Tado op zelfde ketel omzetten van aan/uit naar modulerend

Hallo allen,

Sinds begin dit jaar ben ik in het bezit van de Tado v3+ en heb ik het hele huis voorzien van Tado radiatorknoppen (11 stuks). De installatie was super simpel en het werkt als een speer en we zijn er erg blij mee.

Wij hebben een Daalderop combifort 32/80+ ketel en de Tado thermostaat heeft de oude Honeywell Chronotherm IV vervangen. Ik heb het installatieproces doorlopen bij aanschaf en hierin is de Tado thermostaat 'aan/uit' aangesloten net zoals de oude Honeywell thermostaat dit was.

De ketel is echter ook modulerend te gebruiken door simpelweg het stekkertje op de ketel om te zetten van aan/uit naar modulerend (is het echt zo simpel?)

Ik neem echter aan dat ook de Tado thermostaat anders ingesteld moet worden om hier gebruik van te kunnen maken aangezien die nu alleen aan/uit aanstuurt. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit voor elkaar krijg of is enkel de stekker op de ketel omzetten voldoende om zowel de ketel als de thermostaat modulerend te krijgen? De ketel heeft ook nog een buitentemperatuursensor (ik weet niet of dit nog van belang is in het geheel).

Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik een nu, perfect lopend aan/uit systeem, om zeep help door te gaan lopen prutsen. Echter vind ik het jammer om geen gebruik te maken van de modulerende functie van de ketel omdat dit toch een flinke besparing kan opleveren.

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste Antwoord

Antwoorden

  • Hallo Rob,

    Dankjewel voor het antwoord. Ik ga contact opnemen met de helpdesk. Dat lijkt mij de meest veilige optie.
  • Beste Ceekay,

    Heb je nog antwoord op je vraag gehad? Ik heb eenzelfde situatie, maar dan met een Nefit Ecomline Excellent CV-ketel.

  • Beste De-Colonel,

    Ik heb er helaas nog geen tijd voor gehad om er achteraan te gaan. Ik blijf ook een beetje huiverig om het om te zetten. Eigenlijk van 2 kanten; gaat het goed werken en wat vindt de ketel ervan om na 15 jaar ineens anders aangestuurd te worden. Geen idee of het een probleem gaat zijn maar toch. Is het jou al wel gelukt om het modulerend te maken? Zo ja, heb je dit dan via de helpdesk gedaan of via het installateursmenu?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Het is echt heel simpel. Stekker op de cv ketel omzetten zoals je zelf zegt. Twee kabels op je tado thermostaat omzetten naar het + en - klemmetje.
    Mailtje sturen naar de helpdesk en alles is klaar.
    Mijn ervaring is nu het modulerend werkt hangt er ook ineens een andere temperatuur is huis. Geen pieken en dalen meer.
    En bespaard mij redelijk was gas.
  • Ik heb het vandaag aangepast. Het was erg druk bij de helpdesk en vandaag gaven ze antwoord op mijn vraag die ik eergisteren heb gesteld. Ik heb meteen de stekker op de ketel omgezet, de bedrading op de thermostaat aangepast en op de achtergrond hebben ze de configuratie gewijzigd. Alles werkt nu prima, goed opgelost zo. Ging ook erg prettig met de helpdesk. De dame met wie ik sprak snapte ook precies wat ik allemaal wilde aanpassen.

    Ze heeft ook de warmwater functie aangezet. Daar ben ik nog een beetje mee aan het stoeien over hoe ik dit nu moet instellen. Standaard staat die op 55 graden maar ik lees overal dat je toch minimaal 60 graden moet hebben i.v.m. legionella. Ik heb het dus ook op 60 graden ingesteld echter merk ik totaal geen verschil dus ik weet niet of er nu ook daadwerkelijk iets gebeurt.

  • Voor de liefhebber de link naar handleiding voor installateurs: https://www.tado.com/start/manuals/st/Bedrade%20Slimme%20Thermostaat%20Handleiding.pdf

  • Weet iemand hoe je kunt checken of de thermostaat ook echt op modulerend staat? Ik haal dat niet uit de handleiding.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Als je hem op +/- hebt aangesloten en niet op COM/NO dan is ie modulerend.

  • Kun je het niet zien op de thermostaat @Rob2 ?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Klik em even van de houder en je kunt het zien (waar de draden zitten).

  • Dank, @Rob, maar ik bedoel ergens op het scherm van de thermostaat. Ik heb 'm zelf aangesloten, dus de kabels kan ik vinden. Aangezien hij nogal snel naar maximaal vermogen schiet, vroeg ik me af of de thermostaat wel goed ingesteld is & eventueel zelf een indicatie kan geven van modulerend ja/nee

  • Hoi ik pik even mee in.
    De cv technieker is volop bezig met onzr nieuwe cv/sanitair installatie in dienst te zetten.

