Modulatie via Tado van Nefit HR uit 1996/1997

Jules
Jules

Beste TADO,

Mijn oude HR ketel van Nefit (‘97) ondersteunt geen openterm protocol. Verder werkt hij prima, hij is nog behoorlijk zuinig (immers HR) en ik wil wachten met vervanging tot er meer duidelijkheid komt rondom de klimaatplannen.

Bij aankoop van mijn TADO thermostaat begin 2017 werd aangegeven dat er nog een grote gebruikersgroep van oudere Nefit ketels zou bestaan. Modulatie is de meest energie zuinige manier van ketel aansturing en Tado zou aansturing obv modulatie ruim voor het (winter) stookseizoen 2016/2017 gaan opleveren middels een software update.

Tot nu toe heb ik mijn ketel moeten instellen op het inefficiente en verouderde aan/uit protocol, veel langer dan initieel beloofd ‘een paar maanden’.

De opleverdatum voor de softwarepatch is inmiddels diverse malen uitgesteld en ik kan me niet registreren voor een melding zodra deze functie beschikbaar komt ;-(. Ik wacht inmiddels dus al twee jaar dat mijn thermostaat net zo zuinig wordt als de originele thermostaat uit 1997!

Wat zijn de huidige plannen van TADO voor modulatie compatibiliteit van Nefit HR ketels uit de periode 1996/1997?

mvg,

Jules

Antwoorden

  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    Deze software is niet geschikt voor de RU01 Slimme Thermostaat (V2/V3 Starterskits). Het was inderdaad de verwachting dat dit kon worden aangepast met een firmware update, helaas bleek dit niet mogelijk.

    Excuses voor het ongemak.

    Je hebt 2 opties:

    • (1) Je schaft op **eigen risico** een Nefit Easy Connect adapter aan, die tussen de cv-ketel en de Slimme Thermostaat wordt geplaatst, en zodoende het UBA protocol omzet in het EMS protocol. Zie link: https://tweakers.net/pricewatch/402359/nefit-easy-connect.html (het is geen tado° product, vandaar eigen risico. Meerdere klanten hebben dit zodoende succesvol gedaan)
    • (2) Je schaft bij tado.com een losse/additionele RU02 (V3+) Slimme Thermostaat aan (dus geen Starterskit benodigd, je kunt de huidige bridge behouden). Deze Slimme Thermostaat is compatibel met meer verwarmingsketels, waaronder de HR ketel. Als je dit doet als V3 klant en het originele account blijft behouden, dan is er geen Auto-Assist Skill abandonment benodigd (wat voor klanten met een V3+ account wel nodig is voor de automatisatie van Geolocatie en Open Raam Detectie)

    Als je voor optie 1 hebt gekozen (de Nefit Easy Connect adapter is geïnstalleerd), neem dan contact met ons op. Wij zullen de software driver van de Slimme Thermostaat dan naar behoren configureren. Voor optie 2: voeg de Slimme Thermostaat toe in je account, ons installatie team neem dan via de mail contact met je op via de mail.

    Groet

    Michael 

  • Hoi,

    Ik heb de V3+ slimme thermostaat aangeschaft naar aanleiding van deze post. Mijn ketel is een Nefit Ecomline HR ketel + modulerende thermostaat. Volgens de handleiding gaat het om een UBA aansturing.

    Bij het doorlopen van de installatie zie ik mijn ketel en mijn thermostaat (zo gekozen), maar de ketel ziet na instellen van een hogere temperatuur niet de warmtevraag zoals verwacht. De ketel slaat dus niet aan.

    Als ik mijn oude thermostaat aansluit, reageert de ketel wel zoals normaal.

    Hoe moet mijn Tado ingesteld worden / aangesloten om goed te functioneren?


    Met vriendelijke groet!

  • Hallo,


    Ik heb ook een Nefit Ecomline HRC 30H/V en precies hetzelfde probleem als hierboven beschreven, zit nu te wachten op antwoord van Tado, maar volgens hun heeft het te maken met de Firmware update, als er staat 51.7 is dit de oude firmware en moet deze updaten naar 58.9, dit is bij mij inmiddels gedaan door de thermostaat en bridge gewoon 1 nacht in de kast laten liggen zodat deze konden updaten (had de oude thermostaat weer teruggehangen) Zie foto's voor de oude aansluiting. Ik vraag me af waarom de vorige eigenaar van het huis 4 kabels heeft gebruikt voor het aansluiten van 2 polen... Enfin vanavond maar eens proberen of die update heeft geholpen.



