Hoe werkt Tado Heating en Tado Cooling slimme bediening samen ?

Opties

Wij hebben momenteel onze verwarming volledig multi-room managed via de Tado Slimme Thermostaat (gekoppeld aan onze Gas Condenstatie Ketel) en Tado Thermostatisch Kranen in alle kamers. Dat werkt perfect.

Wij zijn van plan van een multisplit airco te installeren in verschillende kamers voor cooling (eventueel ook voor verwarming als verwarmen via de airco/warmtepomp voordeliger is dan via gas, afhankelijk van de weersomstandigheden) en zouden de AC ook willen automatiseren/bedienen via de Tado slimme AC bediening.

Gebruik je dan de zelfde app om beiden te bedienen en te programeren ? Of heb je voorbeiden verschillende apps nodig ?

En in hoeverre kunnen de twee Tado Slimme bedieningen samen werken, om bevoorbeeld op basis van de weerstomstandigheden en temperatuur buiten , te beslissen welke technologie (gas boiler of warmtepomp) het voordeligst is om op dat moment te gebruiken/aan te sturen, als verwarming gevraagd wordt ?

Indien dat nog niet mogelijk is, wel dat is dan een mooie uitdaging voor Tado omdat te realiseren in een nieuwe release ! :-)

Dank.

Antwoorden

  • Rob
    Rob | Admin
    Opties

    De Slimme Aircobediening krijgt een eigen kamer in de bestaande app. Je kan dus de verwarmings- en koelingsproducten in dezelfde app aansturen.

    Dat samenwerken is iets waar nog veel ontwikkelingstijd in zit. Los van elkaar werkt het perfect. Hang je een thermostaat/radiatorknop en een Slimme Aircobediening in dezelfde fysieke kamer, dan worden dat wel 2 onafhankelijke kamers in de tado° app. Die ook onafhankelijk van elkaar werken.

    Wanneer je op basis van weersomstandigheden en buitentemperatuur wilt sturen welke van de twee kamers moet verwarmen dan zou ik aanraden een app als IFTTT te gebruiken, omdat je daarmee die externe invloeden als trigger kunt nemen om de verwarming in kamer X om laag te draaien en in kamer Y juist omhoog.

    Het is inderdaad een mooie uitdaging om dit verder in onze app te integreren. Ik verwacht dat dit er ooit komt, maar vanwege de complexiteit en dus de man-uren die daarin gaan zitten denk ik dat dit nog wel even op zich laat wachten. Daarom mijn tip om IFTTT te gebruiken, dat is een partner van ons.

  • BasHuis
    Opties

    Hoi,

    Is dit nog steeds van toepassing of zijn er inmiddels aanpassingen/ontwikkelingen hierop gedaan?

    Ik zit met een vergelijkbare situatie en ben van plan om Tado in te zetten hierdoor.

    mvg

    Bas

  • Micha
    Opties
    Idem hier. Heb mijn huis vol tado hangen en ga 2 airco's plaatsen. Gelukkig kan ik bedienen in dezelfde app lees ik maar zou fijn zijn als de airco aan gaat niet de verwarming aan gaat ;)

    MiC
  • Ed2000
    Opties
    Zou het ook graag gerealiseerd hebben.
  • Helaas nog niet gerealiseerd, dus heb ik nog geen Tado AC aangekocht en bedien ik warmtepompen met hun eigen app en maak ik manueel de beslissing wie warmt in de lente en herfst
    Beetje triestig. Alle die “smarthome”, maar echte intelligentie ontbreekt toch nog in vele systemen...

    Ik sta binnenkort ook voor dilemmas en keuzes met de combo zonnepanelen, digitale teller, batterij, watmte pomp en PHEV/laadpaal....
  • Abspoel99
    Opties
    Zit met het zelfde dilemma, zou graag een systeem zien waar mee zowel de airco als CV aangestuurd kunnen worden. Zou ook mooier zijn om 1 bedienings paneel te hebben in de woonkamer. Heb nu al een paar keer gehad dat de airco aan het koelen is en dan de CV de kamer op temp probeert te houden
  • Ik heb een lg-airco laten plaatsen die kan koelen en verwarmen. Kan de slimme aircobediening hiermee omgaan? En kan ik snachts een ondergrens instellen die bewaakt wordt? Bijv 16 gr, zonder dat de airco aan het koelen slaat.
  • Weer een jaartje verder maar nog niets :-(

  • tuonra
    Opties
    Met stip op 1, zou ik erg top zijn als de airco samen kan werken met de thermostaat. Zowel in slimme schemas die samen kunnen werken als gewoon handmatig koelen en verwarmen. In de zomer koel ik een kamer tot bijvoorbeeld 19c en dan gaat de radiator in die kamer verwarmen…
  • joost_k
    joost_k
    juli 2022 aangepast
    Opties

    Deze ondersteuning kan niet snel genoeg worden doorgevoerd; zet die boven in de prioriteitenlijst!

