Af en toe maken de radiatorknoppen een hels kabaal. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Ik heb de laatste nieuwe versie, thermostaat en radiatorknoppen. Verwarming werkt uitstekend, alle kamers goed onder controle. Af en toe maken de radiatorknoppen bij schakelen een enorm kabaal, alsof er een aantal flinke klappen tegen de radiator wordt gegeven. Beetje ratelend geluid.

Beste Antwoorden

«1

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Kan zijn dat je cv pomp op de hoogste stand staat.
    Bij mij suisde het water ook heel snel door de leidingen heen. Wat soms ook de nodige klappen in het systeem gaf. Mijn ketel beschikt niet over een modulerende cv pomp.
    Zet je cv pomp eens een standje zachter.
    Mogelijk heb je dan een deel van het probleem opgelost.
    Bij mij is het een heel stuk rustiger geworden in huis.
  • Thnx. Ga ik zeker proberen. Eens de handleiding van de ketel gaan lezen... we hebben net een nieuwe laten installeren

  • Goed punt, geen idee, eerlijk gezegd. Ik ga dit uitzoeken.

  • Wij hebben hier ook last van af en toe. Het heeft met de Tado knop te maken lijkt het. Zodra ik de Tado knop tijdelijk vervang met de oude 'domme' knop heb ik er geen last van. Mijn vriendin heeft er een filmpje van gemaakt een tijdje terug: https://photos.app.goo.gl/ixApuaKkW2K9MNnY6
  • Ik overweeg serieus om mijn thermostaat en 10 radiatorknoppen te vervangen voor een ander merk. Waarschijnlijk Nefit, omdat mijn nieuwe ketel ook een Nefit is. Op papier is de Tado leuk, maar de realiteit is anders... helaas. Is een flinke afschrijving, daar ik geen geld terug krijg. Paar duizend door de plee...

  • MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    februari 2020 aangepast

    Kan het ook zijn, dat jouw systeem geen bypass heeft, wat wel noodzakelijk is bij systemen met alleen thermostaatknoppen:

    citaat:

    Wat is de functie van een kortsluitcircuit / AVDO / bypass klep bij een cv-installatie?

    Danfoss AVDO

    Een kortsluitcircuit / bypass / AVDO tref je aan bij een cv-installatie die gebaseerd is op een weersafhankelijke regeling bij een cv-installatie.

    Een kortsluitcircuit is noodzakelijk als al je radiatoren voorzien zijn van een thermostaatkraan. In zo'n geval maak je geen gebruik meer van de kamerthermostaat die bepaalt of de cv-ketel brand of niet. In dat geval zorgt de cv-ketel dat hij het water in de leidingen (en radiatoren) constant rondpompt met een bepaalde temperatuur.

    Wanneer echter alle thermostaatkranen toevallig uit staan kan het water niet meer rondgepompt worden en kan de cv-ketel zijn warmte niet meer kwijt. In dat geval gaat de ketel "pendelen" of nog vervelender "op storing". Een kortsluitcircuit met een AVDO voorkomt zo'n situatie. De AVDO zal zorgen dat het water toch rondgepompt kan worden.

    Plaats bypass

    Een kortsluitcircuit of bypass, zorgt dat in alle denkbare situaties een mogelijkheid is om het water rond te pompen. Dit kortsluitcircuit / bypass is een verbinding tussen de aanvoer- en retourleiding van de cv-ketel. Aangeraden wordt om dit kortsluitcircuit op zo'n zes meter van de ketel te plaatsen tussen aanvoer- en retourleiding.

    AVDO drukventiel

    Als je de aanvoer- en retourleiding met een pijp aan elkaar verbindt zal het warme water uit de ketel deze korte route nemen en zal maar weinig warm water naar de radiatoren stromen want die weerstand is veel hoger. Daarom wordt in dit kortsluitcircuit / bypass een drukventiel toegepast. Dit heet met een vakterm een AVDO. Standaard staat deze AVDO dicht. Pas als de druk oploopt in de cv-leidingen doordat alle (thermostaatkranen van de) radiatoren dicht staan zal de klep van de AVDO automatisch opengaan en kan het warme water toch rondgepompt worden.

