Functie schakeling thermostaatknop 'verwarmen/koelen' stand

Beste,

Ben zelf in het bezit van een Tado thermostaat en 3 radiatorknoppen die gekoppeld zijn aan een CV-installatie met lucht/water warmtepomp die zowel kan verwarmen als actief koelen in de zomer, en dit door middel van ventiloconvectoren en vloerverwarming. De tekortkoming van de radiatorknoppen op dit ogenblik is echter dat deze knoppen enkel een verwarmingsstand ondersteunen en dus niet voorzien in een 'open' stand die koud (koel) water van de warmtepomp toelaat in de zomer. De knop dient dus handmatig op de hoogste verwarmingsstand te moeten worden opengedraaid om het koelwater door te laten stromen. Met het oog op de vele installaties en de populariteit van de warmtepomp is het meer dan wenselijk dat tado deze functie ook zou toevoegen aan zijn radiatorknoppen. Dus een softwarewijziging die koeling in de zomer toelaat en de radiatorknop in 'open' stand zet.

Mvg,

David Van Moll

België

36
36 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

«13

Reacties

  • Michael
    Michael | Moderator

    Bedankt voor de input. Ik heb de titel iets gewijzigd (i.p.v. zomer/winter), zodat het verschil duidelijker met een ander topic wat ook ging over een zomer/winter stand

  • Het ondersteunen van koeling in de zomer is echt enorm noodzakelijk. Ik heb zelf 7 Radiatorknoppen en stap over naar lage temperatuurverwarming middels een warmtepomp. De koelfunctie voor de zomer is een essentieel onderdeel van het systeem. Dat de radiatorknoppen dit op dit moment nog niet ondersteunen is echt heel vreemd. Het lijkt me iets dat zo snel mogelijk gefixt moet gaan worden!

    Menno

  • In aanvulling op bovenstaande.

    Recent weggegaan van de stadsverwarming, dit in een woning waar achteraf plaatsen van airco's niet goed uitvoerbaar is.

    Door plaatsing van een warmtepomp is nu ook koeling mogelijk hetgeen super werkt voor de ruimtes met vloer en plafond verwarming/koeling.

    In andere ruimtes zitten convectoren en radiatoren van Jaga. Deze zijn met de komst van de pomp geupgrade met een DBH upgrade kit. Daarmee is laagtemperatuur verwarmen maar ook koelen mogelijk, de sturen van de bijbehorende ventilatoren werkt met de meegeleverde bediening slim genoeg om dat 1 keer in te stellen en dan te samen met een radiatorknop te werken zonder interactie van de gebruiker.

    Vorig jaar hebben we naar alle tevredenheid de TADO radiatorknoppen geïnstalleerd icm de internetbridge.

    Integratie van het geheel icm Domoticz was een koud kunstje en maakt de samenwerking van warmtepomp, aanwezigheidsdetectie, radiatoren en sensoren tot een zeer gebruiksvriendelijk en comfortabel geheel.

    Het enige probleem op dit moment is dat koeling icm de TADO knoppen niet prettig werkt. Als de ruimte al warmer dan 25 graden is, is de knop niet meer open te zetten en zal koeling nooit van start gaan.

    Een paar oplossingen zouden mogelijk zijn:

    1) temperatuurbereik naar boven ruim verhogen, als de zon op een kamer staat en dan 32 graden is, kan de knop op 35 gezet worden en zal koelwater door de convector kunnen stromen

    2) via API de knoppen in een full open stand kunnen zetten, de warmtepomp regelt de watertemperatuur op basis van de retourtemperatuur om voldoende koeling zonder condensatie te regelen.

    3) koelmode in de knoppen/app implementeren, mogelijk heeft dat voor veel gebruikers een voorkeur omdat niet iedereen een geïntegreerd systeem met besturing via de API zal hebben.

    Los van bestaande klanten/gebruikers is dit essentieel voor TADO om bij de marktontwikkelingen aan te blijven sluiten, met het gasloos maken van het land zijn warmtepompen en lokale warmtenetten een sterk groeiend fenomeen. In veel nieuwbouwwoningen wordt het systeem meteen geschikt voor koeling geïmplementeerd.

