Slimme knop regelmatig niet bereikbaar

Hoi,

In 1 kamer heb ik continue problemen
met 1 van mijn slimme thermostaat knoppen. Regelmatig zegt de App geen externe verbinding. Ik heb al een aantal keer opnieuw gepaired, ik heb de knop al omgewisseld met een knop uit een andere kamer en gisteren heb ik zelfs een nieuwe bekabelde wifi acces point in de kamer aangelegd. Deze ochtend was er weer geen verbinding. Nadat ik de batterijen eruit heb gehaald en opnieuw de knop heb aangesloten zie ik wel verbinding in de app maar reageert de knop niet op de App. Nu tijdens het schrijven is de verbinding weer weg. Het gaat om de knop met 6256 achteraan. Graag hulp.

Groet Mark

Beste Antwoorden

  • Jurian
    Jurian | Admin
    Antwoord ✓

    Al uw tado°-verwarmingsapparaten maken verbinding met uw centrale tado° Bridge. Deze Bridge wordt meestal aangesloten op uw internetrouter. Op dit moment lijkt de draadloze verbinding tussen uw apparaat en de Bridge niet stabiel te zijn. Controleer het volgende:


    1. Pak een langere internetkabel en verplaats de tado° Bridge zodanig, dat de afstand tussen de bridge en andere elektronische apparaten minimaal 1 meter is. U kunt ook proberen om de bridge op een centrale plek in huis te plaatsen.

    2. De antenne in de Bridge is vlak, waardoor de oriëntatie van de bridge een grote invloed heeft op het bereik. Probeer de bridge 90 graden te draaien.

    3. tado° werkt op de 868Mhz frequentie. Er kunnen andere apparaten in uw huishouden zijn die ook op deze frequentie werken. Als dit het geval is, verplaats deze apparaten dan zo ver mogelijk van de tado°-apparaten.

  • Jurian
    Jurian | Admin
    Antwoord ✓

    Het is niet mogelijk om een extra bridge in te zetten. Per account is er 1 tado bridge.

    De enige manier om de verbinding stabieler te krijgen is om de bridge te verplaatsen zoals ik in mijn eerdere post al aangaf.

    Let op: U hoeft dus niet opnieuw te pairen! U moet alleen de bridge verplaatsen. Eventueel naar een andere kamer. (tijdelijk met een langere internetkabel)

«13

Antwoorden

  • Ik heb hem vandaag opnieuw gepaired. Hopelijk blijft hij het nu doen.?
  • Hij doet het weer niet, ik wordt er helemaal gek van..... kan iemand support leveren?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Wifi aanleggen heeft geen zin want de knop werkt niet via Wifi.

    Er is een eigen radioverbinding van Tado in gebruik en als die geen bereik heeft zal het niet werken.

    Dat zou meestal geen probleem moeten zijn maar wellicht heb je veel radio-afscherming (metaal) in de richting van die knop...

  • Beste Rob,

    Bedankt, maar hoe los ik het op? Kan ik een extra internet bridge toevoegen in die kamer?

    Groet

    Mark
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik weet niet of dat mogelijk is, daar moeten de Tado mensen antwoord op geven...

  • De oplossing is dat er een soort device wordt ontwikkeld die het signaal kan versterken. Zoals een wifi extender?

  • ik en hetzelfde probleem. Alles geprobeerd, zelfs een ziggo wifi booster via stopcontact gekocht en hier tado bridge op aan gesloten via LAN poort om zo een kleiner afstand te krijgen tussen bridge en slimme Tado verwarmingsknop. Echter de bridge connect dan niet via wifibooster en stroomnet met de router in de meterkast. Router op IPv4 en IPv6 gezet maar hij connect niet. Ik kan voor veel geld een lange LAN kabel later trekken naar het midden van het huis. Maar een Tado Bridge extender zou ook mooi zijn, bestaan die? De afstand tussen de Tado bridge en Tado verwarmingsknop is 15 meter en er zit slechts 1 verdieping tussen, dus waarom verliest hij contact ?

    Knoppen gewisseld, nieuwe batterij, nog steed geen verbinding, Huis uit 1640 dus niet veel staal of beton wat de verbinding in de weg staat. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

  • Ik heb hetzelfde probleem, plaats ik de bridge dichter bij de mankerende radiatorknop, dan valt er eentje van tussen aan de andere zijde. Een tweede bridge kunnen plaatsen zou een oplossing kunnen bieden, maar zoals ik lees kan er maar 1 bridge per account worden toegewezen ?? Hier een Mesh netwerk met accesspoint door het gebouw, kan dus op verschillende plaatsen een bridge bijplaatsen indien nodig. Graag een oplossing.

