Slimme thermostaat

Beste lezers,

Sinds vandaag in het bezit van de Tado V3 slimme thermostaat. Nu reageren de touch knoppen heel erg slecht. Is er een manier om deze te kalibreren/af te stellen?


Hoor het graag.

Antwoorden

  • Het is opgelost.

    Het is belangrijk om de polariteit niet om te draaien, geen verwarming, slechte tot niet reagerende touch knoppen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Er is een installatie wizard die je exact vertelt wat je moet doen. Teveel mensen lijken die niet te gebruiken of niet exact te volgen...

  • Hoi Rob2.

    In de wizard staat dat de polariteit niet uitmaakt, het maakt dus wel degelijk uit hoe hij aangesloten wordt.
  • Normaal gezien maakt het niet uit, maar hier ik ook mooi de - op de - en de + op de + aangesloten

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    De polariteit maakt niet uit als je een aan/uit aansturing hebt (COM en NO) maar als je een bus aansturing hebt (+ en - ) dan maakt het wel uit!

    En bij mij gaf de wizard ook keurig aan welke draad ik met + en welke met - moest markeren (aan de hand van hoe ze op de vorige thermostaat zaten) en daarna aansluiten op de + en - van de Tado thermostaat.

    Hier lezend krijg ik de indruk dat veel mensen zo door de wizard heen gaan dat ze op een aan/uit systeem uitkomen. Ik kan me haast niet voorstellen dat er in Nederland nog veel aan/uit thermostaten in gebruik waren, want HR ketels zijn hier toch al wel 20 jaar de standaard. En een HR ketel aan/uit aansturen dat is "not done".

    Dus ofwel er is iets niet helemaal goed met die wizard ofwel veel mensen maken fouten bij het uitvoeren ervan. In mijn geval kwam ik in ieder geval keurig terecht op een OpenTherm configuratie (dus + en - ).

  • Ikzelf heb een Vaillant die werkt via de E-bus en die wizard gaf aan dat polariteit niet uitmaakte, maar ben daar zo geen voorstander van om gewoon ze gemixt aan te sluiten