Tado aansluiten op stadsverwarming

Opties

Hallo allen,

Aantal vragen van een thermostaat- / elektron00b. Ik heb gisteren een Tado slimme thermostaat gekocht en deze wil ik aansluiten in mijn woning, welke is voorzien van stadsverwarming. Eerste keer dat ik dit doe, dus bear with me. :-)

De oude thermostaat was een Honeywell ChronoTerm (volgens mij de niet modulerende versie?). Deze was als volgt aangesloten. Begrijp ik het goed dat het dus niet uitmaakt hoe blauw en rood op R en W zijn aangesloten (aangezien het 24v zwakstroom is)?

Daarnaast heb ik een Grundfos UPM3x Auto 15-60 CBP ZZZ installatie (zie foto). Volgens mijn installatietekeningen van de nieuwbouwwoning zie ik de notitie "Tweeklep bij verdeler" (betekent dit dat er twee zones zijn voor de vloerverwarming en al mijn radiatoren op de overige verdiepingen?). Aangehecht in ieder geval een foto van de installatie.

Nu mijn vragen:

  • De Grundfos staat als merk wel in de app, maar ik kan deze specifieke installatie niet vinden. Daardoor kan ik geen gebruik maken van een guided installatie. Tips / tricks die ik over het hoofd zie?
  • Ik heb vooral wat installatiehandleidingen gelezen online en probeer te achterhalen wat precies voor mij van toepassing is. Kan ik mijn blauwe en rode draden aansluiten in de - en + (max 36v zwakstroom) sectie van de Tado?
  • Op basis van wat ik lees, maakt het volgens mij niet uit hoe ik rood en blauw aansluit? Klopt dat? Als het niet klopt, hoe dan wel?
  • Op welke stand moet ik de Tado instellen in de Installateursmenu?
  • Ter lering en vermaeck I: valt deze installatie dan onder OpenTherm? Hoe en waar herken ik dit aan?
  • Ter lering en vermaeck II: Valt dit onder een analoge of digitale aansluiting cf. installatieguide?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Waar loopt die kabel van de thermostaat naar toe? naar die klep van de vloerverwarming? Of naar een algemene klep ergens bij de meter die het hele huis regelt?

    In ieder geval is dit NIET opentherm en daar moet je het dus ook niet op aansluiten, dan gaat de boel stuk.

    Rechtsboven in de Honeywell zie je dat dit een schakelcontact is. Dat zijn de COM en NO aansluitingen in de Tado thermostaat. Met een aan/uit regeling, geen opentherm (modulatie).

  • prance
    Opties

    Waar loopt die kabel van de thermostaat naar toe? naar die klep van de vloerverwarming? Of naar een algemene klep ergens bij de meter die het hele huis regelt?

    Ik vermoed dat hij direct naar de pomp gaat, zoals weergegeven op de tweede foto.

    In ieder geval is dit NIET opentherm en daar moet je het dus ook niet op aansluiten, dan gaat de boel stuk.

    OK

    Rechtsboven in de Honeywell zie je dat dit een schakelcontact is. Dat zijn de COM en NO aansluitingen in de Tado thermostaat. Met een aan/uit regeling, geen opentherm (modulatie).

    OK.. welke kleur moet ik op COM en NO aansluiten? Is er een document waarin ik dit na kan lezen. Ik heb de handleiding doorgeakkerd, maar zie daarin niet iets dat ik kan gebruiken.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Bij een schakelcontact maakt het niet uit welke kleur je aan welke kant aansluit. Het enige wat van belang is dat je de juiste 2 van de 3 contacten gebruikt op de Tado. Dus niet het NC contact.

    Ik weet niet hoe je in dit geval de boel precies moet configureren zodat de thermostaat snapt dat hij alleen de vloerverwarming moet regelen en niet het relais moet sluiten als de kranen warmte vragen. Dat moet je aan de helpdesk vragen. Als je een dergelijke setup hebt met een ketel dan heb je verplicht een extensie unit nodig die de ketel aanstuurt, die zou je kunnen aansluiten op een algemene klep die meteen bij de meter zit maar als die er niet is dan weet ik niet hoe je het goed kunt laten werken zonder die extensie unit. Vragen dus.