    Mijn persoonlijke voorkeur is 2. Ik schat in dat de markt meer voor 3 gaat en dat voor Tado nr 1 het minste effort kost..

  • Sluit me bij DMB hierboven aan.

    Tado is een fantastisch systeem, en ik wil het graag blijven gebruiken, ook als ik in de toekomst een warmtepomp met koelvermogen heb geinstalleerd.

    Het lijkt mij een relatief kleine aanpassing aan de software / firmware op de tado knoppen om van een verwarmingsregelaar ook een koelingsregelaar te maken, zodat je naar een lagere temperatuur kunt regelen. Uitrollen van nieuwe software / firmware is misschien nog wel een ding: betekent dit dat we een geheel nieuwe V3++ regelaar en knoppenset moeten aanschaffen?

  • Een oplossing die ik graag zou willen is een zomer/winter programma, waarbij de thermostaat temperatuur hoger ingesteld wordt vanaf een bepaalde datum (of buitentemperatuur) en de werking van de thermostaatkoppen en/of thermische motoren (mijn geval) omkeert: sluiten wanneer je koel-setpunt bereikt wordt.
  • In Nederland worden nu duizenden warmtepompen (hybride instellingen) geïnstalleerd (oa bij ons thuis, Remeha Elga). Tado MOET meegaan met deze ontwikkelingen, en naast verwarming een koelingsfunctie gaan inbouwen, anders gaan heel veel gebruikers (oa ik) tegen de zomer hun Tado systeem gedwongen vervangen, om hun woning gecontrolleerd kunnen koelen in de zomer. Is er enige ontwikkeling van Tado hier over bekend?

  • Heel jammer dat tado over nieuwe features altijd heel stil blijft en ook geen roadmap naar buiten brengt wat de plannen zijn. Ik zou het graag weten omdat ik nu een keuze moet maken tussen Tado behouden na installatie warmtepomp of inruilen voor een systeem van de concurrent die wel vloerkoeling ondersteunen icm opentherm.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Tja dan heb je aan een roadmap ook niet zo veel. Er was in 2018 een roadmap (die is later van de site gehaald) en toevallig was deze week de eerste feature op die roadmap gerealiseerd, het kinderslot. Nu de rest nog.

    Dus als je 2-3 jaar wilt wachten heb je er wellicht wat aan, anders kun je beter kijken naar wat je NU nodig hebt en wat er NU beschikbaar is.

  • Exact hetzelfde dilemma hier; recent warmtepomp geïnstalleerd (hybride, mn ivm koeling in de zomer), tado doet het uitstekend met aansturen verwarming, maar in de zomer..?
    Ik heb voor mezelf besloten om tot mei, juni te wachten, als Tado met een update komt die koeling ook ondersteunt prima, fijn (de beste!) - als niet gaat Tado de deur uit en Idd een van de concurrenten installeren, die deze (inmiddels durf ik zeggen: BASALE!) functionaliteit ondersteunen.
    We shall see.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Werkt dat nou een beetje, koeling via CV radiatoren? ik zou denken dat dat een waterballet wordt omdat je condens op de radiatoren krijgt wat er afloopt op je vloer.

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    februari 2021 aangepast

    Géén idee; met -10 C buiten had ik geen zin/ gelegenheid om koeling te testen. VERWARMING aangestuurd door TADO (9 radiatorknoppen in verschillende kamers en vloerverwarming in woonkamer) werkt perfect.

    Koeling kan ik pas in de zomer testen; radiatoren waarmee we willen koelen zijn ook vervangen (Jaga radiatoren); óf er condensvorming komt zullen we in de zomer zien. Volgens installateur zou condensvorming met deze radiatoren meevallen, moet systeem wel goed ingesteld worden (wat dus nu met Tado niet kan).

