTTT de vloerverwarmingspomp te schakelen. Waar er op de V2 app nog wel te zien was dat de kamerthermostaat om warmte vroeg (met de verticale golfjes), is deze status helaas niet in een van de IFTTT triggers te vinden. Natuurlijk zit er op de kamerthermostaat wel een relais hiervoor, maar helaas heb ik geen kabel tussen dat punt en de vloerverwarming liggen. Zou de trigger er zijn dan wordt het daarmee enorm makkelijk om vloerverwarmingen los te koppelen van radiator-knoppen op de bovenverdieping. En op die manier zou Tado veel meer slimme radiatorknoppen verkopen (in mijn geval 9)

    Oftewel, de vraag voor Tado is of ze deze trigger willen toevoegen aan de IFTTT set.

  • Ik heb een Homey en via deze Homey kan ik lampen aansturen en dus ook de pomp van de vloerverwarming.

    De app van Tado heb ik gedownload in mijn Homey. De pomp gaat draaien as het setpoint van de kamer thermostaat hoger is als de actuele temperatuur waarde.

    De vloerverwarming wordt uitgeschakeld na een timeout van bijv. 20 minuten, nadat de ingestelde kamer-tempratuur is bereikt.

    Ik ben nu in de test-fase, maar het ziet er goed uit.

    Via deze homey kun je veel meer TADO-waarden monitoren en daarop schakelen en tijdens de test-fase berichten naar je mobiel sturen.

  • Ik had ook contact met Tado omtrent de aansturing van de vloerverwarmingszones. Wat Tado voor vloerverwarming adviseert is gewoon geen oplossing: de gehele vvw met 1 bedrade zoneklep bedienen. Je wilt gewoon met hun additionele thermostaten de afsluiters op de verdeler individueel aansturen. Lijkt me niet heel complext vergeleken met de radiatorknoppen.

  • Beste @Michael,

    Allereerst bedankt voor je duidelijke uitleg van inmiddels alweer December 2018 (zie de samenvatting hieronder):

    "Samenvattend: Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de verwarmingsketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig."

    Mijn situatie: Mijn woonkamer heeft vloerverwarming. Een toekomstig geplaatste zoneklep (tweewegklep) zal bij de verdeler in een andere ruimte komen (gang). Het is in mijn geval helaas niet mogelijk om de slimme thermostaat die aan de zoneklep zit (bedraad) op te hangen in de woonkamer. Gevolg is dat de vloerverwarming in de woonkamer dus gereguleerd wordt met de temperatuur in de gang.

    Mijn vraag: Kan ik in de woonkamer een tado temperatuur sensor ophangen waardoor ik ,via de thermostaat in de gang, de tweewegklep kan aansturen?

    De temperatuur van de thermostaat in de gang moet eigenlijk overruled worden door de temperatuur sensor in de woonkamer.

    Alvast bedankt voor je antwoord,

    mvg,

    Michaelver

  • PW75
    PW75
    september 2021 aangepast

    Beste Allen,


    ik heb exact dezelfde vloerverwarming als in de foto van Jeroen hierboven. De rest van het huis, inclusief woonkamer, heeft radiatoren. De TADO slimme thermostaat hangt in de woonkamer en is bedraad verbonden met de ketel. De vloerverwarming zit in de keuken en de installatie hiervan in de garage.


    Nu wil ik het volgende doen: extra TADO temperatuurvoeler in de keuken, en op de VV installatie voor de veiligheids thermostaatknop een extra ventiel met daarop een TADO radiatorknop. Voor de VV pomp dan nog een schakelaar zodat de pomp stopt als er geen aanvoer van warm water is. Ik zie dit niet tussen de aanbevolen oplossingen staan maar wil graag begrijpen waarom dit geen goed plan is. Het is in elk geval veel eenvoudiger dan mijn hele huis overhoop te gooien door een zoneklep in de VV te plaatsen, de thermostaat naar de garage te verplaatsen, een temperatuursensor in de woonkamer te plaatsen en een remote ketelbesturing bij de ketel te plaatsen.


    Wie kan me vertellen wat er mis zou kunnen gaan?


    laat maar, heb elders op het forum het antwoord al gelezen. Kan wel maar is op eigen risico. Ik ga het dus zo doen.

  • Beste PW75 En de rest die dit leest


    Ik ben op dit moment opzoek na een oplossing voor mijn Tado Systeem en de vloerverwarming....

    Ik heb op de bovenverdieping op alle kamers tado zitten.

    nu heb ik beneden vloerverwarming en loopt nu dus mee met alle kamers wat dus niet moet nu zou ik er graag een thermostaat kraan tussen willen zetten met een tado knop geregeld door de thermostaat in de woonkamer is dit een goede optie?


    de optie zo als tado hem bied vind ik maar een rare en nare veel te moelijke en dure optie.....

    als iemand een ander goed idee heeft laat het ook gerust weten


    mvg mede tado gebruiker ....


    Daniel Hazewinkel

  • B79
    B79 ✭✭✭
    @daniel_hazewinkel je zal hoe dan ook een ventiel of zoiets er tussen moeten bouwen. Je moet het aanvoer water naar je vloerverwarming gaan blokkeren. Een zone klep is de beste oplossing en qua prijs eigen geen verschil als je een thermostaat ventiel met tado knop moet kopen.
    Maar daar zijn topics zat hier van terug te vinden.
  • Hallo,

    Ook ik wil graag mijn vloerverwarming aansturen/blokkeren dmv een Tado draadloze thermostaatknop. Ik ben erg benieuwd naar foto's en/of ervaringen van mensen die het op deze manier aangesloten hebben. Mag ook middels DM.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Waarom lees je dan niet dat hele lange topic wat hier helemaal over gaat??

  • Je kan de vloerverwarming toch besturen/ blokkeren door de radiatorknop?

    Hier gewoon extra thermostaatkraan aansluiting voor de temperatuurbegrenzer in de aanvoer leiding van de vloerverwarming gezet en hierop een tado radiatorkraan.

    Nu werkt hij het zelfde als de radiatoren op de boven verdieping en is hij toch beschermd tegen de instroom van te heet water.

    De tado radiatorkraan werkt nu als een draadloze zone klep.


    Dus waarom @Michael maken jullie geen draadloze radiatorkraan maar noem je die "Zoneklep" welke je kan inbouwen in de aanvoerleiding
  • Dit topic gaat daarover. En er komen ook enkele nadelen voorbij:

    Zoneklep is er voorgemaakt en heeft daardoor een betere doorstroming.

    of bekijk dit topic specifiek over een andere oplossing:

    https://community.tado.com/nl/discussion/11724/de-oplossing-voor-vloerverwarming-radiatoren-en-tado#latest