Het Grote Archief

Het suggesties forum is helaas zeer onoverzichtelijk geworden.

We zullen veel oude topics hier in samenvoegen.

Mocht uw topic nog altijd relevant zij, graag een nieuwe openen.

0
0 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«13456719

Reacties

  • Hallo,

    Is het mogelijk om geo-location voor 1 gebruiker te deactiveren, zodat de Tado die persoon alleen als 'thuis' ziet wanneer die op de WiFi verbonden is? Terwijl de andere gebruikers geo-location wel actief hebben?

    Of is het zo dat geo-location aan/uit kan, maar dan enkel en alleen voor alle accounts tegelijkertijd? (Zo ja, bij deze een suggestie ter verbetering!)

    bvd

  • Michael
    Michael | Moderator
    mei 2019 aangepast

    Hallo,

    Tot nu toe kunnen gebruikers zich aanmelden voor Geolocatie of niet. Ik heb het topic verplaatst naar de categorie: Suggesties, ideeën en verbeteringen

    Daarnaast kan je in het slimme schema instellen dat bepaalde tijdsblokken wel/of niet moeten kijken naar geolocatie.

    Ik denk dat deze 2 opties uw suggestie oplossen.

    Groet,

    Michael

  • App feature: Ik kan niet per ruimte aangeven of hij iets met toch kan doen. In mijn badkamer bijvoorbeeld toch het niet maar tijdens/na het douchen krijg ik wel De melding van een open raam detectie. Dit is niet per ruimte aan of uit te zetten.

    Eigenlijk gaat het hier vooral om zaken die je I het algemeen instelde maar toch stiekem soms best specifiek zijn.

  • Dit blijkt er toch al in te zitten :3
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik zou graag zien dat alle functies van de smartphone app ook beschikbaar zijn in de webapp.

  • HGB
    HGB ✭✭✭

    Ja, vooral de grafieken en de mogelijkheid om instelling temperatuur per 0,1 graad te kunnen regelen. Dit laatste kan nu alleen in de ruimte waar de wandthermostaat hangt.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja plus de mogelijkheid om aan te geven of je wel- of niet thuis bent (er is wel een button "Thuis" maar daar kun je de status niet veranderen) als je geen smartphone gebruikt (geofencing).

    Ik heb geen smartphone en ik had eerst gechecked op de site of de Tado ook met een gewone computer en webbrowser te gebruiken is en er staat dat dat kan, maar nu blijkt dat "beperkt" te zijn.

    In mijn oude Honeywell thermostaat kon ik aangeven "niet thuis" voor zoveel uren of dagen. Dat zou de Tado ook moeten kunnen, zonder dat je verplicht een telefoon moet hebben (en mee moet nemen!).

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    februari 2019 aangepast

    Als je via de browser de temperatuur van een ruimte verandert zijn er bij 'Duur' 3 keuzes: tot volgende automatische verandering, timer of tot beëindigd door gebruiker. Dat geeft toch wel een paar mogelijkheden. Wat ontbreekt is dat je dit via één klik alle zones tegelijk kunt in-/uitschakelen. Dat kan in de app overigens ook nog steeds niet.

  • De besparingsrapportage waarschuwt dat ik te weinig zou ventileren en geen ramen open. Ik heb echter luchtverwarming met balansventilatie en warmte terugwinning ( brink) en dat systeem regelt de ventilatie en luchtverversing in mijn woning. Is het mogelijk dat u een dergelijke situatie in de software gaat opnemen?

  • Hallo,

    Ik gebruik de installatie in mijn vakantiewoning en ik denk dat de maximale temperatuur variabel maken een goede en eenvoudige manier zou zijn om energie-zuinig te zijn.

    Maak er een parameter van tussen 18°C en 25°C ipv de vaste 25°C

    Al mijn knoppen staan in slaapkamers. 10 knoppen in het totaal. Begrenzen tot 22°C (in mijn geval) zou een merkelijk verschil maken aan verspilling.