  • Je kan helaas maar 1 bridge aansluiten op je systeem. Vanuit die bridge gaat er een radio signaal op 868 MHz communiceren met al je Tado apparatuur. Het kan zijn dat er in je omgeving andere apparaten (niet Tado) ook uitzenden op die frequentie. Dit kan storen. Met een ontvanger op 868 MHz zou je kunnen luisteren of deze frequentie 'schoon' is. Maar niet iedereen heeft zo'n ontvanger.

    Het kan ook de afstand zijn tussen Tado apparaat en bridge. Ieder huis is weer anders en je kan nooit zeggen dat de afstand maximaal x meter kan zijn.

    Indien er een verstoring is op 868 MHz de bron opsporen en kijken of je die kan elimineren.

    Wat mij betreft is er maar een oplossing als het bereik niet voldoende is en dat is een externe antenne maken op de bridge om het bereik te vergroten. Maar daar zou ik niet aan beginnen als je de kennis daar niet van hebt.
  • Hier zelfde probleem, Huis is in L-vorm, aan de ene kant geen bereik, Schuif ik de bridge op heb ik er aan de andere kant die er vantussen vallen. HEb momenteel een plek in huis waar ik overal bereik heb, behalve 1 verwarming (maar bij deze kan ik best zonder tado). Enige probleem is nu dat de bridge in het midden van het slaapkamerplafond hangt, en de drie witte leds hyperfel zijn.


    Graag een oplossing van Tado uit om hier toch een versterker, backup-bridge, of iets dergelijks op te vinden.

    HEb overal in huis bekabelde aansluitingen, dus extra bridges/extenders plaatsen is hier geen probleem.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dit zou op te lossen moeten zijn maar kennelijk is het nu softwarematig niet mogelijk...

  • Hier ook hetzelfde probleem, opnieuw enkele kabels gelegd naar meest centrale plaats woning.

    knoppen op andere zijde woning (10 m) vallen nu weg.

    Wordt wel eens tijd dat Tado hier oplossing voor maakt.

  • De enige snelle oplossing is om de antenne in de bridge te vergroten, lees verlengen. Je hebt blijkbaar een huis waar het signaal van Tado niet volledige dekking heeft. Helaas heb ik geen 2e of defecte Tado bridge om daar eens mee te knutselen. Maar waarschijnlijk zit er nu op de print of in de behuizing een kort draadje. Zou je deze antenne vergroten/verlengen zal zeer waarschijnlijk ook de ontvangst vergroten. Nogmaals, modificatie geheel op eigen risico.

    MiC
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nee dat moet je niet doen, het is niet zo dat een dergelijke antenne beter wordt als je hem "verlengt". Een antenne is gemaakt voor een bepaalde golflengte en heeft een daar bij behorende lengte. Om de antenne te vebeteren moet je andere dingen doen, zoals extra elementen toevoegen parallel aan de bestaande. Bovendien, als je een antenne beter maakt dan geeft dat altijd een "richtingsgevoeligheid". Dus het wordt in een richting beter en in een andere richting slechter.

  • eddy66
    eddy66
    september 2020 aangepast
    Beste Rob2,
    Deze topic loopt nu ruim een jaar, welke oplossing is nu voorhanden om dit probleem constructief goed op te lossen. Ook ik ondervind problemen met een radiator kraan in een convectorput. De bridge bevind zich op dezelfde verdieping. Terwijl de radiator kranen die twee verdiepingen hoger zitten gewoon gepaird blijven.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik weet niet waarom je het aan mij vraagt, ik ben ook maar gewoon een gebruiker en werk niet bij Tado.

    Ik kan alleen aangeven dat dit probleem in principe technisch op te lossen is (in de software of door het toevoegen van extra hardware zoals een 2e bridge) en dat het uitblijven van een oplossing dus alleen geweten kan worden aan desinteresse bij Tado.

  • Ik zou ook wel een tweede bridge op zolder willen plaatsen, dan heb ik genoeg dekking voor gans het huis, want gisteren verloor de knop plots de verbinding in de kamer van onze zoon.

    Effen knop erafgehaald en naar beneden gehaald waar de bridge ligt en direct terug verbinding en tot op heden nog altijd verbinding.

