Ketel blijft constant draaien

Opties

Hallo,


Wij hebben sinds begin deze week een tado thermostaat en bijna in alle kamers slimme radiatorknoppen. De kamers zonder slimme knoppen zijn kamers waar de radiator sowieso dicht staat. Op de momenten dat de verwarming in afwezig staat of als er in alle kamers de gewenst temperatuur is bereikt. Blijft de ketel draaien. Dat lijkt met niet zuinig? Hoe kunnen we dit oplossen? Met onze oude kamerthermostaat sloeg de ketel gewoon af als alles op temperatuur was.


bedankt Diny

Antwoorden

  • Edwinlab
    Opties

    dit lijkt bij mij ook zo te zijn ik gebruik echter alleen de tado als ruimte thermostaat

  • Michael
    Michael ✭✭✭
    Opties

    @D_V @Edwinlab

    Ik heb sterk het vermoeden dat één van de Slimme Radiatorknoppen toch nog een warmtevraag doet.

    Lees ook nog even onderstaande door:

    De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat die vervolgens de verwarmingsketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen verwarming aanvragen, hoewel het in de kamer met de thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. Deze Slimme Radiatorknoppen zullen zorgen dat de radiatoren in die kamer dichtgezet kunnen worden als de gewenste temperatuur in die kamer al bereikt is, terwijl andere kamers mogelijk nog warmte aan het vragen zijn. 


    Zie ook onderstaande links voor meer informatie:

    [Moet ik Slimme Radiatorknoppen toepassen in de kamer waarin ik al een Slimme Thermostaat geïnstalleerd heb?](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286-Moet-ik-Slimme-Radiatorknoppen-toepassen-in-de-kamer-waarin-ik-al-een-Slimme-Thermostaat-ge%C3%AFnstalleerd-heb-) 

    [Heb ik Slimme Radiatorknoppen nodig voor al mijn radiatoren?](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043-Heb-ik-Slimme-Radiatorknoppen-nodig-voor-al-mijn-radiatoren-)

    Eventueel contact opnemen met support hiervoor:


  • Nicolee
    Opties

    Wij hebben precies hetzelfde probleem. Wanneer wij alle knoppen loskoppelen en alleen de thermostaat gekoppeld hebben, dan werkt de ketel naar behoren, maar wanneer de knoppen geïnstalleerd worden gaat het mis. Hoe kan dit opgelost worden?

  • Herminator
    Opties
    Ik had het probleem dat de ketel niet meer aan wilde nadat ik knoppen had geïnstalleerd. Ik heb. Dit opgelost door de thermostaat opnieuw op te starten. Dit doe je door de knop 10 seconden in gedrukt te houden. Wellicht lost het jullie probleem ook op
  • Stipad
    Opties

    Mijn ketel blijft ook draaien, dit was volgens tado de oorzaak.

    Jurian (tado° Help Center)

    6 feb. 15:14 CET

    Beste,

    Wij hebben geen invloed op de pomp.

    Dit regelt de ketel zelf.

    Pomp kan alleen uitgaan nadat er voor X minuten geen warmtevraag is geweest. Zet in de nacht een keer alle tado zones op UIT om te zien of de pomp dan uit gaat.

    Groet,

    Jurian

    Heb dit geprobeerd maar pomp bleef toch draaien, niet verder gegaan met de helpdesk.

    Zo slim is Tado systeem nu ook weer niet dus!

  • AvdV
    Opties

    Heb afgelopen december radiatorknoppen en een extensiekit laten plaatsen en heb precies hetzelfde probleem met een toch heel recente HR ketel (Nefit Proline nxt). Ketel gaat sinds installatie van de tado vaak in storing. Heb nu in de app gezet dat ik afwezig ben om te voorkomen dat ik onnodig gas verbruik maar baal hier echt van.

    Kunnen we een update verwachten waarbij dit probleem wordt opgelost?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Misschien moeten we eerst maar eens beginnen met het definieren van vage termen als "de ketel blijft draaien"?

    Dit doet me een beetje denken aan computergebruikers die zeggen "en dan gooit ie me eruit". Of "dan geeft ie een melding". Wat voor melding? Weet ik niet, heb ik weg geklikt.

    Wat wordt er bedoeld met "de ketel blijft draaien"??? Blijft de circulatiepomp lopen, of blijven de branders ook aan? En zo ja hoe hoog? Wat is de temperatuur van het water wat uit de ketel komt, na een paar minuten?

    (de meeste ketels geven dat wel aan op het schermpje, wellicht kun je ook aflezen hoe hard de branders branden)

    Geen modulatie? Alleen aan/uit regeling? Ga dat dan EERST eens oplossen.

  • Drum
    Opties

    Ik had dit probleem ook. Uiteindelijk bleek de oude Honeywell thermostaat al 15 jaar verkeerd aangesloten te zijn op mijn Remeha ketel (was aan/uit aangesloten aan de ketel kant). Ik ging er echter vanuit dat deze modulerend/opentherm was aangesloten. Draden aan de ketel kant aangepast, en daarna werkte alles naar behoren.