    Zodra een thermostaatkraan weer opengaat (omdat het kouder wordt) zal de druk in de cv-leidingen lager worden en sluit automatisch dit kortsluitcircuit. De AVDO moet ingesteld worden met alle thermostaatkranen gesloten. Dan wordt de AVDO zo ingesteld dat er net wat water door heen gaat stromen. Dat is dus een klusje voor een cv-installateur.

    AVDO alternatief

    Een bekend alternatief voor het kortsluitcircuit is gebruik te maken van een handdoekradiator. De handdoek- designradiator heeft dan geen radiatorkraan en staat altijd open. Hierdoor is een doorstroming in de cv-installatie gegarandeerd. Dit is zelfs een prettige oplossing omdat de handdoek altijd wel droog te stoken is, en de badruimte best een graadje warmer mag zijn.

    https://cvketelkiezen.nl/bypass-kortsluitcircuit-avdo-waarom-cv-installatie

  • Aanvoer en retour misschien verkeerd.
  • Aan iedereen die bijdragen heeft geleverd: hartelijk dank. Probleem is inmiddels opgelost door 1 radiatorknop te verwijderen... Blijkbaar schakelt de radiatorknop wel de pomp aan, maar wacht met dicht gaan niet tot de pomp weer uit staat. Ik vind dat persoonlijk een fout in de software van Tado...

  • MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    maart 2020 aangepast

    Dat vind ik persoonlijk dus geen fout in de software, maar waarschijnlijk in jouw installatie, zoals ik al eerder aangegeven heb.

  • Thermostaat knop vraagt om warmte, zet de pomp aan, maar wacht niet tot de pomp weer uit gaat... is een fout in software. Doordat deze fout wordt geaccepteerd, moet je een kortsluiting in het systeem inbouwen.... probleem is veel makkelijker op te lossen door de radiator pas dicht te laten gaan op het moment dat het water niet meer stroomt, of tot er een andere thermostaat open staat. Dit zou ook een hoop energie besparen... misschien een idee voor de volgende versie van Tado?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het zou me niet verbazen als de Tado niet "weet" of de pomp nog draait.

    De ketel heeft een nadraaitijd voor de pomp (meestal instelbaar) nadat de thermostaat opdracht heeft gegeven te stoppen met verwarmen. Ik weet niet of bijv OpenTherm de informatie hoe lang de pomt nog draait terug geeft aan de thermostaat, maar wellicht is dat niet het geval. Als er warm water gevraagd wordt reageert de ketel ook anders.

    Het is dan niet mogelijk dit in software op te lossen.

  • Je hebt natuurlijk gelijk dat dit mogelijk niet zo is. Maarrrr.... het zou een hele mooie aanvulling kunnen zijn: zodra de thermostaat meet dat de warmte bijna bereikt is, geeft hij signaal om te stoppen met verwarmen. De rest-warmte in het water zorgt voor verdere verhoging van de temperatuur tijdens de nadraaitijd ipv warmte afgeven in het overdruk systeem. Is het een prima energiebesparing....
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Tado kan de OT-gegevens over het nadraaien van de pomp blijkbaar niet verwerken in de software. Daarom zou er een mogelijkheid moeten zijn voor de gebruiker om zelf aan te geven in de instellingen hoe lang de kranen open moeten blijven nadat een (slimme?) thermostaat de ketel het signaal om te stoppen heeft gegeven. Dat kan toch niet heel ingewikkeld zijn.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je moet tado hier niet de schuld van geven.
    In elk cv systeem waar je allemaal thermostaat knoppen hebt loop je tegen dit probleem aan.
    En elke installateur zal adviseren om een bypass te installeren of minimaal 1 radiator open te laten staan. Bv toilet of badkamer.
    Via ot kan je de instellingen van je cv ketel niet aanpassen. Hier zit ook de nadraaitijd van je cv pomp in.
    Tado zou bv in de software een vertraging kunnen inbouwen dat na stoppen van warmte vraag de slimme knop nog even open blijft.
    Maar dan moet tado wel weten hoe lang je nadraaitijd van je pomp is. Als die 10 minuten is en je slimme knop maar 1 minuut langer open blijft hou je hetzelfde probleem. Als je je slimme knop ook 10 minuten open wil houden is de hele functie van de slimme knop weg.
  • Hi Rob2: Ik denk dat dit een niet al te ingewikkelde aanpassing zou moeten zijn aan de software... Immers communiceren de thermostaatknoppen al via de hoofd-thermostaat met de ketel. Deze hoofd-thermostaat zou dus de status van alle knoppen moeten weten. (evt. via de cloud-service)

