Twee verbonden kamers verschillende opstart tijden

Hallo,

Ik zie iets vreemds gebeuren bij het verwarmen van mijn woonkamer.

Ik heb een oid huis uit 1900 met een kamer ensuite. De woonkamer is dus opgedeeld in twee kamers gescheiden door twee schuifdeuren die meestal open staan. Zowel de voorkamer als de achterkamer hebben een radiator met een tado knop (net als alle andere ruimten in het huis). Het grote voordeel is dat wanneer de ensuite deuren dicht zijn en de houtkachel aan is de voorkamer verwarming netjes afslaat maar de rest van het huis gewoon volgens het programma wordt verwarmt.

Nu zie ik echter het volgende gebeuren wat in mijn ogen niet erg energie efficient is. De voor en de achterkamer hebben beiden exact hetzelfde programma. Om 8 uur s’ochtends wil ik het 20 graden hebben in beide kamers en ik heb vroege start aan staan. De voorkamer begint al om 5 uur te verwarmen de achter kamer kikt pas in om 7 uur. Je ziet in de grafieken dat de verwarming van de voorkamer in z’n eentje ook de achterkamer opwarmt tot 7 uur, waardoor de verwarming in mijn ogen langer brandt dan nodig, Als ze beiden tegelijk om 7 uur starten brandt de verwarming maar een uurtje ... nu staat hij 3 uur aan. Het zal iets langer zijn omdat voorkamer de achterkamer ook deels verwarmt.

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Er zit een fout in het vroeg starten. Ik zou je aanraden om die functie uit te zetten en dan zelf de begintijd wat eerder te zetten zodat de ruimte op tijd op temperatuur kan zijn.

  • Ik zie wel dat de ingestelde temperatuur op het juiste tijdstip bereikt word, maar omdat beide kamers hetzelfde programma hebben lijkt het me niet efficient om 1 radiator al het werkt te laten doen. Ik heb vroege start voor deze kamers nu even uit gezet ... even kijken of mijn theorie klopt dat beide kamers nu sneller op temperatuur zijn.

    Maar ik maak mijn slimme thermostaat nu natuurlijk wel iets dommer.
    Ik ga er namelijk van uit dat de thermostaat monitort hoe lang het duurt voordat de ingestelde temperatuur word bereikt en naar gelang dit langer duurt (bijvoorbeeld in de winter) eerder zal starten .... dit gooi ik hiermee nu overboord ....
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja ik ging er ook vanuit dat het slim is en bij mij leek dat ook wel redelijk te werken maar ik lees hier vaak dat bij anderen deze slimheid maar beperkt is. Ik bedoel, als je het om 8 uur warm wilt hebben al om 5 uur beginnen dat vind ik niet bepaald slim.

    Je kunt de parameters van zo'n vroege start niet instellen (dat is trouwens bij wel meer thermostaten zo). Dus als de fabrikant bedacht heeft dat de ketel op 20% moet draaien tijdens die vroege start en daaruit dan berekent hoe lang die aan moet dan kun je niet zelf zeggen "nee ik wil dat je 50% doet en dan korter". Dus je moet eigenlijk geluk hebben dat het een beetje werkt zoals je graag zou zien.