  • Bij het design van de radiatorknoppen heeft (voor mij) Tado 2 fouten gemaakt:

    1/ De knoppen hangen in de slaapkamers van mijn vakantiewoning en zijn niet "idiotproof". Oudere mensen draaien wel eens aan de body ipv aan de knop op het uiteinde. Op die knop hadden noppen moeten zitten die duidelijk tonen dat je daar moet aan draaien.

    2/ Er is geen fysische vergrendeling bij het opdraaien van de knoppen. Indien de mensen de knoppen verkeerd in hun handen nemen en ze losdraaien, dan hebben ze die in de hand. Indien de temperatuur dan op 12°C staan (dus de pin staat uitgetrokken) , dan krijgen ze natuurlijk de knop niet meer op de houder.

    Maak een gat met pin aan de zijkant die je moet indrukken met een paperclip net zoals 100.000 andere apparaten. Hoe moeilijk kan het zijn?

    GEVOLG: de knop wordt niet gemonteerd en de leiding staan volledig open en de kamer warmt op tot 26°C. Weg is alle zuinig verbruik.

    Ik heb dit reeds mee dan een jaar doorgegeven aan TADO en telkens komt men bij mij terug dat ik de knoppen kan terug geven in geval van garantie en niet tevreden. Weinig creatief als je het mij vraagt.

  • Matthijs
    Matthijs
    april 2019 aangepast

    Hallo,

    Ik ben twee weken terug betaald over gegaan van V3 naar de V3+ App. In de V3 App kon ik handmatig de temperatuur aanpassen tot aan de volgende automatische schema als ik bijvoorbeeld eerder naar bed ga dan dat de temperatuur automatisch om 23.00 naar 15 graden wordt gezet. In de V3+ App mist deze optie. Graag deze optie weer toevoegen aan de V3+ App.


  • Comictoys
    Comictoys ✭✭✭
    april 2019 aangepast

    Dat kan je toch gewoon (eenmalig) aanpassen in de webversie onder instellingen>ruimtes>[jouw kamer] ?

    Bovenin staat dan "Handmatige bediening op het tado⁠° apparaat" waar je dat in kan stellen.

    @moderator: deze reactie mag weer weg; hij bedoelt wat anders

  • Comictoys
    Comictoys ✭✭✭

    Transparant ducttape als noodoplossing?

  • Ik ben bezig met opbouwen van m’n huis automatisering door middel van Home Assistant. Dit met het idee dat ik zelf dan meer controle heb en geen vendor lock-in heb.

    Het lijkt mij erg leuk om alle parameters van m’n Vaillant CV inzichtelijk te hebben in Home Assistant. Ik weet dat er Ebus adapters te maken/kopen zijn, waarmee je deze technische gegevens naar lezen/schrijven.

    Zijn de Ebus parameters middels TaDo uit te lezen en beschikbaar via een API?
  • Jurian
    Jurian | Admin

    Beste Sander,

    Dit is niet iets wat op dit moment mogelijk is met de API. Ik heb uw vraag daarom verplaatst naar het Suggesties, ideeën en verbeteringen forum. Mochten er genoeg andere mensen zijn die om deze functie vragen zullen we natuurlijk overwegen om deze functie te implementeren. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat de functie waarom u vraagt maar voor een heel select aantal mensen relevant zal zijn.

  • Ik heb overal Tado. Beneden heb ik vloerverwarming. Deze wordt geregeld door een mechanische thermostaatkraan die op WATERTEMPERATUUR open en dicht gaat (zodat watertemperatuur van vloerverwarming max 42 graden is).
    Deze knop bestaat niet in tado uitvoering waardoor het niet communiceert met elkaar. Als een slaapkamer gaat stoken wordt de vloerverwarming dus ook gevoed als het water onder de 42 graden is.. niet handig! Andersom slaat de ketel niet af als de watertemp op 42 zit.. ook niet handig en kans op druk opbouw ten koste van de cv pomp.. ook niet handig.. er zou een kraan moeten zijn voor tado die hier op in kan springen
  • Michael
    Michael | Moderator

    Hallo,

    Tot op heden hebben wij geen oplossing met draadloze communicatie, zie onderstaande tekst voor een mogelijke oplossing.

