Hoe is het mogelijk dat alle kamers verwarmd worden?

De TADO hebben we gisteren geinstalleerd. We hebben een bedrade Slimmer Thermostaat, aangesloten op een NEFIT PRO NxT HRC ketel, Open Therm op de plus en min. Daarnaast hebben we op de badkamer en werkkamer (deze verwarming is nog niet aangesloten op het verwarmingsnetwerk) een slimmer thermostaatknop gezet.

Wanneer we de temperatuur op de badkamer verhogen, hoger dan de huidige temperatuur in de woonkamer, wordt de woonkamer direct mee verwarmd tot de gewenste badkamer temperatuur. Helaas is het dus niet mogelijk om een ruimte separaat te verwarmen.

Heeft iemand ervaring hiermee? En hoe hier mee om te gaan?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja als je 1 ruimte apart wilt verwarmen moet je natuurlijk wel in ALLE ruimtes slimme thermostaatknoppen monteren!

  • Als er toch een slimme thermostaat in de woonkamer hangt, en een slimme knop in de badkamer, dan heb je toch 2 separate ruimtes. Dan moet het toch mogelijk zijn om in de badkamer een hogere temperatuur te hebben als in de woonkamer??

  • Als de CV gaat verwarmen, dan stroomt er water door alle leidingen waar de kranen openstaan, en dus de radiatoren. Als in de woonkamer geen smart knoppen zitten, dan staan de radiatoren gewoon open. Dus, in de woonkamer ook smart knoppen monteren, deze kunnen aangestuurd worden door de thermostaat in de kamer.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Dit soort vraagstukken zie je helaas steeds vaker.
    Jammer dat tado niet een goede uitleg op hun website geeft over hoe het systeem werkt.
    Met voorbeelden van verschillende situaties.
    Nu zit er weer iemand mogelijk enigszins teleurgesteld te lezen dat die geen goede installatie gebouwd heeft en nu nog meer geld moet investeren om het te laten werken zoals die verwacht had.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    december 2020 aangepast

    Inderdaad... die installatie die hij nu heeft die KAN wel iets doen: als je de badkamer zo instelt dat ie alleen s'ochtends van 7 tot 8 verwarmd wordt en de rest van het huis van 7 tot 23 ofzo (ik noem maar wat) dan zal de badkamer s'ochtends lekker warm zijn en daarna afkoelen, besparing van gas dus als je er de rest van de dag toch niet komt.

    Maar wil je de badkamer verwarmen terwijl de rest van het huis al op temperatuur is dan werkt dat niet en moet je dus in de rest van het huis slimme knoppen monteren, kan inderdaad een tegenvaller zijn dan.

    Het punt is natuurlijk wel dat iemand die een basis idee heeft van hoe een centrale verwarming werkt (1 ketel die aan of uit is, en een netwerk van buizen met kranen bij iedere radiator die open of dicht zijn) meteen ziet dat dit niet kan gaan werken, maar dat mag je niet verwachten van iemand die op een hippe website wat koopt. Daar moet dat wel uitgelegd worden.

    Ik denk dat Tado beter via installateurs en bouwmarkten kan gaan verkopen. Dan kan er een verkoopgesprekje gevoerd worden waarin ook de klant kan bepalen of hij/zij wel in staat is de boel te installeren of dat beter kan laten doen.

  • Dank voor alle antwoorden. Verhelderend kan ik het wel noemen. Daarnaast ook leerzaam voor een ''leek'' ;).

    Het advies om iets van een infographic in de zin van een leuk intro filmpje zou misschien wel handig zijn. Aangezien ik niet de enige was die dit soort vragen heeft gesteld. Tevens maakt TADO mooi reclame met ''verwarm iedere kamer apart''. Wat feitelijk gezien klopt, maar aardig in de papieren loopt wanneer je er vanuit gaat dat je met een Slimme Thermostaat en 2 knoppen het hele huis separaat kunt verwarmen.


    Gelukkig hebben we dit alles tijdens Black Friday gekocht en zijn de kosten behoorlijk meegevallen.

  • Hallo,

    Ik heb een zelfde soort situatie.

    Beneden een smart thermostaat bedraad (met 2 slimme thermostaatknoppen nog niet gemonteerd). Plus boven een werkkamer, daar wel een slimme thermostaatknop gemonteerd. Moet ik als ik deze ruimtes apart wil verwarmen de zoneregelaar van de radiatorknop boven op de woonkamer zetten of op onafhankelijk?

    Ik hoop zsm de radiatorknoppen te monteren, maar dan weet ik de configuratie.

    Groeten

  • zie mijn antwoord in het andere topic waar je precies dezelfde vraag hebt gesteld.