  • Volgens mij moet je de instelling op de Tado doen. Zet hem op D24 en HC01. De twee draadjes aansluiten op de plus en min van de Tado.
  • Hallo Jules en Michael,

    Gisteren heb ik een Tado Thermostaat + Extensie kit besteld, om aan te sluiten op mijn 'NEFIT ECOMLINE CLASSIC HRC 22 V' Ketel. De Ketel sluit ik via de Exentensie kit aan, en de vloerverwarming Zone klep bedraad, op de Tado Thermostaat.

    Uit de Extensie kit komt dan 'Aan/Uit (UBA)' Protocol wat naar de ketel gaat. Heeft het voor mij zin om een 'Nefit Easy Connect' aan te schaffen, welke ik tussen de Extensie kit en de ketel plaats? Als ik het goed begrijp zet deze Easy Connect EMS om naar UBA, zodat de ketel slimmer aangestuurd kan worden. Of raden jullie aan om de ketel zonder deze conversie aan te sturen?

    Graag verneem ik jullie advies.

    Groeten, Ronnie

  • Hi Ronnie,

    Ruim voordat Michael zijn reactie had gepost had ik een easy connect aangeschaft en heb ik geprobeerd om deze werkend te krijgen in mijn opstelling obv modulerende aansturing. Ik weet niet of ik destijds TADO drivers heb laten omzetten zoals Michael nu aangeeft. Het is al even geleden maar wat ik me herinner is dat eea niet modulerend wilde werken waarop ik op enig moment heb besloten om de ketel op aan/uit sturing te laten draaien. Als het werkt wordt je lui, ik heb er nadien nooit meer naar gekeken, je triggert me met dit bericht.

    Ik ben geen ketel expert maar tegenwoordig zijn veel ketels over-gedimensioneerd tbv extra tapwater comfort (cw4, 5 6) . Daarnaast zijn veel moderne huizen ingericht op lage temperatuur verwarming (LTV). De ketel hoeft nu voor CV slechts ~40 ipv ~70 graden te leveren. Allemaal redenen waarom ketels voor CV praktisch nooit meer op full-power hoeven te draaien. Dit is wel de methode van aansturing bij een aan/uit regeling, niet optimaal dus.

    Uit de reactie van Michael maak ik op dat TADO inmiddels nieuwe drivers heeft waarmee onze oude ketel icm easy connect en ´oude thermostaat` toch modulerend aangestuurd moet kunnen worden.

    Ter referentie:

    Ik heb een vrijstaand huis (~700M3) uit 1997 wat voor die tijd bovengemiddeld goed geïsoleerd is. De thermostaat staat 24/7 op 21,5 graden. Na de verbouwing hebben we volledig LTV/vloerverwarming geïnstalleerd. We verbruiken obv aan/uit regeling circa 1500m3/jr voor twee volwassenen. Dit inclusief een gashaard die we in het voor/najaar zeer regelmatig gebruiken en we koken elektrisch. Volgens mij is ons gasverbruik niet heel slecht en dus verwacht ik geen mega besparingen bij een overstap naar modulerende aansturing.

    Ondanks dat ik niet verwacht veel te kunnen besparen, ik heb alle hardware in huis om het om te zetten, misschien toch een keer tijd in steken.

    Zonder easy connect verwacht ik niet dat je je ketel modulerend werkend zult gaan krijgen. Ik verwacht dat je een easy connect op je ketel zult moeten aansluiten en je extension kit vervolgens moet aansluiten op je easy connect.

    Alternatief is (duurdere) optie 2, waarvoor je een nieuwer/ander type TADO zult moeten aanschaffen. Persoonlijk zie ik daar het voordeel niet van in. Ik zou niet weten wat een nieuwere TADO aan meerwaarde levert voor de meerprijs tov een easy connect icm oudere TADO. (minder stroomverbruik omdat je geen easy connect 24/7 hoeft te voeden misschien?).

    Bij LTV lijkt me geofencing sowieso zinloos en voor gedetailleerd loggen van het verbruik en aanwezigheid lees in mijn slimme meter uit met een raspberry Pi3 en Domoticz.


    Hopelijk kun je hier iets mee.


    Succes!