    Een optie kunnen zijn om in de zomer (we willen alleen boven koelen; oud boerderij, beneden blijft redelijk koud ook in de zomer) de vloerverwarming in de zomer afsluiten, en boven van de radiatoren waarmee we willen koelen de radiatorknop gaan afhalen, zodat toevoer open staat, andere radiatoren dicht. Beetje rommelig niet ideale oplossing.

    Heeft iemand al ervaringen met zo'n opstelling in de praktijk/ zomer?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nouja hopelijk zitten er water afvoer buizen aan die radiatoren dan ofzo.

    Ik weet wel dat een gewone airco gemakkelijk vele liters water per dag uit een ruimte condenseert zeker als het warm vochtig weer is. Vaak zat gedoe mee gehad als de water afvoer op de een of andere manier niet meer werkte.

  • Balazs
    Balazs ✭✭

    @Rob2: net mijn installateur (en vriend) hierover gesproken: hij zegt dat Elga zelf de dauwpunt in de stooklijn regelt ("Dauwpunt doet je stooklijn in de elga al"). Ik weet hier te weinig van om zelf te kunnen oordelen; hij komt volgende week langs om de koeling gaan inregelen; ben benieuwd, verslag volgt.

    Jammer, dat TADO niets met koeling (aansturing) doet; erg diep radiostilte van hun kant.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nou het lijkt me vandaag en gisteren al wel zo'n dag waar je condens zou krijgen als je de kamer probeert te koelen naar 22 graden ofzo.

    (warm benauwd weer)

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    Tado icm Elga warmtepomp, Strada hybride radiatoren, Elga handmatig op koeling gezet (en radiatorknoppen op 25C):
    https://photos.app.goo.gl/5tfEaGQKTMrpmEKf7

    Best OK, frisse bries, kamer koelt - geen dauw gezien (maar, ook niet extreem warm buiten).
    Nu nog hopen dat Tado ook met deze functionaliteit (koeling, ingebouwd) komt.. 😇
  • @Balazs Ik heb bijna een soortgelijke configuratie. Heb jij jij een Remeha Elga Ace of de Elga ace? Ik krijg namelijk de Remeha elga ace niet aan het koelen met de Tado thermostaat v3. Heb jij dan ook alleen de radiator knoppen en een andere thermostaat?

  • @Rob2 Ik heb op de 26 grade dat we de laatste dagen hadden mijn Remeha Elga Ace continu laten lopen met de koelfunctie. (Jaga strata hybride radiatoren overal in een 1910 huis). Geen condens. Moet wel vermelden dat al mijn verwarmingsleidingen zijn wel geïsoleerd maar natuurlijk de radiatoren niet :-)

  • Balazs
    Balazs ✭✭
    juli 2021 aangepast

    @Cobusvw

    1, neen, Tado kan niet Remeha Elga Ace verwarming/ koeling omschakelen. Vriend van me (CV installateur) heeft een fysiek schakel erin gezet (op de printplaat, maar je kan het ook via instellingen omzetten) om verwarming/ koeling te schakelen. ESwitch (of hoedanook die heet, de slimme thermostaat van Remeha) zou dit schakeling kunnen doen -maar tja, ik zit in de Tado biosfeer.

    Ik ben nu zover: fysiek schakelaar koeling/ verwarming op een slim stopcontact gezet: met een Google Assistant routine kan ik koeling aanzetten en in de kamers waar ik wil koelen (bovenkamers met Jaga strata hybride en Tado knoppen én woonkamer met vloerverwarming) Tado op 25C (max) zetten -> koelen. Andere (CV) routine: smart contact uit: verwarming aan én schema verwarming in Tado weer aan.


    Hiermee kan ik best OK geforceerd koelen. Geen drup water/ condens gezien; maar, effect is ook niet écht dramatisch; voor mijn gevoel (en meting, 2 kamers naast elkaar, 1 gekoeld, andere niet) bij buitentemp ong 28C brengt koeling 2-3 graden binnentemp naar beneden (24 vs 21-22C) -maar dat is al best wat, verschil echt merkbaar, vind ik!

