Tado stuurt ketel niet aan

MarkH288
MarkH288
maart 2020 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen
Ik heb afgelopen week de Tado v3 gekocht. Bij installatie had ik instructies nodig die samengesteld moesten worden dus braaf gewacht tot ik deze had. Ik heb een nefit trendline cw6 ketel en een Eneco toon thermostaat. De volgende dag instructies ontvangen, alles precies gedaan volgens instructie en mijn Tado was geïnstalleerd. Echter stuurt de Tado mijn ketel niet aan. Kan dus in de app en op de thermostaat de temperatuur aanpassen maar de ketel doet er niks mee. Nu is het zo dat als ik op de Toon de temperatuur veranderde ik het relais hoorde "klikken" dus het signaal wordt dan doorgestuurd. De Tado doet dit niet. Iemand enig idee?

Beste Antwoord

Antwoorden

  • Waarom zou je naast de slimme thermostaat ook nog een Toon willen? Ik heb mijn Nefit Trendline II HRC30 direct aangesloten op de EMS poort en dit werkt perfect :)
  • Beste,

    Misschien was mijn verhaal niet helemaal duidelijk maar de Tado komt in plaats van de Toon. Het is inmiddels opgelost behulp van de helpdesk waarvoor hartelijk dank.

    Groeten
    Mark
  • @Joey Ik loop tegen dit precies het zelfde probleem aan. Ik had een Toon, gisteren vervangen met een Tado, maar sinds vandaag geen verwarming meer, gisteren (volgens mij) wel gewoon. Als ik in de statistieken kijk, lijkt het ook wel alsof de verwarming tot 09:00 vanochtend heeft aangestaan.

    Kan ik gewoon de draden veranderen, of moet er ook iets achter de schermen aangepast worden?


    Groetjes,

    Davey

  • Ik weet niet hoe hij het vanochten heeft gedaan, de draden omgewisseld naar NO en COM en alles werkt weer!

  • Hoi @Joey morgen of dinsdag komt mijn tadosysteem binnen. Ik heb op dit moment ook een toon (bij aansturing cvketel staat openTherm aangevinkt met daarachter aan/uit) ik heb een intergas HRE 28/24. Zijn er speciale instructies die ik moet volgen bij de installatie? Gr don
  • @Don Uw Intergas HRE 28/24 kan zowel Opentherm als Aan/Uit aangesloten zijn. Bij het volgen van de stap-voor-stap instructies (van uw tado° installatie) krijgt u vanzelf de vraag om uw Toon te controleren of deze OT of Aan/Uit is. Hier een voorbeeld hoe dit te controleren is:

    (De afbeelding kan verouderd zijn, maar de principe blijft hetzelfde.)

    Nadat u uw tado° hebt verteld dat uw Toon OT of Aan/Uit is, zal uw tado° u de juiste stappen laten doorlopen en zal zichzelf op de juiste manier configureren,

    Met vriendelijke groeten

    Joey

  • Goeiedag,

    Ik heb ook sinds vandaag een Tado v3+ thermostaat en heb mijn Toon 2 met opentherm verwijdert.

    Mijn splinternieuwe Proline NxT HRC 24/CW3 heeft opentherm en heb de thermostaat met de plus en de min aangesloten op het enige beschikbare oranje blokje van de ketel. Helaas gebeurt er dan niks.

    Als ik de draden op de NO & COM aansluit slaat de ketel wel aan.

    Wat doe ik verkeerd?


  • Ik ben absolute leek op gebied van verwarmingsinstallaties.

    Vandaag 26/1 werd er starterskit geïnstalleerd en heb geen verwarming meer via de radiotoren.

    Wie kan mij helpen?

  • Floodnl
    Floodnl
    januari 2021 aangepast

    Heey allemaal,

    Ook ik kom van een Toon en ga naar een Tado V3.

    Doe rustig aan! neem diep adem! ook ik heb m al bijna 2x tegen de muur gegooid (je bent niet alleen).

    Allereerst vond ik het installatie process erg van de hak op de tak, na alles in de app geïnstalleerd te hebben bleek ik ook nog een ketel te kunnen instellen. en vond ik de installatie om je oude thermos staat te vinden en de instructies om m te wisselen ook niet meteen maar een paar uur later..

    En dan begin ik niet eens over de knoppen plaatsen, blijkbaar heb ik als leek knoppen van voor de oorlog en moet ik alles gaan vervangen maar goed die reken ik niemand anders af dan mezelf. Al was het fijn geweest ook een lijst te hebben van radiatorknop aansluitingen die niet ondersteund zijn ipv te zeggen dat vrijwel alle knoppen passen.

    Echter viel mij eigenlijk al op dat de instructies op toon al niet meer kloppen (al begrijp ik wel welke jullie willen weten) maar de optie Thermostaat bestaan niet inde instellingen:


    Ik weet dat jullie willen weten of ik m op opentherm heb of niet, dus ik zie dit bij de optie verwarming en ga ervanuit dat dit zo is (het is slecht te zien op de foto maar het lijkt of ik OpenTherm aan of uit zet daar en hij staat op groen/aan).


    LET OP! hier gaat het fout idd, ongeacht of ik OpenTherm kies of aan/uit in de installatie proces van Tado. Mijn verwarming springt niet aan met de gegeven instructies bij mij.


    Nu heb ik als test de aansluiting lopen wijzigen van + en -, naar NO en COM en inderdaad mijn ketel slaat nu wel aan..



    Tips voor nieuwelingen die ook problemen ondervinden, in de app kan je naar:

    Instellingen -> Care & Protect -> Ketel gegevens (ik raad je aan dit als eerste te doen.. kies je ketel)

    Instellingen -> Kamers & apparaten -> slimme thermostaat onderaan ergens Installatie-instructies.

    als t niet werkt de installatie instructies compleet te negeren en je rode en blauwe kabel verwisselen van + en - naar NO en COM (maakt niet uit welke maar just in case ik heb de blauwe in No en de rode in COM gedaan).

    Heeft je radiatorknop al een kalibratie gedaan terwijl je m in de hand nog had? Batterijen eruit voor 10sec dan begint dat ding weer te kalibreren. (scheelt je weer een google..)

    De Thermostaat resetten door de knop 10sec in gedrukt te houden, (je krijgt dan Tado te zien en Hi!)


    ik hoop hier iig wat problemen aan te kaarten en mensen te helpen die net als mij zich ook niet kunnen vinden met de quote op de Tado site: Je tado° installeren is makkelijk, Installeer de Slimme Thermostaat zelf in slechts een paar minuten. 

    Dag 3! en ik heb eindelijk weer een warm huis en iig 1 radiatorknop aangesloten! Veel succes mensen.


    Hardware:

    Tado V3 + 6 radiatorknoppen

    Ketel: Nefit Ecomline Economy HR