2 slimme thermostaten in 1 ruimte?

Hoi,

is het mogelijk om in 1 ruimte 2 slimme thermostaten te gebruiken?

Mijn woonkamer wordt op dit moment niet helemaal gelijkmatig verwarmd. Dat komt deels door een serre die bij extreme koude buiten kouder aanvoelt dan de rest van de ruimte.

Het verwarmingssysteem zelf is niet gescheiden, dus ik kan er niet daadwerkelijk 2 zone's van maken die onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden.

Ik zou graag een 2e thermostaat ophangen die dan als temperatuursensor werkt, en als deze kouder is dan de andere de kamer gewoon blijft verwarmen. Is dat mogelijk?

Antwoorden

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Per zone moet je aangeven welke thermostaat ( wand of kraan) het meetinstrument is. Heb je al geprobeerd een tweede zone te maken? Je zou dan de situatie krijgen waarin zone A met een thermostaat de warmtevraag regelt en zone B waarin een andere thermostaat de warmtevraag regelt.
  • Dat zou betekenen dat zowel Zone A als Zone B hetzelfde radiatorsysteem (vvw in dit geval) moeten kunnen regelen? Dat kan denk ik niet met 2 losse zone's? (ik heb het nog niet geprobeerd).

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Nee, de radiatoren worden dan per zone verwarmd of niet. Het kan dan zo zijn dat afhankelijk van de situatie in de ruimte geen, één of meer radiatoren verwarmd worden. Ik zou het uitproberen.
  • Een warmte element kan maar in 1 ruimte zitten zo te zien. En ik heb maar 1 warmte-element. (de vloerverwarming). Dus die kan ik niet verdelen over 2 zones (ruimtes)?

  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Sorry, ik heb de vraag verkeerd begrepen. Met 1 aan te sturen element lijkt het me inderdaad moeilijk. Ik zou het de helpdesk vragen. Met een bedraadde installatie heb ik wel eens zoiets gedaan, maar dat is simpel de thermostaten aan elkaar verbinden.

  • De thermostaat verplaatsen naar het koudste gedeelte!?

  • Doordat de thermostaat bedraad is naar een zone klep lukt dat niet helaas. Vandaar de vraag om een 2e op te hangen.
  • Op de bedrading kun je de extentionkit aansluiten.
  • Nee de extension kit zit al aan de ketel. Dus dat kan niet :(
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dit is een veelgevraagde verbetering: die kabelkoppeling tussen de diverse apparaten veel flexibeler maken, zodat je bijvoorbeeld een zoneklep kunt aansturen met een extensiekit of met een thermostaat die zelf niet meet. Dan is het installeren veel simpeler omdat je dan die thermostaat of extensiekit bij de zoneklep kunt hangen.

    Misschien komt het er ooit nog van, kennelijk is de programmeur weer aan het werk want er zijn 2 andere veelgevraagde verbeteringen (die al meer dan een jaar gevraagd werden) ineens wel gerealiseerd: aanduiding of de verwarming loopt en handmatige thuis/afwezig schakeling.

  • Als er al een extentionkit op zit, kan de thermostaat toch draadloos?
  • @MickelMoen nee, want de thermostaat schakelt (bedraad) de zoneklep :(
  • Ok en als je de bedrade thermostaat nu slave maakt van een extra thermostaat in de sere? Of een extra extension kit op de plaats van de bedrade en de thermostaat draadloos in de sere.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat kan dus niet MickelMoen, dat schreef ik al in mijn reactie van 14:06.

    Hier is ruimte voor verbetering.

  • Ja zoiets was ik naar op zoek, maar het lijkt erop dat dat (software matig) nog niet kan.
    Ik zou het met alle plezier testen. Heb zelfs al een extra tado thermostaat liggen. Die komt uiteindelijk in een andere ruimte maar is nu nog niet in gebruik.
  • Rob,


    bij twee apparaten in één zone kun je toch zelf bepalen wie van de twee het meetpunt is.

    Zo kun je toch ook de thermostaat de slave van een knop maken?