    Ten eerste is het belangrijk om de rolverdeling van een verwarmingssysteem te begrijpen. Traditioneel gezien is er een thermostaat die de ketel aanstuurt. Als het te koud is, zet de thermostaat de ketel aan en gaat er warm water stromen naar alle radiatoren en/of vloerverwarmingen in uw huis. 

    Om zones/kamers individueel aan te kunnen sturen, heeft tado° Slimme Radiatorknoppen geïntroduceerd. De Slimme Radiatorknoppen communiceren met de Slimme Thermostaat, die vervolgens de CV ketel aanzet. Zodoende kunnen de Slimme Radiatorknoppen warmte aanvragen, hoewel het in de kamer met de Slimme Thermostaat al warm genoeg is. Voor een optimale verwarmingsaansturing raden wij aan, om ook Slimme Radiatorknoppen te installeren in de kamer met de Slimme Thermostaat. De Slimme Radiatorknoppen zorgen dat in die zone de radiatoren dichtgeknepen worden als de gewenste temperatuur daar bereikt is, terwijl andere zones mogelijk nog warmte vragen. 

    De Slimme Radiatorknoppen kunnen echter niet voorkomen dat er warm water door de vloerverwarming wordt gepompt. Als de kamer waar de Slimme Thermostaat hangt is voorzien van vloerverwarming, is het nodig om een aanpassing te doen aan uw verwarmingssysteem. U laat een “zoneklep” plaatsen (tado° is geschikt voor zowel 'normaal open' of 'normaal gesloten' kleppen, zowel laagvoltage als 230v), die door het relais in de Slimme Thermostaat open of dicht gezet kan worden. Er is dus een bedrade aansluiting tussen Slimme Thermostaat en zoneklep nodig. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

    In Nederland kunt u voor het installeren van de zoneklep en eventuele prijsopgave van benodigde tado° producten contact opnemen met onze partner www.Wifithermostaten.nl 

    In België kunnen wij voor u op dit moment geen installateur aanraden, graag contact opnemen met uw eigen installateur voor de installatie van de zoneklep.

    Samenvattend: Wij raden aan om de Slimme Thermostaat te bedraden aan een (te installeren) zoneklep (of direct op de vloerverwarmingspomp), die zodoende de zoneklep (of pomp) open of dicht zet. Zodoende kan voorkomen worden dat de ruimte met vloerverwarming meelift op een warmte-aanvraag van bijvoorbeeld een Slimme Radiatorknop in de slaapkamer. Omdat de Slimme Thermostaat effectief met één apparaat tegelijkertijd bedraad kan worden, moet deze draadloos communiceren met de Extensiekit (draadloze ontvanger) van tado°. Laatstgenoemde moet direct worden bedraad op de CV-ketel. Als u meerdere kamers met vloerverwarming apart zou willen aansturen dan zijn eerdere dus meerdere zonekleppen met bedrade Slimme Thermostaten nodig. Voor de radiatoren zijn Slimme Radiatorknoppen nodig.

    U kunt [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000550043) en [hier](https://support.tado.com/hc/nl/articles/115000533286) meer over dit onderwerp lezen.

  • Ik heb een nieuwbouw en daar is een verluchting systeem. Ik heb ook een rdf controler voor het handmatig te regelen. Zou tof zijn als tado de verluchting hoger kon zetten als de luchtvochtigheid te hoog werd.
  • Michael
    Michael | Moderator
    juli 2019 aangepast

    Hi,

    Tot nu toe kan tado° dat alleen via Smart Home als het verluchtingssysteem dit ook ondersteunt. ''Luchtvochtigheid stijgt over de grenswaarde'' kan als een trigger worden ingesteld voor een actie.

    Bekijk daarvoor de onderstaande link:


    Groet,

    Michael

  • !!Enkel geldig bij modulatie!!

    Na contact met tado werd me medegedeeld mijn idee/vraag te delen. Daar het om dit moment niet mogelijk is in de app:

    Ik begrijp dat de knop de warmteaanvraag doet en dit is ook logisch.

