Zonneklep wordt niet aan gestuurd door de thermostaat

Hallo,

Ik heb een probleem, mijn thermostaat stuurt de zone klep niet aan zodat mijn vloerverwarming niet warm wordt.

Ik heb een Nefit ketel met een converter zodat de Extensiekit kan communiceren.

De thermostaat is bedraad aangesloten op een zone klep maar werkt niet.

Heb al vele instellingen uit geprobeerd in mijn thermostaat maar het lukt mijn niet om de klep te bedienen, de ketel gaat wel aan als ik de temperatuur omhoog doe.

Wie kan mijn helpen.

Alvast bedankt.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Even contact helpdesk opnemen.
    Volgens mij kunnen die je daar wel mee helpen
  • Contact ge had met helpdesk kunnen mijn niet veder helpen .

    ze hebben in door gezet nadat de installatie monteurs ze hebben op afstand de zetting verandert . Nu schakelt de klep wel maar de ketel niet meer.

    Heb zelf weer wat aan gepast . Dan gaat de ketel weer aan maar dan de klep niet meer

    dus de zetting weer terug gezet maar dat helpt niet ketel gaat wel aan maar de klep niet

    mandag maar weer een mail sturen naar tato

    of weet iemand hoe ik het kan oplossen

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Volgens mij is het zo dat als je met de thermostaat de zoneklep wilt aansturen, je verplicht bent de ketel aan te sturen met een aparte extensiekit.

    Technisch zou dit natuurlijk niet nodig moeten zijn als je de ketel via OpenTherm aanstuurt en de zoneklep via het relais, dan zou de thermostaat best in staat moeten zijn om deze beide apparaten onafhankelijk aan te sturen (of het hardware ontwerp moet wel heeeeel raar in elkaar zitten).

    Echter de software voorziet daar niet in en je moet dus een extensiekit bij de ketel plaatsen om dit op te lossen, tenzij men dat softwareprobleem oplost.

    Een ander bekend softwareprobleem is dat je in die situatie niet je ketel met de thermostaat kunt aansturen en de zoneklep met een extensiekit. Dat zou technisch geen probleem moeten zijn maar de software kan het niet. Voor veel mensen HEEL VERVELEND omdat ze een bestaande situatie hebben met een plek aan de muur voor de thermostaat waar al een kabel loopt naar de ketel, en de zoneklep zit ergens in een gangkast waar ze best een extensiekit willen monteren, maar waarvandaan het niet te doen is om een kabel te trekken naar de thermostaat. Dat is voor zover bekend ook nog steeds niet opgelost (na jaren vragen door gebruikers).

  • extensiekit heb ik. En om dat ik een nifit ketel heb moesten ook nog een EMS opentherm

    converter bij. De installatiemonteur heef alles aan gesloten. ( is gecontroleerd door tado door foto’s te sturen. tado zegt dat het goed is )

    Maar wat wij ook doen hij schakelt alleen de klep of ketel

    als je in het instel menu op de thermostaat instelt

    RO1- hco1 -hw aan -ek aan -D01- save . Dan schakelt alleen de klep open en dicht

    DO1- hco1-hw aan -ek aan D01 - Seve dan schakelt Alleen de CV aan

    ts- hco1- hw aan -ek aan D01- Seve dan schakelt alleen de klep open en dicht

    D31 hc01- hw aan- ek aan DO1 Seve dan schakelt alleen de CV aan

    Als je dan alles wis en dan weer naar de eerste instellingen terug gaat dan doet hij niks meer

    wat kan mijn probleem zijn.


  • @Hk15

    Heb je hier uiteindelijk een antwoord op gekregen. Ik heb namelijk precies hetzelfde issue. Mijn Tado thermostaat is beneden bedraad aangesloten op een zoneklep van de vloerverwarming. Boven is de extensiekit aangesloten op de ketel.


    Wanneer ik een warmteaanvraag doe voor mijn vloerverwarming, slaat de ketel aan, het warme water bereikt mijn buizen beneden ook tot precies aan de zoneklep. Deze blijft dicht en stuurt het water via de retour zo weer teurg. Ik krijg met geen mogelijkheid antwoord van de Tado Helpdesk en zit inmiddels met een koude vloer.


    Wat is er bij uiteindelijk gedaan om dit te fixen?


    Alvast bedankt voor je reactie!

  • Nou om heel eerlijk te zijn heeft het één keer goed gedaan. Waar na ik er niet meer aan heb gezeten. De verwarming is nog niet van zelf aan gegaan de temperatuur in de kamer is nog te hoog. Zal komende weken wel geburen. Nog even afwachten. Heb nog we in tussen tijd contact gehad met tado het schakelen van de klep kan soms wel 5 + minuten duurden dat verschilt per keer kan ook kort zijn. Heb alles wel zo weer in gesteld
    Wat tado op afstand heeft gedaan. Eerst alles resetten dan alles op nieuwe instellen en af wachten. Hopelijk werkt het bij jouw ook. Dus tado op afstand in latten stellen.
  • @Hk15 Dankjewel voor je reactie.

    Ja ik had dit ook nooit eerder gezien doordat er inderdaad nog geen warm water benodigd was in mijn vloer. Ik heb zelf met behulp van de "handleiding voor installateurs" mijn Tado ingesteld op OpenTerm wat mijn ketel volgens de handleiding moet zijn.

    Ik heb inmiddels 2 dagen geleden een ticket ingeschoten bij Tado support maar zij lijken van de aardbodem verdwenen. Ik zal dan maar afwachten of zij het voor mij kunnen oplossen.

    In ieder geval bedankt voor je reactie.