  • Hoi Jules,

    Bedankt voor het uitgebreide en heldere antwoord. Komende week ga ik de materialen installeren, en hierbij beginnen met Aan/Uit sturing. Mocht dit tegenvallen, dan schaf ik een Easy Connect aan om het geheel modulerend aan te sturen.

    Groeten,

    Ronnie

  • Hoi Carter,

    Ik heb hetzelfde probleem met m’n Nefit Ecomline HR classic.

    Alles goed aangesloten en de ketel slaat niet aan. Ik heb een oscilloscope op de - en + aangesloten en zie dat de signaalsterkte uit de Smart thermostaat maar de helft is van de originele Honeywell Moduline thermostaat. Dat zal wellicht het probleem zijn. Ik hoop dat ze dit softwarematig kunnen ophogen anders moet er iets tussen die het signaal vergroot. Ik heb een berichtje ingestuurd naar Tado maar het is kennelijk druk. Dus even afwachten maar

    Groet

    Vortex

  • Ik heb de combinatie Buderus (=Nefit) Logamax U122 en TADO v3+ prima werkende sinds zomer 2020.

    Ik heb ook nog een Bosch EasyConnect Adapter op overschot liggen, die heb je nodig voor de "gewone" TADO v3.


    Kan ik met iets helpen?

  • ik heb ook de V3P ( net nieuw) en die ondersteunt UBA volgens de handleiding wat nodig is voor de oude ketel die geen EMS of OTP praat.

    UBA ondersteuning is nieuw sinds V3P, ik denk dat dit nog kinderziektes zijn of een instelling, ik wacht even waar Tado mee komt.

    Bedankt in ieder geval!

  • Klopt! De V3+ ondersteunt UBA.

    Bij mij staat de V3+ op D24 en HC01 ingesteld. Werkt reeds half jaar prima.

    Extra ter info: de oudere "gewone V3" kan idd enkel EMS verstaan en daar komt de Bosch EasyConnect Adapter van pas, die zet UBA naar EMS om.

  • Hallo,

    Ik ben helemaal blanco in deze materie en heb daarom een vraagje. Ik heb een Nefit EcomLine HR Excellent ketel, waar eerst een Nefit ModuLine 300 op aangesloten zat. Op de ketel zat de thermostaat op 3 en 4 (zie afbeeldingen).


    Mijn vraag is nu:

    • welke kleur moet nu op de + en - van de Tado thermostaat? Als ik het goed is moet de C naar de + en de R naar de -
    • moet ik de thermostaat nu op D01 (OpenTherm) of D31 (Nefit EMS-Bus) zetten?
  • Dat maakt niet uit. De tado zoekt het automatisch voor je uit. Gewoon willekeurig op +/- aansluiten en wizard volgen.
  • Ik heb ook een Ecomline HR Excellent. Nu kan ik in de app deze ketel niet vinden. Dus welke moet ik dan kiezen. En moet ik de Nefit Easyconnect Modulerend adapter laten zitten of niet? Volgende compatibility list praat de V3+ ook UBA?



  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Gebruik je computer en de web pagina https://tado.com/start dan kun je makkelijker zoeken.

    En je moet niet de ketel opzoeken maar de thermostaat.

  • Rob, Ik volg gewoon de app. Ik selecteer eerst de thermostaat (CT200) daarna vraagt hij om de ketel. En dan staat de ecomline excellent er niet tussen. Maar hij staat wel in de compatibility list. Ik stel hier niet meteen een vraag. Ik ben er de hele middag mee bezig geweest. Ik heb van alles foto’s gemaakt (zoals in de app gevraagd) en aan Tado gestuurd. Ze kijken niet eens naar de foto;s en zeggen dat ik op ecomline moet zoeken en dat hij dan oppompt. Maar dat is niet zo.

    Hier de screenshots. Ik kan niet verder in de app zonder de ketel te selecteren.



  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2023 aangepast
    Ja UBA is mogelijk (D24). Misschien kun je wat varieren met de naam in het zoeken van de ketel? Met zonder Nefit, ecomline, volgorde (Het zou nefit ecomline excellent HR moeten zijn)
  • En dit is een screenshot van de compatibility list. Daar staat de ecomline HR gewoon tussen


  • Andreplusplus. Niet handig van mij twee topics. Dat ging per ongeluk. Excuus. Ik heb alle varianten geprobeerd………