    Maar als je weet dat de CV bij 100% modulatie bv.25kW warmte kan leveren en de radiator X maximaal 3.5kW kan afgeven (55-45°C bedrijf).

    Lijkt het me logisch dat de invloed op de warmtevraag (0..100%) van de desbetreffende knop, maar een invloed heeft 0..14% op de aansturing van de CV.

    =>3.5kW van 25kW = 14%

    Als je dit per knop kan toevoegen kan je een zuinigere werking krijgen, het vermogen van de radiator moet iets hogere genomen worden om de leidingsverliezen (+- 50W ) te compenseren. De regeling van een kamer zal ook minder overschoot hebben.

    Het huidig logaritme kan dus behouden blijven maar op het laatste moet hier nog een wegensfactor aan toegevoegd worden.

    In de App moet je dus het maximaal leverbaar vermogen van de CV ingeven en maximaal afgeefbaar vermogen per (knop) radiator.

    Hieronder vind je een rekenvoorbeeld:


  • arien
    arien ✭✭
    juli 2019 aangepast

    Each room can have up to 7 devices, of which one can be a Smart Thermostat, i.e.

    • 7 Smart Radiator Thermostats or
    • 6 Smart Radiator Thermostats and 1 Smart Thermostat.

    This is a limitation when you have a bigger rooms with many (smaller) radiators. For instance I have 7 radiators and this cannot work together with a smart thermostat. The workaround is to split this in two zones/rooms what is weird since it is one room.

    so an extension until 10 in total would suffice.

  • Hello!

    In my first Tado winter I noticed that the Smart Radiator Thermostats are not attached very tightly to their radiator valve. In fact it is quite easy to release the Thermostats from their place. Part of my Smart Radiator Thermostats are operated by guests and they are not all as cautious as I am. In several occasions guests have turned Smart Radiator Thermostats loose from their place. This can easily result in damage (Smart Radiator Thermostats falling on the floor) and spilling of energy (radiator valve left open permanently). I have written Tado Support about this before and I would like to know what Tado plans to do about an apparent weak point in the design of the Smart Radiator Thermostat. I think it would be better if the Smart Radiator Thermostats were locked tightly in their position.

    Kind regards, Rob Huibers

  • Agree on this matter
  • Wij hebben (bij ons 2e huis) een tuinbesproeiing middels een bronpomp. Het zou geweldig zijn als deze op afstand of automatisch volgens een slim schema aan- en uitgezet zou kunnen worden als de weersomstandigheden daartoe aanleiding geven.

    In feite gaat het om het aan- en uitzetten van een stopcontact, maar dan in combinatie met de weergegevens die toch al door Tado° worden verzameld en geïnterpreteerd: temperatuur en regen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat je dit wel voor elkaar kunt krijgen met een geschikt schakelbaar stopcontact en IFTTT.

    Maar dan moet je uiteraard wel zelf aan het puzzelen ("programmeren") ipv dat dat kant en klaar werkt.

  • Het tado systeem geeft niet altijd correcte waarden van luchtvochtigheid weer.

    Tado radiatorknop in badkamer geeft 66% weer.

    Als test heb ik een tado radiatorknop van mijn slaapkamer naast de kraan van de badkamer geplaatst. Deze geeft 61% weer.

    In deze ruimte heb ik een luchtontvochtiger staan. Deze begint te werken als de luchtvochtigheid boven 60% staat, en werkt momenteel niet.

  • Mijn zoon zet zijn zone vaak op 23 of hoger. Ik zou graag voor die zone een maximum instellen. Dat zou dus een maximum per zone moeten zijn.
  • Je kent het wel heb de ramen lekker open frisse lucht etc maar opeens word het wat kouder buiten maar dat merk je zelf zo 123 niet op. Tado gaat aan jammer van t gas.

    Daarom een alarm via de app in te stellen bij een bepaalde temperatuur.
  • Ik zou het prettig vinden om ook in deze app de mogelijkheid te krijgen om een donker thema te kunnen kiezen.

    Ik heb een amoled scherm en kies daarom zoveel mogelijk donkere thema's.
Deze discussie is gesloten.