aansluiten bedrade thermostaat op zoneklep Honywell

wie kan me helpen:

voordat ik de boel verknal en het al kapot is voor het zou moeten werken: moeten de twee draden die in de afbeelding zijn aangesloten op de kamerthermostaat op de COM en de NO?



Antwoorden

  • om vervolgens te realiseren wat Tado op de website heeft gezet:

    De Slimme Thermostaat wordt direct naast de zoneklep* van de vloerverwarming geïnstalleerd. Hij regelt de vloerverwarming op basis van de kamertemperatuur die door de Draadloze Temperatuursensor in de vloerverwarmingszone wordt gemeten. (De temperatuurmeting door de Slimme Thermostaat wordt niet meegenomen in de regeling).

    Hoe ik dit laatste voor elkaar ga krijgen zien we dan wel weer...

  • B79
    B79 ✭✭✭

    De slimme thermostaat hoeft niet naast de zone klep te hangen. Dat is niet nodig. Wel een kabel van je zone klep naar je thermostaat. De thermostaat is dan je ruimte temperatuur meting die via je extensie de cv ketel aanstuurt en met het relais contact je zone klep open en dicht stuurt. Thermostaat kan dan prima in je woonkamer hangen.

  • Dag B79,

    Dank voor je reactie.

    Een slimme draadloze temperatuursensor hangt in de woonkamer omdat ik geen kabel kan/wil trekken van de zoneklep naar de woonkamer. Daarom plaats ik een bedrade thermostaat naast de zoneklep geplaatst worden (maar hoe sluit ik die aan?)

  • Hier thuis hebben wij stadsverwarming met een zoneklep. Als goed is zit er een kroonsteentje aan waar twee draden aanzitten, die naar de verdeelblok lopen van de zoneklep. Een bruine en een zwarte. Mogelijk is van daaruit al een kabel die vervolgens naar je woonkamer is doorgetrokken. (meestal rood en blauw)

    Wat dus moet gebeuren is de kabel die gekoppeld zit aan de bruine draad (= meestal de rode) gekoppeld wordt op de COM en de zwarte (= meestal de blauwe) op de NO.

    Hopelijk is het zo duidelijk voor je. Zoals B79 aangaf, de thermostaat hoeft niet pal naast de zoneklep te zitten. (lijk me ook niet een logische plek)

  • Moeten op NO en COM ja.

    Zo werkt de installatie hier ook. Zorg wel dat je thermostaat op de juiste mode staat. Ik ging er van uit dat die default goed staat (zoals professional handleiding suggereerde), maar dat was niet het geval.

    Na goed instellen in app/achterliggende website werkt het prima.

    Je kan sinds kort zelf op de website aangeven of (en zo ja welke) thermostaat de radiatorknoppen moeten triggeren. Voorheen had je hier in sommige gevallen de helpdesk voor nodig. Een van de cases was/is als je in de kamer met thermostaat geen radiatorknop hebt... Dan nam het systeem aan dat de thermostaatknoppen niets hoefden te triggeren.

  • No/COM is een relais, dus de kleur/volgorde van je kabeltjes maakt voor de werking niets uit. Het is puur een verbinding of geen verbinding. Als je weet wat/wat is, is het wel handig ze goed te doen voor het geval je ooit naar een ander soort regelaar gaat.

  • @rhuijben kan je iets meer info geven wat je bedoeld met mode van de thermostaat en waar je die kan wijzen, bij mij lijkt het idd niet te werken.
  • Stadsverwarming: NO/COM werkt niet op Honeywell Y-VV8015AG1100 servomotor: warmtevraag werkt wel, maar schakelt niet terug bij geen vraag. Hoe te bedraden?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Waarschijnlijk heb je 3 kabels nodig. Het “NC” contact heb je dan nodig voor het dicht lopen van je servomotor
  • De Honeywell heeft maar 2 aansluitingen voor de thermostaat (rood en blauw). Hoe nu verder?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Normaal zit bij een zoneklep van Honeywell een trafo met een stekker. Daar blijven twee kabels van over waar je de thermostaat op aansluit. Als het relais gesloten is van je thermostaat loopt de klep open. Is het contact in de thermostaat open loopt de klep weer dicht.
    Vraag me af wat jij dan precies hebt.
  • Zie hiervoor het typenummer. Ingangblokje heeft 2 draadjes.
  • Een Honeywell DT90E thermostaat als test gemonteerd, aan en uit werken nu zoals het moet: splinternieuwe Tado stuk ?
  • Hi hertog16 heb je dit uiteindelijk kunnen oplossen? Ik heb precies hetzelfde probleem. Bvd
  • @hartog16 en @NvdH Je moet ervoor zorgen dat de thermostaat voor je zoneklep op Aan/uit schakelen is ingesteld, en niet op modulerend.

    Bij installatie via de wizard in de app kies je bij thermostaat voor on/off, maakt niet uit welke precies. Daarna de schakeldraden van de klep op COM en NO aansluiten en het moet werken. Jouw klep staat dicht als er geen stroom op staat. Door deze aansluiting gaat deze open als de thermostaat het relais schakelt.


    Docu voor je klep: https://www.warmteservice.nl/medias/root/prod_link_dataB-37651555.pdf?context=bWFzdGVyfHJvb3R8MjYwNzQwfGFwcGxpY2F0aW9uL3BkZnxoMTkvaDY1Lzg4MTg0MTU5MjczMjYucGRmfGFjMWU1NWZlZjhhNGU2YTY0NjBjNDA4MjNmNGMyNWIwN2QzZmMwZTkyZTk2MTdiZmZhN2ZkMGJlMmFlYmVjNmU

  • Hij doet t, dankjewel!