Thermostaat direct aansluiten op vloerverwarmingpomp

@Michael : Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet.


Hoe sluit je de Tado Thermostaat direct aan op een vloerverwarmingpomp? Ik heb een Robot standaard verdeler met Grundfos pomp UPM3-O 15-60 AUTOadapt.


Antwoorden

  • En ik las ergens op Tweakers, dat jullie aangeven dat er eventueel een Vloerverwarmingspomp schakelaar tussen kan worden gezet, die parallel geschakeld wordt met de Tado Thermostaat. Welke schakelaar bevelen jullie aan?

  • Ja, ik ben hier ook benieuwd naar.

    Ik heb voor de vloerverwarming een zoneklep die wordt aangestuurd oor een Tado thermostaat.

    Nu wil ik ook de pomp kunnen aansturen. Dit ivm energiebesparing en om e voorkomen dat de pomp te veel belast wordt als de klep dicht is.

  • Ik heb op mijn vloerverwarming een MAGNUM Eco pompschakelaar aangesloten deze schakeld de pomp uit wanneer er geen warmtevraag is, dit bespaard per jaar ongeveer 75.00€. Hij laat de pomp elke dag een paar minuten draaien zodat de pomp niet vast komt te zitten wanneer de vloerverwarming langere tijd uitstaat in de zomermaanden.
  • Ik ben ook benieuwd. Heb dezelfde verdeler&pomp. Maar kan niet vinden of het kan en hoe...
  • Ja, dit kan. Ik heb een door Tado Slimme Thermostaat direct aangestuurde Honeywell 2-weg zoneklep (bedraad) in de aanvoerleiding. Na deze 2-weg klep heb ik een pomp schakelaar die elke dag een paar minuten het water in m'n vloerverwarmingsysteem rond pompt.


  • Het is de bedoeling dat de pomp die af en toe het water rondpompt wordt aangestuurd door een extern kastje dat een stroompuls kan afgeven aan de pomp, dit kan Tado niet zelf.

  • Hoi @nickylenders , ik heb een soortgelijke opstelling en ben benieuwd of het jou gelukt is?

  • Weet iemand hoe je de thermostaat aansluit aan een honywell zoneklep?
  • heb precies gedaan wat hier staat. Heb de Honeywell VC8615...Ketel: Remeha Avanta 28C


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat is geen probleem omdat het circuit van de pomp in zijn geheel achter de zoneklep zit.

  • Hi, ondertussen heb ik een andere oplossing welke vrij goed werkt! Zeker nu met thuiswerken er steeds vaker een verwarming in het huis aan staat, ging er extra veel ongevraagd warmte naar de vloerverwarming waardoor de temp. vaan 1 a 2 graden hoger lag dan gewenst.

    Oplossing, een slimme stekker (Hue Smart Plug) geplaatst waar de stekker van de pomp in zit.

    Via Domoticz, heb ik een event / script in Blockly geschreven die zegt:

    • Wanneer Tado Thermostaat in de woonkamer warmte vraagt --> Stroom aan
    • Wanneer Tado Thermostaat in de woonkamer geen warmte vraagt --> Stroom uit
    • Iedere nacht tussen 02:00 en 03:00 --> altijd een uur aan (voorkomen dat de pomp vast loopt)


    Ik denk dat een zoneklep plaatsen nog beter is.. maar via deze manier werkt het vrij goed en blijft de temperatuur rond de ingestelde waarde.

  • Interessante oplossing @nickylenders! Zou je bereid zijn je script te delen? Ik ben namelijk ook opzoek naar een manier om mijn nieuwe huis om te schakelen naar Tado welke ik in het oude huis ook had. Ik heb in de woonkamer een uitbouw met vloerverwarming en het oude gedeelte van de woning heeft gewoon radiatoren. Jouw oplossing lijkt me hiervoor geschikt.

    Groet, Bart

  • @BartvdM


    Ja zeker!

    Zie prinsscreen.. hij loopt ondertussen al weer een tijdje en werkt prima moet ik zeggen!!



  • @dz0zzl in jouw opstelling is er dus geen aansturing per Zone?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Kijk hier eens naar voor een handige oplossing met een pompschakelaar plus Tado thermostaat.
    https://community.tado.com/nl/discussion/comment/34919#Comment_34919