zoneklep met of zonder vervolgschakelaar

Zie eerdere discussie, ik ga de vloerverwarming apart aansturen.

Nu ben ik dus zover dat ik een zoneklep moet gaan bestellen.

Ik heb reeds een ECO Pump Switch HY-02 Vloerverwarming Pompschakelaar.


Nu blijk je een zoneklep met of zonder pompschakelaar (honeywell noemt het vervolgschakelaar) te kunnen bestellen. Om het geld is het niet te doen, het scheelt 4 euro.

Ik heb mooi plek in de retourleiding, dat geeft Honeywell aan dat kan.

De eco pump switch laat volgens mij de pomp iedere dag draaien zodat hij niet vast gaat zitten.

Dat kan volgens mij niet met de zoneklep dicht dus vraag ik mij af hoe dat dan werkt bij een zoneklep met vervolgschakelaar?

Zit daar dan software in die dat regelt? kan ik me niet voorstellen.

Welke optie is het beste te kiezen?


Alvast bedankt voor je reactie!

Antwoorden

  • Wij zitten toevallig in het zelfde schuitje. Ik zit met dezelfde vragen / problemen als jou :P .

    Je zou de vervolgschakelaar sowieso kunnen bestellen, om de prijs hoef je het niet te laten. Je kunt later altijd nog beslissen om de functie aan te sluiten of niet.

    Ik vraag mij ook af hoe dat aangestuurd wordt. Als de klep besluit om gelijk met het sluiten van het ventiel ook de pomp stil te laten staan, dan is dat zonde van al het opgewarmde water wat dan stil komt te staan. Stromend water heeft immers een betere warmteoverdracht dan stilstaand water.

  • Dit is wat de manual er over zegt. Het lijkt mij niet heel efficient.

    Ik ben benieuwd of iemand anders mij nog kan overtuigen...

  • Hoi Kevjan,


    Ik heb de spullen inmiddels liggen en ben er nog niet uit hoe het nu aan te sluiten met de pomp.


    De afluiter, extentiekit etc kom ik wel uit alleen is het mij nog onduidelijk hoe de pomp aan de vervolgregeling van de zoneklep moet worden aangesloten.

    Zoals je ziet in het schema hierboven heb je drie draden, wit oranje en grijs.

    De pomp heeft een gewone 220V stekker met dus twee draden en dat is het.

    Ik ben benieuwd wie dit weet.

  • Je moet een van de twee draden van de pomp, de bruine of de blauwe, over de NO contact monteren.

    Dus (bijvoorbeeld) de bruine draad van de pomp sluit je op de oranje draad van de vervolgschakelaar. De grijze draad gaat dan vervolgens weer naar de pomp waar oorspronkelijke de bruine draad gemonteerd had moeten worden. De blauwe draad van de pomp kan dan direct op de pomp blijven.

    Op die manier zal de stroomkring van de pomp onderbroken worden als de klep sluit en andersom