    Paar caveats, al gevonden:

    1, als er te weinig koelingsvraag is (terugkerend water temp te laag, maar ook te zien op display van Elga 'water in toevoer' erg laag) gaat Elga na een tijdje in Sleeping Beauty modus: koeling staat 'aan', iconnetje knippert, maar géén actief koeling (propeller iconnetje staat uit) -en water temp gaat ook geleidelijk omhoog. Dus, beter om veel elementen (bij ons was vloerverwarming) koeling gaan aanzetten om koeling-vraag te verhogen.

    2, bij buitentemp onder iets (20C?) stopt Elga met actief koelen. Best suf, want nét ochtends, voor dat het buiten warm wordt, zou je energie-zuinig binnen kunnen koelen -in hun logica wsch 'zet de ramen open, sufferd!'. Elga heeft een 'geforceerd koeling' modus; maar als ik die aanzet (kan gewoon in het menu) kan ik niet meer met mijn schakelaar Elga weer in verwarming modus zetten.

    Al met al: zeker (veel) ruimte tot verbetering (en communicatie met Tado!!), maar het werkt. Nu nog wachten op de échte warme dagen -en Tado ondersteuning;)) !

    @Cobusvw : ben benieuwd naar Jouw ervaringen/ adviezen!

  • @Balazs Heel erg bedankt voor de super feedback. Zou jij een foto van de fysiek schakel kunnen plaatsen?

    Ik heb zelf nog ellende om de Tado met de Remeha Elga Ace en een Intergas Extreme ketel aan de praat te krijgen (ik heb helaas een hybride inrichting nodig). Dus veel ervaringen kan ik nog niet delen. Degenen die het allemaal heeft geïnstalleerd hebben niet alles vol geconfigureerd achtergelaten :-(

  • KRUIT
    KRUIT
    september 2021 aangepast

    Mijn CV-ketel is al twee jaar aan vervanging toe en ik volg dit draadje dan ook al sinds 2019. Ik schrik er gewoon van als ik mij realiseer hoe lang het duurt voordat deze functie wordt opgepakt. Warmtepompen maken een verschrikkelijk grote opmars in heel Europa met Zweden en Duitsland voorop. Ook Nederland gebruikt steeds vaker een warmtepomp.

    Toen ik in 2019 dit draadje zag op het forum, heb ik besloten om de knoop door te hakken en mijn hele huis vol te hangen met Tado (woon er vanaf jan 2020). Tado is immers altijd snel met het oplossen van vragen en problemen, dus ik ging er dan ook direct vanuit dat deze functie binnen een jaar zou worden toegevoegd.

    Bizar dat Tado niet meebeweegt met de energietransitie, terwijl het een aantal jaren geleden zo'n innovatief systeem was. Met de huidige exponentiële stijging van het aantal warmtepompen wereldwijd, zal Tado enkel nog een tooltje zijn voor slecht geïsoleerde huizen en mensen die wat gas willen besparen. Echt zonde, zonde, zonde.

    De offerte van de Elga hybride pomp is inmiddels binnen en ik begin er toch sterk over na te denken om al mijn Tado producten van de hand te doen. Dan gooi ik echter wel eventjes 900euro aan materiaal weg.


    Kunnen jullie deze functie nu alsje alsje alsjeblieft gaan implementeren?

  • Ik heb me inmiddels ook aangemeld bij de bèta groep van Tado, in de hoop dat er iets in de pipeline zit - geen enkele teken van ondersteuning van deze functionaliteit. Onbegrijpelijk en erg triest
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Wist niet eens dat er een beta groep bestond. Wel een mooi intitiatief. Ben alleen bang dat het weinig uithaalt met alle wensen en ideeën die hier omhoog gehaald worden.
  • KRUIT
    KRUIT
    september 2021 aangepast

    Ik lees in de handleiding van Remeha dat hun eigen thermostaat niet eens goed samenwerkt met de verwarm/koelfunctie van de Elga. Dit is te lezen in de technische handleiding. De enige thermostaat die nu alle functies (incl. zoneregeling) kan behappen is de Plugwise Anna thermostaat. Deze werkt bijvoorbeeld weer niet met Google Home. Daarbij is die qua aanschafprijs -zoals ik het nu zie- een stuk duurder dan Tado.

