Ik heb een Starter Kit Smart Thermostat en een Starter Kit Smart Radiator Thermostat gekocht.

In beiden pakketten zit een Internet Bridge. Mijn vraag is of ik beiden Bridges moet aansluiten op mijn router om de Smart Radiatoren in de slaapkamers individueel te laten verwarmen zonder dat het hele huis wordt verwarmt. Ik heb nu alleen de Bridge van de thermostat aangesloten en de radiator termostaten daarmee verbonden. Het hele huis werd verwarmd door alleen maar de temperatuur in een slaapkamer te verhogen. Waarschijnlijk heb ik iets verkeerd gedaan. Wat doe ik fout?

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Je kan maar 1 bridge gebruiken voor je huis. Helaas heb je verkeerd besteld.
    Dat je hele huis nu warm wordt heeft waarschijnlijk te maken met het toewijzen aan de ruimte.
    Deze kan je makkelijk aanmaken en daar de extra knop aan toewijzen
  • Dank je voor je reactie. Goed om te horen dat ik maar 1 bridge hoef te gebruiken. Dan heb ik daar duidelijk in. Hoe kan ik het toewijzen aan een ruimte aanmaken en daar een extra knop aan toewijzen. Ik ben niet zo technisch.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je moet wat je nu in een verkeerde ruimte geplaatst hebt verwijderen, en weer opnieuw toevoegen.

    Dan vraagt ie of je een ruimte wilt aanmaken.

  • Dank je voor je reactie, Rob.

    Ik heb nu bij de instellingen voor iedere slaapkamer een kamernaam aangemaakt en de daarbij horende radiatorknop toegevoegd. Ik zie nu bij mijn instellingen dat elke kamer zijn eigen naam heeft en zijn eigen radiatorknop. Volgens mij moet het nu goed gaan functioneren. Toch?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja als je overal slimme knoppen hebt en er is 1 ruimte waar het te koud is wordt alleen die knop opengedaan en de ketel gestart.

  • Dank je voor de uitleg, Rob. Ik heb de indruk dat alles nu goed werkt. Ik heb wat kamers ingesteld met tijdvakken en verschillende temperaturen. Ik ga morgen nog even een extra controle uitvoeren om te kijken of alles echt goed werkt.

  • Ik heb vandaag de slimme thermostaat en de slimme radiatorknoppen getest. Ik heb alleen slimme knoppen in de slaapkamers en een slimme thermostaat in de woonkamer. In de slaapkamers werken de slimme knoppen perfect. In de woonkamer, keuken, hal, etc. heb ik geen slimme knoppen. Bij het opwarmen van één van de slaapkamers werden de radiatoren in de woonkamer, keuken, hal, etc. ook mee verwarmd. Ik denk dat mijn probleem zit in het feit dat ik geen slimme knoppen in de woonkamer, keuken, hal, etc. heb. Immers, als de slaapkamer om warmte gaat vragen en de ketel het systeem gaat verwarmen, dan wordt de woonkamer, keuken, hal, etc. ook verwarmd, omdat deze knoppen volledig openstaan (en niet slim dicht kunnen) en het warme water hier ook doorheen gaat. Ook al staat de slimme thermostaat in de woonkamer veel lager dan de slaapkamer die ik opwarm.

    Mijn vraag is: is dit het probleem? Moet er op alle radiatoren in mijn huis een slimme knop gezet worden, zodat een radiator met een slimme knop niet automatisch een andere radiator zonder slimme knop mee verwarmd?

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Yep. Op alle radiatoren zullen slimme knoppen moeten komen.
    Als je nu op de slaapkamers de verwarming aanzet worden de keuken en de woonkamer niet geblokkeerd. Het water stroomt er vrij doorheen.
    Zodra je overal slimme knoppen plaatst is jouw probleem opgelost.
    Let wel op dat je minimaal 1 radiator open moet laten staan om je cv pomp niet stuk te maken. De toilet bijvoorbeeld.
  • Dank je voor de reactie. Een duidelijk antwoord waar ik wat mee kan. Dit vermoeden had ik al.