    ik denk: leuke uitdaging voor de developers bij Tado.

    Aanpassing: de laatst vragende thermostaatknop niet dicht draaien, tot het moment dat een andere thermostaatknop om warmte vraagt. Uiteraard moet deze thermostaatknop wel het signaal: "ketel stop" geven bij bereiken van de gewenste temperatuur (of liever iets eerder).

    @Tado: doe er je voordeel mee.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    HaroldN: ik heb vanochtend een antwoord in die richting in dit topic geplaatst maar dit is om totaal onduidelijke redenen op een heel verkeerde plek geplaatst, dit heb ik wel eens eerder gezien op dit forum.

    Het staat nu bovenaan de pagina tussen 22 januari en 20 januari in terwijl het dus vandaag geplaatst is.

  • Ik denk echt dat dit een mooie oplossing is. Hoop dat Tado mee leest met dit onderwerp
  • Ik blijf mij toch verbazen in dit draadje, dat een fout in het systeem doordat er

    of geen bypass is

    of geen radiator is die continu openstaat

    tado dit moet oplossen met een lapmiddel in de software. Ik zou zeggen ga zelf eerst eens aan de slag met de hardware van jouw installatie.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het is heel gebruikelijk in deze wereld om beperkingen of fouten in de hardware op te lossen door voorzieningen in de software.

    Dit vereist wel een softwaremaker die meedenkt met gebruikers en problemen die in de praktijk optreden.

  • Dat noem ik het paard achter de wagen binden.

  • Byzonder dat je dit een fout in de installatie noemt. Ik heb radiatoren in alle kamers waar ik warmte wil hebben. Jij zegt dat ik een kortsluiting moet inbouwen voor als mijn ketel blijft pompen terwijl de radiatoren dicht zijn. Ik vind dat een radiator die om warmte heeft gevraagd, die verantwoording moet nemen. Is echt simpel te implementeren: wacht met sluiten tot de pomp stil staat, of tot er een andere radiator is die om warmte vraagt...

    Buiten de logica: denk eens aan het gebruik van gas. De tado systemen zijn gemaakt om (oa) gas te besparen. De geopperde kortsluiting laat kostbare warmte verdwijnen in plaats van gebruiken op plekken die daar om vragen... deze relatief kleine software aanpassing gaat voor een additionele gasbesparing zorgen.

    Een bypass is een lapmiddel, radiatorknoppen echt intelligent maken is de oplossing.

  • MickelMoen
    MickelMoen ✭✭
    maart 2020 aangepast

    Ja dan worden we het dus niet eens.

    Een installatie met louter thermostaaknoppen, dient een bypass te hebben. Dat kan dus ook een radiator zijn die continu open staat. Iedere installateur kan je dat vertellen. Als die er niet in zit, is er echt geblunderd of er is een amateur bezig geweest. Bijvoorbeeld omdat in een installatie normale ventielen later vervangen zijn door thermostatische.