    Het ergste is zelfs nog dat Remeha liever de Plugwise thermostaat levert dan die van henzelf. Als Tado het voor elkaar zou krijgen om de Remeha Elga te kunnen besturen, dan zou dat dus betekenen dat Remeha de Tado ook mee kan gaan leveren. Iedere Google-home gebruiker die dan aan een Remeha warmtepomp gaat, zal automatisch voor een Tado systeem kiezen. Stel je voor hoe veel extra apparaten Tado hierdoor aan de man kan brengen. Als iemand eenmaal het Tado systeem gebruikt, zal hij altijd bijkopen. Echt een enorm gemiste kans dit.

    Remeha list Tado zelfs als optie, maar geeft daarbij ook direct nadrukkelijk aan dat deze niet goed samenwerkt. Ik denk niet dat het aan mij is om hier een hele business case te gaan maken, maar Tado zou toch zelf in moeten zien dat zo'n enorm bedrijf als Remeha Group een goede partner zou zijn (in Europa). In Nederland en België zijn ze marktleider en daarnaast zitten ze in nóg 11 Europese landen. Tado moet er echt voor zorgen dat ze de top 3 aanvullen en vermoedelijk komen ze dan zelfs bovenin het lijstje te staan.

    Ik weet zeker dat wij niet de enige zijn met deze problemen. Ik heb twee jaar geleden het gros van mijn Tado artikelen overgenomen van 2 verschillende personen. Zowel mijn collega als een marktplaats aanbieder kregen beiden een warmtepomp en hebben dus direct het hele Tado-zootje van de hand gedaan. Zonde dat ze op deze manier dus al langer dan 2 jaar klanten verliezen. Ik vraag me echter af of ze dat bij Tado zelf ook in zien.


  • Even nog een laatste opmerking. Zoals eerder geschreven, vriend van me (CV monteur) heeft een fysiek schakelaar in de Elga aangebracht (cubusw: ik kán wel een foto maken van het geheel; maar hij heeft het IN de Elga gesoldeerd, en ik heb werkelijk géén idee, waar hij het aangesloten heeft); ik ben nú dus zo ver, dat ik google routine kon maken met 'koeling aan', die dan de fysiek schakelaar omzet op koeling (gekoppeld aan een wifi schakelaar) en in de kamers waar ik wil koelen verwarming op de hoogste stand zet (= koeling volop open), andere kamers op 12C (= koeling afgesloten). Het werkte prima in de zomer, met kanttekening, dat er werkelijk géén dag was dat koeling écht nodig was afgelopen zomer. Google routine 'verwarming aan' zet fysiek schakelaar weer om naar verwarming in Elga, en thermostaten naar de ingestelde waardes (dit kan google assistent met Tado commands doen). Houtje-touwtje, maar het werkt.

    Als Tado niet de moeite neemt, om dit gebrek te fixen, wellicht idd een gat in de markt, kans om (stinkend) rijk te worden.. ;))

  • KRUIT
    KRUIT
    september 2021 aangepast

    Ik had je eerdere reactie ook al gelezen. Ik denk dat het sowieso handig is als je die informatie hier deelt. Kan ik wellicht volgend jaar ook nog aan het solderen. Blijft natuurlijk wel een waardeloze oplossing voor dit probleem. Anders wordt het alsnog alles van Tado eruit en alles van Plugwise erin. Liever een koel huis dan vasthouden aan een systeem dat niet wordt geupgrade.

  • +1 graag koelfunctie implementeren

  • Rob
    Rob | Admin
    november 2021 aangepast

    Wat betreft de Elga: Er is de 'oude' Techneco Elga, en de opvolger de 'nieuwe' Remeha Elga Ace. Remeha heeft Techneco namelijk een aantal jaar geleden overgenomen. De Techneco Elga heeft een aangepaste implementatie van Opentherm, de Remeha Elga Ace heeft 'standaard+koelen' Opentherm. En dat is het probleem; 'standaard' Opentherm thermostaten ondersteunen geen koelen. Daar is een extra implementatie op de thermostaat voor nodig wat door vrijwel geen fabrikant gebruikt wordt.

