vloerverwarming apart sturen met extra slimme thermostaat aan zoneklep.

Ik heb het probleem dat de woonkamer doorschiet zodra boven een radiatorkraan warmte vraagt.

Setup: een met de cv ketel bedrade thermostaat in de woonkamer met de hele benedenverdieping vloerverwarming en boven slimme radiatorkranen.

Als ik een klep in de vloerverwarming laat instaleren heb ik helaas niet de mogelijkheid de kabel hiervan naar mijn tado slimme thermostaat in de woonkamer te trekken. Ik snap dat dit de meest logische oplossing is met de extentie kit.

Nu is het idee de tado slimme thermostaat dan bij de verdeler van de vloerverwarming te hangen (in de bijkeuken) en een temperatuuropnemer of nog een slimme thermostaat in de woonkamer te hangen op de plek waar nu de slimme thermostaat hangt.

Kan ik dit dan in de software zo ingeregeld krijgen dat de thermostaat in de woonkamer tegen de thermostaat in de bijkeuken zegt: je moet de klep van de vloerverwarming openen, de woonkamer heeft warmte nodig terwijl deze dicht blijft als er boven een radiatorkraan warmte vraagt?

Dit is volgens mij een technische en software vraag in een.

Ik heb in het forum een oplossing gelezen met een slimme stekker op de pomp van de vloerverwarming en die gekoppeld aan Alexa met ifttt software. Dit heeft niet mijn voorkeur.

Beste Antwoord

Antwoorden

  • Ik denk niet dat dat kan. Je hebt sowieso een extentiekit nodig voor een draadloze verbinding met een thermostaat.

    Je kan de slimme thermostaat naast de zoneklep monteren zodat je geen draad hoeft te trekken.

    Op de oude locatie van de thermostaat hang je een slimme temperatuursensor opDan is de extentiekit een vereiste om de ketel aan te sturen.

  • Hoi Kevjan,

    de extentiekit lijkt mij niet nodig omdat ik wel een bedrade aansluiting heb van de woonkamer naar de cv maar verbeter me als ik het mis heb.

    Een slimme temperatuursensor heeft geen aansluitingen ben ik net achter dus dat werkt niet in de woonkamer.

    De vraag die dus open blijft is:

    Als ik een slimme thermostaat in de woonkamer heb die bedraad de cv aanstuurt kan die dan ook de slimme thermostaat in de bijkeuken aansturen die gekoppeld is aan de zoneklep om open / dicht te gaan?

    De temperatuur van die slimme thermostaat aan de zoneklep moet dan soort van "uit" of ondergeschikt worden aan de temperatuur van de woonkamer en gebruik je die thermostaat dan dus alleen voor de sturing na opdracht uit de woonkamer.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    "Als ik een klep in de vloerverwarming laat instaleren heb ik helaas niet de mogelijkheid de kabel hiervan naar mijn tado slimme thermostaat in de woonkamer te trekken. "

    Dit is een probleem voor veel mensen en het is heel frustrerend dat Tado dat gewoon negeert en geen software oplossing maakt die flexibel is wat betreft welke thermostaat of bridge het commando voor de klep geeft.

  • Ik heb de onderdelen van optie drie besteld. Jammer dat het extra geld kost maar het is niet anders. De studeerkamer is op het Noorden op de eerste verdieping met Radiator met overcapaciteit. De woonkamer met vloerverwarming draait mee en schiet zo naar 24 graden door als we de studeerkamer op 19 graden willen hebben.