    Theoretisch zou het wellicht wel kunnen wat jij wilt. Bij een installatie waar ketel, knoppen software helemaal op elkaar zijn afgestemd, dus alles van één merk. Cruciaal Is hierbij de communicatie met de ketel,

    Tado moet werken met een grote diversiteit aan systemen. Zeer veel verschillende ketels. Oud en nieuw. Oude en nieuwe installaties.

    Daarbij is het ook nog eens zo, dat besturing in principe via internet gaat. Met verbindingsproblemen en al. Theoretisch wellicht allemaal te ondervangen. Maar om dit te verlangen om een mechanische basisfout in een installatie op te lossen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Maar het slim omgaan met zeer veel verschillende omstandigheden is juist de basistaak van een "slimme thermostaat"! Als je zelfs dat al niet kan, wat doe je dan in de business?

    Helaas wordt het predikaat "slim" er door de verkopers opgeplakt en niet door de techneuten.

  • Je blijft het een mechanische basisfout noemen: Tado promoot het zelf eenvoudig vervangen(!) van de bestaande thermostaat en radiatorknoppen. Er wordt nergens gezegd dat je een kortsluiting (je noemt het een bypass) moet plaatsen omdat het Tado systeem niet om kan gaan met een ketel die door blijft pompen.
    Naar mijn weten pompt iedere ketel na, dus dit is een basis fout in iedere ketel of een basis-fout in de Tado software? En nogmaals: wat gebeurd er met de energie die in het water zit wat door de kortsluiting wordt gepompt? En de elektriciteit die wordt gebruikt bij dat pompen? Verloren laten gaan is jouw advies... toch jammer.
    Je zegt ook dat een merk-systeem dit allemaal wel zou kunnen, waarom zou Tado dat dan niet kunnen? Ik heb Tado gevraagd welke ketel ik zou moeten aanschaffen om optimaal gebruik te maken van hun systeem. Advies was om er een te kiezen met dat communicatieprotocol (ik meen dat dat OpenTerm heet) te kiezen, omdat dan de communicatie tussen ketel en Tado optimaal zou zijn.
  • In een systeem met alleen thermostaatventielen moet een bypass. Dat is al zolang die dingen bestaan. Bij een systeem met gewone ventielen moet er altijd een radiator open staan, wat ook altijd het geval is.

    Het is geen fout in een ketel. Wat een onzin.

    wil je dus problemen voorkomen, dan is dat de oplossing.

    Maar als jullie je willen blijven doodstaren op een softwarematig oplossing omdat tado “slim” is. Ga je gang. Slim noem ik het niet.

  • HaroldN
    HaroldN
    maart 2020 aangepast
    Grappig... je geeft zelf het antwoord al: er moet altijd een radiator open staan. Nou, da’s dus precies wat we aan Tado vragen: laat de laatste radiator open staan, ook als de temperatuur is bereikt.
  • En denk je dat dat de oplossing zou zijn als je optimaal wilt besparen? Het is toch niet de bedoeling om een radiator open te laten staan als dat voor de ruimte op dat moment niet nodig is. Vandaar het AVDO drukventiel uit mijn eerdere posting. Die sluit kort als het nodig is.

  • Nee, denk aan het volgende:

    1) de radiator in kamer 1 vraagt om warmte
    2) ketel gaat verwarmen en pompen
    3) temperatuur is bijna bereikt, thermostaat geeft signaal aan ketel om te stoppen
    4) radiator in kamer 1 blijft open staan
    5) kamer 2 is te koud, radiator gaat open en geeft signaal aan ketel om warmte te genereren
    6) radiator in kamer 1 gaat dicht
    7) temp in kamer 2 bijna bereikt
    8) ketel krijgt signaal om te stoppen
    9) radiator in kamer 2 blijft open
    Etcetera

    Er gaat geen warmte verloren, zoals wel het geval is in de bypass.