Nieuwe ketel Vaillant Ecotec Plus VCW 296

Opties

Een vraag van een absolute leek. In het huurhuis waar mijn praktijk gevestigd is, werd vorige week een nieuwe ketel geplaatst (Vaillant Ecotec Plus VCW 296). De installateur had nog nooit van Tado gehoord en is duidelijk ook geen fan. Hij beweert dat ik met de nieuwe ketel continu alle radiatorkranen open moet laten. Als ik vraag waarom en hoe ik dat dan doe met een slimme thermostaat, krijg ik antwoorden als 'Een slimme thermostaat is niet slim'. Daar word ik niet echt wijzer van...

De Tado thermostaat is gewoon aangesloten als aan/uit thermostaat. Dat volstaat ook voor mijn situatie. Ik gebruik Tado enkel om van thuis in te stellen wanneer welke ruimte moet verwarmen in mijn praktijk, aangezien er niet continu in elke praktijkruimte gewerkt wordt. Met Tado kan ik op basis van het werkschema de radiatoren individueel instellen vanop afstand.Enkele radiatoren hebben nog een gewone thermostatische kraan (oa. toilet, gang,...) omdat deze verwarmingen altijd aan moeten als er in de praktijk gewerkt wordt. Dit systeem werkte perfect met de oude ketel.

Kan iemand me zeggen of ik effectief de kranen niet meer afzonderlijk mag bedienen en ze allemaal open moeten blijven? En zo ja, hoe doe je dat dan met Tado? Dan heeft het hele systeem toch geen zin meer? Of moet ik iets anders aanpassen? Ik overweeg op mijn eigen kosten een andere installateur te consulteren, die wel bekend is met Tado, om me te adviseren. Maar ik vrees dat ik mijn huisbaas dan tegen mij krijg, als er iemand anders aan het systeem gaat 'prutsen'. Dus ik probeer eerst hier even of iemand me kan adviseren. Alvast hartelijk bedankt!

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Wellicht was het een installatie met handbediende kranen die je zelf omgebouwd hebt naar thermostatische kranen waaronder Tado?

    Dan moet de installatie eigenlijk worden aangepast met een zgn bypass. Anders kan het voorkomen dat de ketel aan gaat en water probeert rond te pompen maar alle kranen zijn dicht dus dat lukt niet. Dan moet die bypass (een overdruk klep in een leiding tussen aanvoer en retour) er voor zorgen dat de ketel niet in problemen komt.

    Dat kletsverhaal dat "alle kranen altijd open moeten zijn" dat vertellen verwarmingsinstallateurs wel vaker. Dat leren ze op school denk ik. Onzin natuurlijk! Die kranen zitten er niet voor niets op.

    Maar er moet er altijd wel minstens 1 open zijn.

  • Mariska
    Opties
    @Rob2 dank voor je antwoord. Als die bypass er niet is, is het dan voldoende als er continu 4 kranen open staan (op 3)? Dat zijn de kranen zonder Tado thermostaat.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat moet wel voldoende zijn lijkt me. Als het goed is draait de ketel bijna nooit als het al warm is en dus alle kranen dicht staan.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties

    1 radiator open laten staan is al voldoende.

    Er is wel 1 kanttekening, De radiator die open blijft staan moet wel op 6 meter (Er moet 6 meter leiding tussen zitten) zitten. Ik heb de wc altijd open staan. (Ketel staat op zolder) en dat werkt prima.