  • BobSter
    Opties

    iemand al een oplossing voor het probleem?

    Het betreft duidelijk het doorlopen van de waterpomp nadat de warmtevraag is gestopt. De radiatorkranen zijn dan dichtgegaan.

    Zodra je een verwarming openzet, kan hij zijn water kwijt en lost het probleem zich op. Niet helemaal wat je van een slimme thermostaat regeling zou verwachten....

  • Gisteren een Honeywell CM907 vervangen door een slimme thermostaat in combinatie met een aantal slimme thermo knoppen (ongeveer de helft aangezien mijn installatie wat oversized is)

    Eerst normaal open dan normaal gesloten wat uiteindelijk bleek te werken.

    Mijn eerste opmerking vannacht was waarom de ketel steeds bleef draaien?

    Slimme thermostaat vannacht eruit en ketel stopte na een tijdje. Vanmorgen weer gekoppeld maar de ketel is sinds dan niet meer gestopt - ook al staat de slimme thermostaat en slimme thermo knoppen en andere radiatoren volledig uit! D temperatuur is duidelijk meer als wat gewenst is en toch hoor ik radiatoren warmte vragen (heel lichtjes maar niet bepaald nodig)

    Ik ben een leek, dus dit leek me een eenvoudige oplossing met een eenvoudige installatie. Blijkt niet dus, als ik hierboven lees. Is er een oplossing, andere dan alles te demonteren en terug te sturen van waar het komt?

    Alvast bedankt

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het is in vrijwel 100% van de gevallen niet correct om het "normaal gesloten" contact te gebruiken! Dan zal de ketel best wel aan gaan ja maar het werkt niet goed.

    Ook is het normaal gesproken niet handig om het schakelcontact te gebruiken. Kies voor de modulerende regeling als dat enigszins mogelijk is met de ketel. Wellicht moet er dan e.e.a. anders aangesloten worden.

  • ErwinSv
    Opties

    Ik heb/had hetzelfde probleem. Heb hier en ook op klusidee veel zitten zoeken.

    Ik heb een thermomaster van AWB. Daar zat al wat jaren een toon op. Ik heb sinds enkele maanden bijna overal slimme radiatorknoppen op. Maar die kan je niet afzonderlijk installen, dus via google home routines stel je dan alles in. verre van ideaal!

    Vorige week toch ook maar de Tado slimme thermostaat aangeschaft. Dus ik heb de installatiegids gevolgd, maar de foto's daarin kwamen niet overeen met mijn Toon. Wat een beetje in de buurt kwam, was het aansluiten om com & on. Maar de 2 kleine radiatoren zonder slimme knoppen (voor 2 kleine gangetjes) hoorde ik blijven lopen, terwijl alle knoppen en thermostaten uit stonden. Dat lijkt me niet echt zuinig!

    Na wat puzzelen bleek dat mijn hr3 ketel dus open therm ondersteund (terwijl dit bij toon stond uitgeschakeld???) en heb de 2 kabeltjes op de plus en min aangesloten (na wat googlen zag ik ook dat het niet uitmaakt welke je op de plus en min aansluit). Het werkt nog niet, dus ik heb volgens de installatiegids het programma D07 geïnstalleerd. Toen deed hij helemaal niks meer. Toch weer Terug naar D01 en daarna deed hij het weer.

    Vervolgens heb ik alles laag gezet en het bleef nog lopen. Maar na een minuut of 5 stopte dit. En dit is nu al een kwartier zo. Ik denk dat de pomp nog enkele minuten rond blijft stoppen nadat de laatste warmtevraag is gestopt.

    op deze manier is het ideaal. Als er 1 radiatorknop een warmtevraag doet, worden de 2 kleine radiatoren ook verwarmt, zodat het daar ook redelijk warmt blijft. ik heb ook begrepen dat het verstandiger is dat er minimaal 3 radiatoren open staan, zodra de cv-ketel begint te verwarmen (is dit waar?).

    maar voorlopig blijkt (even afkloppen) deze opstelling en instelling te werken!

  • BobSter
    Opties

    Volgens mij wordt het veroorzaakt doordat de ketel warmte kwijt wil nadat de boiler is opgewarmt. Ik heb nu ook één radiator standaard openstaan en daarmee zijn de problemen opgelost.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast
    Opties

    Om restwarmte van de ketel te verdelen over de radiatoren hebben de meeste ketels een nadraaitijd van de pomp. Dit is een energiebesparende maatregel.

    Als er geen kortsluitleiding (ook wel bypass genoemd) is aangelegd in het systeem en alle radiatoren zouden dicht staan dan kan de pomp het water niet kwijt. Beter om voor die situaties de nalooptijd op 0 te zetten.

    @ErwinSv: De nalooptijd van de pomp van de Thermomaster HR is standaard ingesteld op 3 minuten, maar verder regelbaar tussen 0 en 12 minuten.