Bovenverdieping apart verwarmen als Tado Slimme Radiator thermostaat niet mogelijk is

Matthijs
Matthijs
april 2019 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik gebruik een tijdje naar volle tevredenheid de TADO Slimme thermostaat. Nu wil ik graag de bovenverdieping (slaapkamers en badkamer) apart verwarmen van de benedenverdieping (woonkamer, keuken, hal). Om te beginnen heb ik ergens vorig jaar een keer twee slimme radiatorknoppen besteld voor mijn slaapkamer en hobbykamer boven.

Ik woon in een wat ouder huurhuis (bouwjaar ergens jaren 50) en na contact met TADO support en het bekijken va toegestuurde foto’s bleken de radiatoren aan de wand niet geschikt te zijn voor de TADO slimme radiator thermostaten omdat er geen adapter voor is en de radiatoren een manuele radiatorventiel hebben. Ik heb contact gehad met de woningbouwvereniging maar zij raden het af om de ventielen te vervangen vanwege de kosten deze zijn voor de huurder en daarnaast zou dit bij periodiek onderhoud van de CV installatie door een installatiebedrijf problemen kunnen geven. Ik heb dus helaas de Slimme radiator thermostaten toen weer terug moeten sturen.

De CV installatie is natuurlijk een gesloten circuit door het gehele huis maar heeft iemand een idee of een alternatief om de bovenverdieping apart te verwarmen van de benedenverdieping?

Ik heb een afbeelding toegevoegd om een idee te geven van de indeling, even snel in Excel dus verhoudingen kloppen niet.


Beste Antwoord

  • Ritske
    Ritske | Moderator
    Antwoord ✓

    Hallo Matthijs,

    Bedankt voor je heldere uitleg. Om boven en beneden afzonderlijk aan te kunnen sturen is er een aanpassing aan het verwarmingssysteem zelf nodig. Je kunt overwegen om twee zonekleppen te laten plaatsen die boven en beneden van elkaar scheiden. Of dit geschikt is in jouw specifieke situatie is voor ons lastig te zeggen. We raden daarom aan om dit met een locale installateur/loodgieter te bespreken.

    Als informatie vanaf de tado° kant zou het er dan als volgt uit komen te zien:

    • De zonekleppen worden bedraad aangesloten op een tado° Slimme Thermostaat (één Slimme Thermostaat boven en één beneden).
    • De verwarmingsketel wordt dan draadloos aangestuurd met behulp van een Extensiekit

    Let er dus op dat er bedrading moet lopen van de plekken waar de Slimme Thermostaten komen te hangen naar de zonekleppen voor boven en beneden.

    Ik vraag me af of deze investering in een huurhuis rendabel is, zoals aangegeven kun je dit echter het beste met een locale installateur/loodgieter bespreken.