    Tevens een itho daalderop combifort2 32/80+ ketel.

    Het 1e circuit is via een tado bedrade thermostaat op opentherm ingesteld.
    Het tweede circuit is op het bijkomende, 2e circuit op de ketel aangesloten met een honeywell regelklep.
    Ik lees dat deze aan/uit moet sturen dus niet modulerend.
    Hoe stel ik dat in?
    Ik zie een optie potentiaalvrij, een optie 220v en een optie analoog in de handleiding voor professionals.
    Welke dien ik te kiezen?

    Iemand ervaring met die ketel en 2e circuit?
  • Ik lees ook even mee
  • @MarkHiemstra Het is een jaar oud topic, dus niet veel beweging hier.

    Tado thermostaat instellen kan blijkbaar via de tado support desk. Maar je kan het ook zelf: thermostaat opnieuw installeren met de wizard (evt eerst helemaal verwijderen; ik zou daarna wel alle kamer instellingen langslopen of de opnieuw geinstalleerde thermostaat weer als zoneregelaar is ingesteld). De wizard maakt alles vanzelf duidelijk, inclusief bedrading.


    En je kan het protocol controleren op de thermostaat zelf

    Het ingestelde protocol wordt nu getoond (in het voorbeeld R01=aan/uit). Met de pijltjes kun je het gewenste protocol kiezen. Druk daarna herhaald op de ronde knop totdat save en een vink wordt getoond. Dan is je thermostaat weer ingesteld.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja leuk maar dat is dus maar 1/4 van het verhaal want je moet ook:

    • de bedrading van de thermostaat aanpassen
    • meestal de bedrading op de ketel aanpassen (draad naar andere schroefjes zetten)
    • eventueel de ketel anders configureren of misschien alleen opnieuw starten
  • @Rob2 Ja, dat staat allemaal al eerder in deze draad. Maar er werd door jou en door @B79 gezegd dat je contact op moet nemen met de helpdesk, maar dat hoeft dus helemaal niet.

    En mijn eerste opmerking ging over de wizard, als je die volgt wordt zelfs verteld dat je gaatjes kan boren of plakstrips gebruiken om de ST te plaatsen…. Maar belangrijkste, voor zo’n simpele verandering hoef je niet een dag op support te wachten, als je het zelf ook eenvoudig kan.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je HOEFT geen contact op te nemen met de helpdesk, dat heb ik in mijn 1e antwoord ook al verteld, maar als iemand hier moet komen vragen hoe het moet (ondanks dat dit antwoord al 20 keer op het forum staat) en dan nog moet vragen naar allerlei details die al in de handleiding staan, dan is het denk ik beter om toch maar de helpdesk in te schakelen.

  • @Rob2 je kan ze vis geven, maar je kan ze ook leren vissen.Een volgende bezoeker heeft daar ook weer gemak van.

  • Hallo,

    Ik lees in deze discussie dat @Ceekay zijn Honeywell Chronotherm IV heeft vervangen met een Tado-thermostaat.

    Ik probeer hetzelfde te doen met een Tado draadloze ontvangen, maar mijn ketel reageert niet. Ik heb van Tado-support het aansluitschema gekregen voor mijn ketel (Daalderop Multisolar). Volgens dat schema moet het als volgt worden aangesloten:

    -Rode kabeltje dat bij de Chronotherm op de ‘R’ terminal zat, naar de COM

    -Blauwe kabeltje dat bij de Chronotherm op de ‘W’ terminal zat, naar NO

    De ketel is ingesteld voor Aan/Uit. In de ontvanger heb ik niks aangepast, dus die zou volgens de professional handleiding ook op Aan/Uit moeten staan.

    Wanneer de ontvanger nu warmte vraagt, gebeurt er in de ketel niets.

    Heeft iemand suggesties wat er fout is?

  • @Adriana Misschien moet je ook aan de ketel de draden op andere contacten aansluiten, en vervolgens de ketel uit en weer aan zetten. Maar dat lijkt goed te zitten als je zegt dat deze op,aan/uit is ingesteld.

  • Adriana
    Adriana
    september 2022 aangepast
    @Andreplusplus Bedankt voor je antwoord. Het probleem is inmiddels verholpen. Met de instructies in deze thread om de ontvanger in te stellen, zag ik dat de ontvanger ingesteld was op D01, OpenTherm dus. Geen idee op welk moment dat is gebeurd.
    Ik heb hem teruggezet naar R01 en nu werkt het.