    Ik heb de slimme thermostaat en de knoppen gekocht omdat ze in de Consumentengids van september jl. als beste zijn getest. Ik heb het hele artikel daarover uitvoerig gelezen. In de Consumentengids wordt er geen enkel woord gerept dat je op alle radiatoren slimme knoppen moet zetten om het systeem goed te laten functioneren. Ook op de website van Tado wordt dit niet expliciet vermeld. Ze vermelden wel dat je het systeem kunt uitbreiden met meer slimme knoppen. Hiermee suggereren ze dat je het niet op alle radiatoren hoeft te plaatsen, maar dat een paar ook volstaat. Het op alle radiatoren plaatsen van slimme knoppen is van essentieel belang om het systeem goed te kunnen laten functioneren. Jammer dat zowel de Consumentenbond als ook Tado dit niet uitdrukkelijk vermeldt.

    Maar dit alles even terzijde. Ik ben je erg dankbaar dat jij me dit wel hebt kunnen uitleggen. Ook goed om te weten dat er minimaal 1 radiator open moet staan om de cv pomp niet stuk te laten gaan. Ik heb in de keuken een convectorput met een convectorradiator daarin waaraan geen radiatorknop zit. Zou ik deze radiator ook open kunnen laten staan.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    oktober 2020 aangepast

    Nou kijk als je op die plekken waar je geen SLIMME knoppen monteert al wel de ouderwetse thermostatische knoppen zou hebben dan werkt het op zich nog wel redelijk, het wordt dan in die ruimtes niet warmer dan op die knoppen is ingesteld. Dus in die zin is het dan wel een "bruikbaar" systeem. Niet optimaal, want als je bijv ziek in bed ligt en het alleen in de slaapkamer warm wilt hebben dan kun je dat niet door de Tado laten regelen, het wordt dan in de woonkamer ook gewoon warm.

    Heb je echter van oorsprong standaard kranen zonder thermostaat en ga je nu alleen in de slaapkamers slimme knoppen monteren dan werkt het inderdaad niet goed. Je krijgt dan die situaties dat het op je slaapkamer goed is en in de woonkamer 25 graden.

    Tado gaat er min of meer van uit dat je al gewone thermostatische kranen hebt, en die gaat vervangen. Wellicht is dat in Duitsland min of meer de standaard situatie. Er is daar wel meer aan huizen standaard veel beter dan hier (bijv hang- en sluitwerk van ramen en deuren). Hier in Nederland heb je nog veel installaties met gewone kranen, en je ziet hier ook wel eens mensen die verbaasd zijn dat ze de Tado kranen niet ipv de gewone open/dicht knop kunnen monteren, dat staat niet goed op de website.

  • Dank je voor je reactie, Rob.

    Ik wist wel dat je Tado kranen niet op de gewone open/dicht knop kunt monteren. Dat stond wél in de Consumentengids. In de woonkamer, keuken, hal en alle overige vertrekken heb ik echter van oorsprong standaard kranen zonder thermostaat. Dus deze moet ik allemaal door een installateur door thermostatische exemplaren laten vervangen. Althans, het ventiel zodat er een slimme knop van Tado op kan. Behalve 1 radiator die open moet blijven staan om de cv pomp niet stuk te laten gaan. Hierbij kies ik voor de convectorradiator in de convectorput in de keuken. Ik ga morgen contact opnemen met een installateur om een offerte aan te vragen. Wordt het toch nog een dure grap.

    Dank je nogmaals voor de toelichting.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Dure grap valt wel mee. Het is wel even een flinke investering. Maar dat is ook met dubbel glas en isolatie van dak, spouwmuur en vloer.
    Ik ben handig genoeg om alles zelf te doen. Koste me wel twee dagen werk en een hoop lelijke woorden.
    Mijn besparing was circa 400€. Met 3 jaar heb ik dit dus terug verdiend. Ik ben nog steeds heel blij met de aanschaf. Geeft ook veel meer comfort nu. Kinderen zetten bv een half uur voordat ze naar bed pas de verwarming aan. Ipv de hele dag de knoppen open.
    Iedereen hier in huis werkt en gaat naar school met wisselende tijden. Dus het hele systeem gaat pas aan als er ook echt iemand naar huis gaat.
    Dus als iedereen laat thuis komt staat niet onnodig de verwarming al te stoken. Maar het is wel lekker warm als je thuis komt.
    Het echt stoken 2.0 met dit systeem.
    Er blijven wel wat kleine haken en ogen in zitten. Maar heb wel het idee dat dit in de toekomst nog aangepast wordt.
  • Goed om te horen. Je feedback heeft mijn enthousiasme erg versterkt. Dank je daarvoor. Ik ga er ook voor. Ga morgenochtend meteen de installateur bellen en probeer zoveel mogelijk zelf te doen.