    Dus ik denk dat deze knop net op de grens ligt van een goeie/slechte verbinding, een extra bridge op zolder zou dit euvel verhelpen zoals ik al eerder hier aanhaalde

  • Hallo,

    Ik ben onlangs overgestapt op Tado. Dit na positieve verhalen van collega's. (En een slechte ervaring met de bridge van Intergas).

    Maar ik ben helaas al snel op dit draadje uitgekomen: ook ik heb een repeater nodig!

    Tado, luister alstjeblieft naar je klanten. Ik heb nu 14 thermostaatknoppen van jullie, en misschien heb ik er nog meer nodig. Maar zonder repeater gaat hier nooit werken. 😪

    Hoe moeilijk kan het zijn? Bovendien verkopen jullie dan nog weer een item, mooie handel lijkt me.

    Floris

  • Spijtig dat wij dit soort berichten moeten plaatsen anno 2021. Hier ook hetzelfde probleem. Te groot huis, mogelijk teveel beton, in ieder geval: slechte connectie tussen de tado producten.

    Loop ook al een week te klooien met het verplaatsen van de bridge.

    @ tado : Beetje sneu dat jullie hier blijkbaar niets aan doen. Het zal waarschijnlijk ook wel in de meeste gevallen goed gaan, maar zo te lezen ben ik niet de enige.
  • Ik hoop dat jullie van de lessen van de Wireless Thermostat leren (individuele temperatuursensoren zijn fijn!) en ook Internet Bridge repeaters (of gewoon een Internet Bridge met veel beter bereik, desnoods met een antenne) gaan leveren. Hell, combineer de techniek en maak van de Thermostat een Internet Bridge repeater.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dit soort apparaten werken met zendertjes met een heel klein zendvermogen. Dit is om meerdere redenen:

    • je wilt het batterij verbruik zo laag mogelijk hebben
    • er zijn wettelijke bepalingen voor vergunningvrij gebruik die het zendvermogen beperken (10 mW EIRP)

    Het is dus niet een kwestie van "doe even wat meer vermogen of een betere antenne want we hebben meer bereik nodig"!

    Wat ze wel kunnen doen is repeaters maken of er een mesh netwerk van maken. Er staat nu wel in de verkoopfolder dat het een mesh netwerk is maar dat is een leugen, zoals daarboven al bevestigd door Jurian van Tado: al je devices maken verbinding met de bridge, dat is geen mesh netwerk maar een ster netwerk. Bij een mesh netwerk maken de devices onderling optimale verbindingen en zou bijvoorbeeld een knop op zolder verbinding kunnen maken met een knop op de 1e verdieping die op zijn beurt weer verbinding maakt met de bridge op de begane grond.

    Met een mesh netwerk zou het probleem er in de meeste woningen niet zijn. Maar dat vereist wel meer software en ook kan het problematisch zijn met batterijverbruik.

  • Maranzano
    Maranzano
    december 2020 aangepast
    Beste heren,

    Ik heb ook het zelfde probleem. Welliswaar steeds een andere knop die de verbinding verliest of alles in zijn geheel zodra de thermostaat zijn verbinding verliest.

    Ik heb ook van alles geprobeerd om dit te verhelpen, recht op zetten, verschillende plekken aangesloten noem het maar op.

    Ik denk als de bridge door radio zenders wordt aangestuurd dat ze beter kunnen kijken hoe de mesh wereld werkt. Want dat werkt beter???


    De klantenservice heeft mij verschillende keren geholpen maar ze komen elke keer terug op de vervelende basis instructies.... het lijkt Ziggo wel, die eerst tegen je zegt "is de kabel aangesloten?". En dat ondanks ik als openings zin aangeef dat ik alles wat mogelijk is (NOOB 🤣🤣) al geprobeerd heb.

    Er heeft 1 medewerker mij verteld dat hij de bridge op een ander kanaal gezet heeft????? Hieruit haal ik dus dat niet op radio frequentie werkt maar op wifi???

    Ik vind het gewoon heel jammer. Heel mooi systeem/gedachte maar slechte aftersales en dan is het toch wel veel geld voor een radiator knop/systeem wat het niet waar kan maken.

    Als iemand een suggestie heeft wat wel werkt en hoe, hoor ik het graag.

    *overstap naar Honeywel evohome??

    Gr.

    Jeroen
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "hoe het in de mesh wereld werkt" dat is een beetje een algemene bewering die ook al verwaterd is doordat in de wifi wereld de term "mesh" tegenwoordig ook al wordt gebruikt voor netwerken die helemaal geen mesh zijn.