    Tado; pak die handschoen eens op? er is nu ook subsidie én een eis voor vervanging naar minimaal hybride systemen bij het vervangen van een HR-ketel dus jullie laten een hoop markt liggen. Als jullie als eerste jullie ecosysteem goed op orde hebben voor een totaaloplossing; bijvoorbeeld ook met eigen buitentemperatuur/luchtvochtigheid/co2-meters en sturing voor (balans)ventilatie dan kunnen jullie hoop aandeel pakken.

    Ik was ook zwaar underwhelmed wat betreft de mogelijkheden die Tado biedt om hybride te stoken. Ik heb twee relatief efficiente lucht-lucht warmtepompen (SCOP 5,6 bij 2 graden, SCOP 4,6 bij -10) met elk een TADO AC module en verder door het hele huis heen slimme radiatorknoppen en in de woonkamer een thermostaat van TADO Voor het verwarmen in herfst/lente (en hoop daar ook mee weg te komen in de winter) wil ik nu primair stoken op de warmtepompen. Alleen kan ik dus niet instellen dat er bijvoorbeeld bij een bepaalde delta T (zoals lager dan 1 graad per half uur verwarmen of bij dreigende bevriezing retourlijn CV-ketel) bijgestookt moet worden op gas. Mooi dat Tado 'zelflerend' is maar juist hier zou een algoritme helemaal mooi van pas komen waarbij je zelf een beetje kunt klooien aan omslagpunt etc. Ik wil uiteindelijk een 7kW monoblock bijplaatsen voor warm water en de kamers die geen lucht-lucht warmtepomp hebben en ben dus nog hard op zoek naar een mooi systeem dat het allemaal wel kan.. )=

    Nog zo'n faal-punt is het slim afsluiten regelaars bij thermostaat terugstellen/verwarming uitzetten. Heb uiteindelijk een overslagklep tussen retour/aanvoer in moeten klussen omdat m'n ketel elke keer een oplawaai kreeg. Dat terwijl je ook eerst tegen je ketel kunt zeggen: hey hou eens op met stoken en daarna pas rustig aan een voor een je kranen dicht kunt laten draaien.. een soort uitlooptijd.. En dan kan je altijd in de app zeggen: dit is niet ideaal je kunt dat oplossen door een shunt te maken. Ik weet niet of je het op deze manier met goed recht een slim systeem mag noemen. Je zou bijna willen dat we het gewoon aan kunnen spreken via een API oid en dan zelf in de community slimme oplossingen mogen bedenken/testen en delen.

    Overigens wel blij verrast dat tussen het installeren van de twee warmtepompen in er nu ineens ondersteuning is voor het aansturen van de lamellen van de binnenunit. De eerste installatie ondersteunt dat niet en de tweede opeens wel. Daar zit iets meer dan een jaar tussen. Ik hoop dat ik dat kan updaten zonder de hele unit uit m'n tado/woning-app te verwijderen en dan weer toe te voegen want dat is een crime met alleen 2.4gHz ondersteuning tijdens installatie.

  • Bullz
    Bullz
    december 2022 aangepast
    Opties

    We zijn nu 3 jaar verder; dat is heel veel ontwikkelingstijd... is IFTTT en aparte kamers nog steeds de aanbevolen integratie oplossing om 2 producten van Tado met elkaar te laten werken?

    Ik ben het helemaal met Joost_k eens; Tado is stil blijven staan m.b.t. energiebeheer en gas-loos systemen.

    • Verwarmen met airco icm radiator - en ook status van airco kunnen uitlezen (als deze met afstandsbediening wordt gebruikt ipv tado)
    • integratie met warmtepomp (pendelen)
    • Efficiënt algoritme voor juiste keuze van verwarmen/koelen ipv handmatig door gebruiker.
    • En dan nog wat breder; Aansturen boiler obv zonne-energie (overschot), opslag van energie (samenwerking met batterijen, auto's)

    Ik hoop dat Tado inderdaad de handschoen oppakt en ook voor de toekomst een frontrunner blijft.

  • Ja, helaas nogaltijd botgevangen tot hiertoe, dus hier nu alles zoveel mogelijk via Home Assistant aan het automatiseren…

    Maar hier laat Tado inderdaad echt wel een enorme opportuniteit liggen…. :-(

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "We zijn nu 3 jaar verder; dat is heel veel ontwikkelingstijd..."

    Dat ligt er aan hoeveel ontwikkelaars je op de klus hebt zitten. Mijn vermoeden is nog steeds, en dat wordt keer op keer door de realiteit bevestigd, dat er maar 1 ontwikkelaar is: 1 van de 3 man die het bedrijf hebben opgezet en die nu dus directeur-grootaandeelhouder is. Die heeft niet zo veel tijd meer om te ontwikkelen, dus staan de ontwikkelingen bijna stil.