thermostaat schakelt telkens aan en uit

Ik heb in de woonkamer een slimme thermostaat hangen die de vloerverwarming aanstuurt. Nou valt me op dat de thermostat echt bizaar raar regelt (vind ik dan).

hij staat op 21 graden, maar regelt er vreemd naar toe. Hij probeert de temperatuur langzaam te bereiken (dus laag gemoduleerd), maar blijft maar warmte vragen tot hij een overshoot van 0,5 graden ziet. Dan hebben we in de kamer als 21.5graden. Aansluitend laat hij de temperatuur zakken tot 20,9, begint weer, en schakelt dan om de 5 minuten aan en uit. Alsof dat bij een vloerverwarming zo zinvol was...


Nou heb ik er 2 aanvullende vragen bij:

onze vloerverwarming was eerst verkeerd aangesloten (aan- en afvoer omgedraaid, 2 weken geleden gefixed door de aannemer) en de thermostaat zal wss parameters berekend hebben op basis van de slechte verwarmingsprestatie eerder. Is dit te resetten op een of de andere manier?

Wat is een goede plek om je thermostaat op te hangen? Ik heb het gevoel dat de thermostaat nogal gevoelig is. Hij hangt nu aan een "buitenmuur" (lees: mijn buitenmuur, maar het is een rijtjeshuis, als zitten tussen de muren iets van een paar cm lucht). Een hij hangt ook in een doorgang tussen keuken en woonkamer, waar het wanneer een raam/deur open gaat eventjs, ook meteen tocht.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Als je thermostaat klikt dan is niet modulerend aangesloten. Modulatie hoor je niet namelijk.
    Dit kan je instellen in het menu en dan de kabeltjes van van com-no naar de +en- omzetten.
    Ook even op je ketel controleren of het daar goed zit.
    Handleiding hiervoor staat op de website. Of even Googlen naar handleiding voor installateurs.
    Of je stuurt even een mail naar de helpdesk en wacht een week op antwoord.

    Best plek voor je thermostaat is centraal in het midden van je woonkamer.
  • Daar heb je gelijk, de informatie van mijn kant is niet volledig.


    Tussen slimme thermostaat en ketel zit nog een ExtensionKit, en die moduleert via OpenTherm. De thermostaat is ingesteld om de klep te schakelen (relais functie)

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ah ok. Duidelijk.
    Het idd een vreemd gedrag.
    Laat dan de klep open zou ik zeggen.
    Zelf heb ik geen vloerverwarming maar de bekende overshoot zie ik hier ook met alleen radiatoren.
    Die loopt ook op naar 21 graden soms.
    Meestal na een uur lijkt alles wel stabiel. Met schommelingen van 19,7 tot 20,3. Instelling is dan 20 graden.
    Je moet je niet laten misleiden dat je uitlezing nu op 0,1 graden is. En voorheen misschien 0,5 graden met een oude thermostaat.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Die klep open/dicht is een denkfout die in het hele Tado systeem zit... men zou als de ketel uitgeschakeld wordt de kleppen en kranen moeten laten staan zoals ze staan tot de warmtevraag verandert (andere ruimte heeft warmte nodig).