    Dit soort termen moet je tegenwoordig in je folder zetten om de mensen te laten denken dat je een goed product hebt, je ziet zelfs Tado dat doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook waar is. Het Tado netwerk is een ster netwerk ("alle apparaten maken verbinding met de bridge"), en de meeste wifi spullen gebruiken de term "mesh" voor een stel accesspoints die allemaal met dezelfde netwerknaam werken en waartussen de gebruikers heen en weer kunnen hoppen, bijv een beneden en een op zolder. Dat is netwerktechnisch ook GEEN mesh!!

    Bovendien blijft gelden wat ik al eerder schreef: ondersteuning van mesh netwerk zal ten koste gaan van batterijverbruik. En complexere software vereisen.

    Ik denk dat de meest realistische opties voor Tado zijn:

    • ondersteunen van meerdere bridges in hetzelfde huis (ieder verbonden met internet)
    • maken van een repeater (evt als software optie voor een bridge)

    Beiden vereisen ze uiteraard programmeerwerk, en dat is kennelijk een probleem.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    december 2020 aangepast

    Als we later verwarming op zolder bijplaatsen, dan zal die net te ver zijn voor een Tado knop, alhoewel er wel internet is op zolder.

    Is enige plaats waar ik voor internet kan zorgen voor het moment en om nu extra internet bij te plaatsen om een knop te bedienen

    Dus wel een losse temperatuurvoeler, maar geen extra bridge...

  • Ik zit met het zelfde probleem met het slechte bereik naar sommige ruimtes.

    Is het niet mogelijk een losse 868 mhz signaalversterker te plaatsen van een andere fabrikant

    zoals bijvoorbeeld die van de watts vision? Watts Vision signaalversterker | Benem

    welke het signaal van de bridge naar de thermostaat knoppen doorstuurt

  • Ook hier range problemen. Al mijn radiatoren vervangen voor tado maar ik wou dat ik eerst wat had gegoogled.

    Wat een k systeem. De radiator op zolder werkt prima en is 3 verdiepingen verwijderd van de bridge, en een radiator 3 meter van de bridge valt continue weg. En als die niet weg valt dan valt de thermostaat wel weg, die naast de bridge hangt. Ik word er helemaal knettergek van.

    Na wat googlen kom ik erachter dat de problemen met range al 3 jaar bestaan, duizenden gedupeerde op meerdere verschillende tado community sites, en NUL oplossingen vanuit tado, behalve het zelfde fabel verhaal "verplaats de bridge".

    NEE, ik verplaats de bridge niet fix gewoon je defecte zooi. De oplossing is zooooo simpel, een range extender.....

    Heb spijt dat ik niet een ander merk heb gekozen, want je komt ook niet meer van deze rommel af, verkoopt voor geen meter op marktplaats want iedereen weet van de problemen inmiddels.

    En support, die kan je niet eens meer bellen. 1 of ander gaar chat bericht achterlaten zodat je 3 dagen later blij wordt gemaakt met een dooie mus, lekker dan. Super customer service.

  • Gezien ik het tado systeem overweeg in onze woonst en volop aan het bekijken ben of dit een goede optie is informeer ik graag even:


    1) Kan er ondertussen een extra bridge bij geplaatst worden indien de signaalkwaliteit niet ok is ?

    2) Fungeren de thermostaten en/of de thermostaatkranen tevens als versterker/doorgeefluik voor het draadloze signaal ? Dus kan een thermostatische kraan die te ver van de bridge staat, via een thermostaat die wél in range staat verder communiceren naar de bridge over deze thermostaat heen ?

    3) Ik zag ook een draadloze ontvanger/extension kit: Als deze bijkomend geplaatst wordt versterkt die het signaal naar de bridge toe ?

  • Hi @SvenVB: alledrie nee, helaas. De verbingsproblemen zijn er dus nog steeds. De bridge is het centrale punt voor alle apparaten (en dus ook die extension kit) en daar is nog geen repeater voor/extra bridge in repeater modus.

    Ik heb zelf ook de externe-toegangsproblemen met 2 radiatorknoppen (ca 5-6 meter afstand van de bridge zonder beton of zo er tussen) en de tado klantenservice heeft 2x geprobeerd van kanaal te wisselen (geen succes). Gisteren kreeg ik te horen dat ze de bridge willen vervangen door een nieuwe. Geen idee wat dat gaat doen.