    De Techneco Elga heeft zelf een fysieke schakelaar, waardoor een thermostaat als die van tado° wel kan gaan koelen bij deze warmtepomp. Daarnaast is er een instelling in het menu op de WP. Wanneer de tado° dan GEEN warmte vraagt, dan gaat de WP koelen. Wanneer tado° WEL warmte vraagt, dan stopt de WP met koelen. Zie ook de handleiding van de Techneco Elga. Dit geldt enkel dus voor de Techneco Elga, en NIET voor de Remeha Elga Ace. Met de Techneco Elga kan tado° wel koelen, mits je de handleiding van die pomp volgt en in het begin en eind van het koelseizoen eenmalig koelen of verwarmen instelt op de WP. Bij de Remeha Elga Ace kan tado°, net als vrijwel iedere andere thermostaat, niet koelen.

    Hieronder 2 screenshots voor de Techneco versie. Van hoofdstuk 9.2 en 9.4. Je moet dus eenmalig die dipswitch A6 instellen op OFF als ik me niet vergis, maar het kan ook ON zijn (de handleiding is verwarrend; zul je zelf moeten testen vrees ik). Daarnaast moet je dus eenmalig per seizoen instellen op de WP dat die ALLEEN VERWARMEN of ALLEEN KOELEN zou moeten doen, en niet 'auto'. We hebben koelen werkend bij meerdere tado° klanten met een Techneco Elga.


    Wat betreft het native ondersteunen van koelen (thermostaat en ook radiatorknop): Hier is duidelijk vraag naar binnen NL. De business case buiten NL is zwak, maar wij (de NL afvaardiging binnen tado°) maken ons er sterk voor om dit duidelijker op de radar te krijgen. Dit forum is absoluut niet de enige bron voor die business case, maar wel een factor. Dus vooral op dit topic stemmen wanneer je het belangrijk vindt.

  • @Rob: bedankt voor Je reactie, erg fijn om 'gehoord' te zijn! Één kleine opmerking: de 'oude' Elga wordt (bijna) niet meer geinstalleerd; volgens mijn info is samenwerking, aansturing van Elga Ace met Remeha CV ketels (combi, hybride systemen!) onvergelijkbaar beter, dan het met de 'oude' Elga was. Dus, de vraag naar ondersteuning koeling bij Remeha klanten wordt alleen maar meer en meer.. 😇
  • Goedemiddag ,


    Het Koelen dmv tado en elga ace gaat dus voorlopig niet werken?

  • Rob
    Rob | Admin

    @Peter_Jansen_1981

    Om duidelijk te zijn: Nee, tado° ondersteunt bij de Remeha Elga Ace en eigenlijk alle andere warmtepompen geen koeling. De Techneco Elga is de enige uitzondering die ik ken, en dan alleen maar vanwege het eigenwijze design van Techneco.

    In sommige landen (Scandinavië, middellandse zee gebied) worden warmtepompen aangestuurd via een afstandsbediening, zoals een airco. Dan kan onze Slimme Aircobediening de koelfunctie wel ondersteunen. Maar bij aansturing door een bekabelde/draadloze thermostaat zoals gangbaar in NL/BE is dat niet het geval. De radiatorknop ondersteunt ook geen koeling.

    Ik sluit niet uit dat dit ooit gaat veranderen. Het is een (erg ingrijpende) software/firmware aanpassing. Dat kost veel tijd en manuren, maar het is mogelijk. Ik verwacht ook dat het mogelijk is voor de bestaande hardware. Dit is echter enkel speculatie van mijn kant. Ik kan hier helemaal niets beloven. Maar, zoals sommigen al noemden, door deze incompatibiliteit verliezen we toegang tot een flink deel van de NL markt. Dat zien we natuurlijk liever anders.