vervolgschakeling aansluiten

Ik heb alle spullen binnen om de geadviseerde optie drie van onderstaande link aan te sluiten:

Hoe kan tado verschillende kamers aansturen, bij een combinatie van vloerverwarming en radiatoren? | Helpdesk (intercom.help)


Het enige wat ik in het verhaal niet begrijp is het aansluiten van de pomp van de vloerverwarming.

Ik heb de honeywell zoneregelset met vervolgregeling gekocht.

De uitgangen 4,5,6 van kroonsteenje zwart (draadkleuren wit, oranje, grijs) zouden de pomp moeten aansturen maar hoe kom je erachter welke draden ik erop aan moet sluiten als ik de voedingsstekker van de pomp knip?

zoneklep met of zonder vervolgschakelaar — tado° Community


Of anders gesteld: als ik deze niet wil en ik sluit de vervolgschakeling niet aan. Dan staat de pomp van de vloerverwarming altijd aan en draait tegen een dichte afsluiter als er geen warmtevraag is, maar dat kan toch nooit goed zijn voor de pomp?


Mocht iemand deze twee topics kunnen uitleggen ben ik er heel blij mee, dan kan ik het installeren.


mvg Jan PIeter

Beste Antwoord

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je moet het schema van de leidingen even goed volgen, dan zie je dat de pomp NIET tegen een dichte afsluiter staat te pompen. Is dat bij jou wel zo dan is het verkeerd geinstalleerd.

  • Rob2, als ik op de plek van mijn rode markering een afsluiter zet dus in de retour? Dan kan de pomp van de verdeler het water dat uit de vloer komt toch niet kwijt?

  • trouwens heel fijn dat je zo actief bent!


  • Ah volgens mij is dit het antwoord, de pomp pompt rond en de retour is alleen wat er over is, hij mengt wat terug komt ook weer met warm water van de toevoer.

    Als de afsluiter in de retour dus dicht staat en de pomp draait nog pompt hij dus rond?

    Is er iemand met verstand van deze verdelers die dit kan bevestigen?


    Alvast bedankt!

  • B79
    B79 ✭✭✭
    De pomp op je vloerverwarming pompt alleen het water rond wat in de vloer zit.
    Feitelijk staat dus in z’n eigen circuit te pompen.
    Met de afsluit klep blokkeer je de toevoer wat het warme water. Dit voorkomt dat je vloer verder door warmt als de ruimte temperatuur is bekijkt.
    Aan jouw verdeler te zien kan je de pomp voor je vloerverwarming nooit blokkeren. Dit zit mechanisch zo in elkaar dat er geen kleppen op verkeerde plekken gemonteerd kan worden.
    Aan jou plaatje te zien lijkt het erop dat je een zoneklep wil gaan plaatsen in de retour leiding van je cv circuit. Technisch gezien doe je hetzelfde als wanneer je die klep in de aanvoer leiding zet.
    Heb geen idee of het verschil maakt of je het in de aanvoer of retour leiding zet. Maar gevoelsmatig zou ik hem toch aan de andere kant zetten.
    Dus in de leiding waar nu ook je regelthermostaat op aangesloten zit.
  • Bedankt voor je reactie B79.
    Het is mijn nu allemaal duidelijk.
    Dan kun je de pompschakelaar dus ook gewoon laten zitten want hij schakelt dan af zodra de vloer genoeg warmte heeft afgegeven en gebruik je die warmte dus optimaal.
    Het zelflerende van tado leert dit dan mooi.

    Bedankt iedereen!
  • Hoi Beijers,


    Bij mij werkt het inmiddels bijna vlekkeloos.

    Ene Rob van Tado heeft op afstand een instelling aangepast die ik zelf niet kon aanpassen.

    Dit had te maken met het type cv ketel wat wij hebben.

    Ik heb op mijn hulp verzoek in een uur antwoord gehad en ben daar zeer tevreden over.


    De draadloze temperatuursensor in de woonkamer stuurt een signaal naar de draadloze ontvanger een signaal dat de ketel moet gaan draaien en tegelijkertijd een signaal naar de bedrade ontvanger op de zoneklep.

    Ons probleem was dat bij een beetje zon onze woonkamer door het dak ging (8 meter glas op het zuiden) omdat in de studeerkamer een slimme radiatorknop temperatuur vroeg aan de cv.

    De woonkamer leunde dan mee op die vraag en werd veel te warm.

    Door deze klep stuurt dit onafhankelijk van elkaar.


    Succes!